Versterkers: eigenschappen, keuze's en persoonlijke ervaringen

Gestart door gerard, juli 22, 2009, 20:33:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

HiFi gek

Citaat van: SB_Marantz op juli 24, 2009, 12:38:47
Ach wat maakt het uit, het is jou mening.

Neemt niet weg dat ik de 14 uitgebreid zal gaan testen.  :yes:




Ben benieuwd Wilfred , maar open daar dan wel a.u.b. een aparte topic over zodat deze topic daarvan verschoond blijft .


Groeten  EDWIN  B

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Citaat van: SB_Marantz op juli 24, 2009, 12:38:47
Neemt niet weg dat ik de 14 uitgebreid zal gaan testen.  :yes:

Vraagje: wanneer ik mijn volume knop van de rega mira tussen pakweg half en driekwart draai merk ik dat het geluid "dichtslibt". Het klinkt opzich nog goed (onvervormd) maar de de details/diepte etc wordt platter.
Wat gebeurd er dan met de versterker? en is daar wat aan te doen?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

Met de potmeter driekwart open gaat je versterker clippen,meestal zelfs nog iets eerder. (10 over 12)
ELKE versterker doet dit.
De positieve en negatieve kant van de sinus/muziek signaal wordt dan afgevlakt.
Dit is gevaarlijk voor de speakers, let daarmee op!


Is daar wat aan te doen?

Ja, een zwaardere versterker nemen.
En dan bedoel ik dus factor 2.







Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

oké, zal ik niet weer doen :roll:
Mmmm maar dan gaat het wel een stukje minder hard.....
Houd dat trouwens in dat de versterker dan z'n maximale vermogen levert?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Citaat van: SB_Marantz op juli 24, 2009, 13:21:28

Is daar wat aan te doen?

Ja, een zwaardere versterker nemen.
En dan bedoel ik dus factor 2.

Zit nu op 60W/8ohm  90W/4ohm
Een eindversterker toevoegen van zo'n 150-200W bij 8ohm? is dat wat?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

#37
Dat geeft je wel wat ''speelruimte.''  :-D

Wat is de continue belastbaarheid van je speakers?


Edit: gevonden:120 Watt.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: SB_Marantz op juli 24, 2009, 11:35:04
Deze set is er dan ook één van die het pand nooit zal gaan verlaten.  HB
Als jij ooit gaat verhuizen kom ik daar wel wonen, dan komt het met die set ook wel goed.   clown1 :-D
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marantz 81

@Gerard   ,de honger naar meer vermogen blijft altijd bestaan  :wink:

kun je dan niet beter een losse voorversterker en 2 eindblokken kopen  :kwijl:

Totofan

Citaat van: Marantz 81 op juli 24, 2009, 19:12:07

kun je dan niet beter een losse voorversterker en 2 eindblokken kopen  :kwijl:

Dat likt me ook wel wat  :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

gerard

Citaat van: Totofan op juli 24, 2009, 19:14:38
Dat likt me ook wel wat  :kwijl: :kwijl: :kwijl:

:-D 

idd een voorversterker met één of 2 eindblokken lijkt me wel geweldig maar voorlopig nog onbereikbaar.
Ik ben nu ook zeker tevreden maar ik merk al een tijdje dat m'n speakers meer lusten, tja dan begint 't toch wel weer wat te kriebelen  :roll:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marantz 81

ze lusten altijd meer , ik had voorheen een compo set in de auto ( hem hem nog steeds alleen op de autoradio) ,eerst een standaard versterker die hooguit 30w per kanaal leverde ,daarna goed DLS 4 kanaals (4x50w over gehele tonen bereik  :wink:)gekocht ,die hetzelfde leverde als de composet is 50 w ,klonk ontzettend goed en stabiel ,daarna heb ik de filters van de versterker gebruikt ,2 kanalen voor tweeters en 2 kanalen voor de woofers

heb je het dubbelle vermogen als wat die set nodig heeft ,dan weet je helemaal niet wat je hoort  :kwijl:

Bearke65

#44
Na tot ongeveer 10 jaar geleden een Audio Innovations Alto versterker gehad te hebben (ja, die leek inderdaad op en UFO ...) besloot ik te gaan upgraden. De Alto was een heel muzikale versterker met een mooie afbeelding. De voeding was echter veel te benepen waardoor hij snel in ademnood kwam. Een vriend van me werkte destijds bij Kohnen in Maastricht (ook alweer een tijd geleden, schandalig gewoon dat in een grote stad in Maastricht geen goede Hifi zaak te vinden is) en raadde me een PM 17 aan. Dit i.c.m. de CD17 die ik al had.

DE PM17 viel tegen. Voor een versterker die dubbel zo duur was (3000 gulden t.a.v. de 1400 gulden die de Alto toen kostte) gaf hij alleen meer adem zogezegd. Ruimtelijke afbeelding was echter beneden de maat zeker gezien de prijs. Ook was het geluid traag en wollig en na een week heb ik hem maar terug gebracht.

Daarvoor in de plaats kwam een Densen B-100 die terwijl hij "slechts" 2000 gulden kocht de PM17 in de hoek zette. Niet alleen had de Densen veel meer adem, maar klonk daarbij ook nog eens veel accurater en ruimtelijker.

Sinsdien heb ik langzaam maar zeker wat upgrades gedaan: in 2009 werd de B-100 gebiamped met een B-300 eindversterker die voor meer controle en meer body zorgde.

4 jaar geleden werd de B-100 geintegreerde B-100 vervangen door een B-200 voorversterker die de B-300 eindversterker mocht aansturen. Dit zorgde voor een behoorlijke verbetering op alle fronten. Begin 2007 heb ik een tweede B-300 eindversterker aangeschaft en hem in een BiAmp configuratie geplaatst. Dit heeft gezorgd voor een duidelijk toegenomen stabiliteit van het beeld. Ruimtelijkheid en transparantie zijn duidelijk toegenomen. Verwacht geen lekker warme sound van de set: de combinatie is snel, accuraat en transparant en vormt een prima combinatie met de snelle Avalon Avatars

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn snelle en krachtige Densen set en heb voorlopig geen verdere upgradeplannen meer.

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet