Versterkers: eigenschappen, keuze's en persoonlijke ervaringen

Gestart door gerard, juli 22, 2009, 20:33:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

gerard

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een ander topic begin ik toch maar even een nieuwe over versterkers.

Geïntegreerde versterker of een voor- en eindversterker of zelfs receiver met eindversterker.
Welke heb je gehad, heb je nu of wil je graag kopen?
Koop je een bepaald type versterker voor de "looks" of voor de technische/klankmatige eigenschappen?
Heeft een versterker invloed op het geluid wat wij horen; zo ja kan je dat omschrijven bijvoorbeeld in vergelijk met een andere versterker die je hebt gehad?
Wat bepaald de klank? voor- of eindversterker  :-D :roll:
Zijn oude versterkers beter dan nieuwe?

Dit zijn zomaar wat vragen die bij mij opkomen en ik ben benieuwd naar jullie mening en vooral ervaring.

Ik wil dit topic graag informatief en leesbaar houden dus graag jullie persoonlijke meningen en ervaringen posten.

Tot slot: Sta open voor ervaringen van anderen, géén welles/nietes. Onzin laat ik verwijderenviolent1  :wink:  :-D


Gegroet, gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Stadium III

Heb eigenlijk alleen maar Recievers gehad en recievers met losse eindversterkers de MA 500

Ieder stap die ik heb gemaakt van klein tot nu toe heeft iedere keer verberering gebracht

Toen ik de SR 6300 had heb ik er 5x ma 500 bijgehad
Wat mijn toen opviel was dat de speakers makkelijker aangestuurd werden en op hogere volume's een betere body was

Al bij al heb ik dat allemaal verkocht en een SR 7500 gekocht

Die stap van sr 6300 naar sr 7500 was kwa conrole stukken beter

De stap van SR 7500 naar een SR 7001 was anders kwa klank
Het klonk allemaal wat frisser maar het midden gebied van marantz is er nog steeds

Nu de SR 7002 in huis te hebben ben ik er tevreden mee hij doet wat ie voor mij moet doen
Al is een mooie voor en eind van musical fidelaty zeeeer gaaf
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

gerard

Ik heb een jaar of 15 een JVC set gehad. Deze voldeed me opzich wel goed maar ik miste een betrokkenheid met de muziek. Ook zag ik vaak films, dus een nieuwe receiver gekocht: de SR4600. Niet echt een dure, maar wel veel positieve gebruikservaringen door andere eigenaren.

Voor gebruik bij films was ik er echt tevreden mee maar bij het luisteren naar muziek was het niet wat ik had gehoopt. Het klonk wel een stuk ruimtelijker dan ik gewend was, maar tevens wat "dun". Hoog en laag leken luider dan het middengebied. Ik vond het vermoeiend om naar te luisteren. De detailering van marantz sprak me erg aan maar ik merk dat mijn oren gevoelig zijn voor (een teveel aan) hoge tonen. Ik hoor ook altijd veel details, ook thuis en op 't werk.

Toen besloten om toch weer over te stappen naar stereo. Ik was opzoek naar een setje die een voller geluid liet horen en een wat minder nadrukkelijk hoog.
De versterker (en tuner van hetzelfde merk om praktische en optische redenen) hoefde geen moeilijke speakers aan te sturen, dus niet erg veel vermogen nodig.

Na veel leeswerk besloten om geen nieuwe marantz te kopen omdat ik toch veelal las dat ze een frisse klank bezaten...  Bij de vele tests en review's van versterkers ging het vaak over steeds meer detail's ed. maar dat wilde ik niet meer.... ik zocht rust in het geluid.

Toen ik rega tegenkwam had ik gelijk het gevoel dat dit wel iets voor mij zou kunnen zijn.
Veel over gelezen en daarna ook bij een dealer beluisterd;  :yes: dit klonk goed.
Op internet een 2e hands versterker gekocht en nu al weer 1,5 jaar tevreden!

Voor mijn gehoor is het volgende veranderd tov m'n marantz receiver: een beetje softer hoog en verder ook vollere stemmen en een beter ritmisch/gecontroleerd laag. Precies zoals door vele eigenaren was omschreven. Dat heeft voor mij ook het bewijs geleverd dat door veel te lezen je een goede voorselektie kan maken van wat je wilt kopen. Als je voor jezelf maar kan omschrijven hoe je geluid klinkt en wat je anders zou willen.

Achteraf was een PM 17 (& ST 17) misschien ook een goed keus geweest?
Volgens mij is die wel een beetje vergelijkbaar met de rega mira.

Als ik echt harder draai merk ik toch dat zo'n versterker wat (te) weinig vermogen heeft (60W/8ohm).
Misschien nog maar eens aanvullen met een losse eindversterker, als dat de klank tenminste niet nadelig beïnvloed  :-P
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marantz 81

#3
had eerst een home cinema reciever van Yamaha type 497 ,altijd tevreden over geweest klinkt echt muzikaal maar geen hoogte breedte,s of dieptes ,ik wilde toch een want andere klank hebben en men vader had toen ik nog klein was  :lol: al marantz apparatuur en vondt dat ontzettend mooi

zodoende een stereo reciever gekocht SR4021 , was hier best wel tevreden mee ook goede controle over de luidsprekers en een speciefieke klank wat marantz heeft ,had toen Klipsh F2 speakers ,maar was hier niet geheel tevreden over te boombastisch en midden gebied bleef achter ,dus toen heb ik na lang luisteren KEF Q5 speakers gekocht en beluisterd op een PM7001 en CD5001 OSE  ,vondt het helemaal geweldig ,maar toen ik thuis kwam had ik zoiets van huh  :roll: uhmm ja valt beetje tegen ,toen tijdje zitten twijfelen van wat te gaan doen ,omdat ik het home cinema wel miste ,dus een SR5002 gekocht en center + sourrounds klonk wel erg goed met films mooie plaatsing van alles na goed inregelen ,maar met muziek luisteren was het  nopompom scherpe hoge tonen geen controle over de speakers en vlak geluid stereo beeld was er ook niet echt klonk beetje compact

toen heb ik een PM7001 gekocht toen kon ik pas echt van de speakers gaan genieten echt controle over de speakers en een krachtig geluid ,goed stereo beeld plaatsing van de instrumenten stemmen komen los van speakers  :yes: ook op laag niveau klinkt het al zoals het moet klinken

ik heb ook de PM7001 als alleen eindversterker aangesloten en de SR5002 als voorversterker ,toen vondt ik het weer nergens naar klinken alleen nog maar controle maar geen stereo beeld meer en weer scherpe hoge tonen en vlak geluid wat niet los komt van de speakers ,met het testen heb ik de CD5001 ervoor gezet met zelfde bekabeling

drees62

Ik kan de mening van Gerard inmiddels helemaal onderschrijven, de SR 4600 is duidelijk het instapmodel van de toenmalige Marantz-reeks. Prima als je nog geen andere referenties hebt maar een wereld van verschil met mijn SR 8001.
Waarom dan toch een (2ehands) SR 4600 erbij gekocht? Omdat het geluid van een LCD-TV niet bepaald over houdt als je daar eerst een SR 8001 op had aangesloten. (ter info: deze staat nu apart een beamer te bedienen)
Samen met mijn oude Focals/JM Lab komt uit mijn Samsung TV nu een leuk geluid en kan ik ook een CD draaien met achtergrondmuziek tijdens visite's.

Met mijn SR 8001 (zal ook voor de 8002 gelden, zelfde opbouw) ben ik dan ook zeer tevreden. Ook in stereo geeft deze precies het geluid waar ik naar op zoek ben. Veel detail en plaatsing, ruimtelijk, goede controle van de bas en urenlang onvermoeid luisterplezier. Met name dat laatste is voor mij de referentie, als ik naar een kwartiertje zoiets heb van nah, dan sla ik de plank mis.
Wat is zeker nog eens wil proberen is het aankoppelen van een aparte eindversterker. Ik heb namelijk een nummer ontdekt wat zelfs mijn installatie niet goed weer kan geven op luid niveau. Ben benieuwd of een losse eindverterker de extreem lage tonen in dit nummer dan wel goed weer kan geven of dat toch een andere schakel in mijn keten de oorzaak is.

Het nummer waar het omgaat (leuk testnummer dus!) is:
De CD van Mike Oldfield "The songs of distant earth" en het nummer is "Tubular world" (12).

HiFi gek

#5
Ik heb diverse versterkers gehad waarvan alles geïntegreerde types betreft behalve de Marantz voor en eind combie Model 170 DC en Model 3250 B

Ik begon met een Duitse ( merk = Renkforce ) geïntegreerde versterker , type weet ik niet meer .
Daarna een geïntegreerde Denon versterker , type weet ik niet meer behalve dat hij destijds 1500 gulden koste .
Toen daarna de voor en eind van Marantz Model 170 DC en Model 3250 B , tweedehands gekocht .
Daarna de geïntegreerde Marantz PM14mk2 ki .
Daarna mijn huidige versterker , de geïntegreerde Accuphase E408 .

Alles nieuw gekocht , behalve de Marantz voor en eind combie .


Iedere versterker had zijn eigen specifieke klank , en telkens als ik tot aanschaf overging naar een andere versterker was dit een duidelijke klankmatige verbetering , anders zou ik het uiteraard nooit doen .
De verbeteringen tussen alle versterkers kan ik uiteraard niet exact meer beschrijven omdat daar een tijdsbestek van wel 20 jaar tussen zit .


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat ik wel goed kan beschrijven is het verschil tussen de Accuphase E408 en de Marantz PM14mk2 ki omdat dit ongeveer 3 jaar geleden is toen ik de Accuphase aanschafte , dit ligt mij nog vers in mijn geheugen .

De accuphase heeft vooral veel meer dynamische kracht dan de Marantz , daar is de voeding verantwoordelijk voor .
De Accuphase heeft een totaal andere klankkleur , meer warm en sprankelender , de Marantz klinkt donker en wolliger in het laag .
De Accuphase geeft een veel beter 3 dimensionaal geluidsbeeld , klinkt een stuk luchtiger en emotioneler .

Het grote zwakke punt van de Marantz is de voeding , zodra er muziek wordt gedraaid met veel dynamisch laag zoals slagbassen en paukeslagen gaat hij direct door de knieën als je de volume meter ver opendraaid .
De dynamiek in het laag blijft dan flink achter terwijl de kracht in het midden en hoog wel toeneemt met het opendraaien van de volume meter .

En daar zit hem dan ook het enorme verschil met de Accuphase , die is een kei daarin met weergave van dynamisch laag .
Hier neemt het laag midden en hoog wel sterk in kracht toe als de volume knop ver wordt opengedraaid , en in verhouding tot elkaar want daar gaat het mij vooral om .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alle andere versterkers hadden een aanzienlijk minder grote winst ten opzichte van elkaar , daar zat het verschil meer in de klankleur kan ik mij nog wel herinneren .

De overstap van de PM14mk2 ki naar de Accuphase is voor mij de grootste verbetering op versterker gebied geweest tot nog toe , de Accuphase gaat niet meer weg .





Groeten  EDWIN  B

SB_Marantz

#6
Edwin,

Ik heb hier verschillende PM-14's staan.
Zal er eentje speciaal voor jou testen of de voeding inzakt tijdens de weergave van lage frequenties op hoog volume.

Ik kan nog wat extremer gaan met een blokgolf op 4 Ohm met 2,2 uF er parallel overheen. :-D :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WimPeu

Citaat van: HiFi gek op juli 23, 2009, 12:05:42


De overstap van de PM14mk2 ki naar de Accuphase is voor mij de grootste verbetering op versterker gebied geweest en kun je zien als een overstap van een Ford Fiësta naar een luxe Mercedes .


Groeten  EDWIN  B

Oei Edwin, ik ben bang dat je nu op een paar teentjes getrapt hebt. De PM14 een Ford Fiësta noemen... :schater:
Dan is een PM80 zeker een rollator!!! :schater:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

mars

Citaat van: WimPeu op juli 23, 2009, 15:17:57
Oei Edwin, ik ben bang dat je nu op een paar teentjes getrapt hebt. De PM14 een Ford Fiësta noemen... :schater:
Dan is een PM80 zeker een rollator!!! :schater:

oi

hahaha ,tja ik weet bijna zeker dat Edwin het niet zo bedoeld, maar idd als je het zo stelt dan kom je wel tot jou conclusie Wim.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

WimPeu

Citaat van: mars op juli 23, 2009, 15:20:21
oi

hahaha ,tja ik weet bijna zeker dat Edwin het niet zo bedoeld,..

Dat weet ik ook hoor het is misschien wat ongelukkig gekozen maar wel leuk. :-D Ik wacht de reactie van de PM14 bezitters wel af.

Wat is mijn SR8002 dan?? Ehh...een leuk aangeklede Opel Zafira denk ik. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

bramdg

Citaat van: WimPeu op juli 23, 2009, 15:24:18
Wat is mijn SR8002 dan?? Ehh...een leuk aangeklede Opel Zafira denk ik. :-D

Wel dan zal men pm17 een Opel Corsa (men vorige auto) maar meer zijn  :-D
....of wel een Astra (men huidige - wel vol putten van hagelballen van 2 maand geleden  :x )
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Maurice

Citaat van: WimPeu op juli 23, 2009, 15:40:12
Volgens mij dwalen we weer af.....
stupid

Graag weer naar eigenschappen, keuze's en persoonlijke ervaringen met versterkers ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Citaat van: WimPeu op juli 23, 2009, 15:40:12
Volgens mij dwalen we weer af.....
Aghhh zoiets moet kunnen, een mens moet ook eens kunnen lachen  :-D
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

#14
Ok On Topic.

In mijn jeugdjaren had ik een Pioneer setje want ik vond dat een goed merk want dat was zeer populair bij auto radio's. Echter één van de kanalen was na een paar jaar al stuk, nu met de kennis die ik heb door het parrallel schakelen van luidsprekers vermoed ik.

Ik kende toen nog niks van de mogelijke verschillen tussen alle merken, laat staan de gigantische prijzen die sommige merken gaan.
Toen ik op zoek was achter een video recorder, belande ik rond de kerst in de electro zaak waar mijn ouders al tientallen jaren meer dan te vreden klant waren.
Hij verkocht enke JVC, dus werd het JVC.
Ik heb mezelf een mooi kerstkado gedaan en kwam buiten met een DobyPrologic receiver, CD speler en video recorder, en was zo'n 36.000 Bfr (omgerekend  zo'n 900 € kwijt), er was een promo op de receiver en kreeg er gratis een center en satellietjes bij. Was wel leuk dat surround als je van stereo kwam. Later een Jamo sub gekocht, center en surrounds gekocht. Ik gebruikte verder nog altijd de 3weg spekers van mijn vroegere Pioneer set, maar niet echt tevreden van. Men vertelde mij dat dit kwam omdat ik geen echte 5.1 had, dus volgde een Dolby Digitaal receiver en DVD speler, ook weer van JVC, Eén om samen te gaan met de overige componenten en omdat ik terug de electrozaak waar mijn ouders al jaren klant was opzocht. Maar ik bleef ongelukkig van het laag. de rest vond ik goed (nu niet meer  :-D).

Een jaar of drie geleden was ik het moe, en ik ging de hele boel buiten smijten en vervangen door een Bose Lifestyle set  redface. Nu dit klonk wel goed, maar ik had inmiddels de weg naar audio forums gevonden en daar werd mij dit afgeraden. Ik was ondertussen ook ontevreden van die electrozaak na een slechte ervaring met een tondeuse van 50€. Anders had ik nu een Onkyo gehad. Omdat op htforum.nl men nogal positief was over Marantz is het een Marantz SR7500 geworden. Muziek was al iets beter, maar ik had daar geen aandacht voor, wat mij boeide was een goeie strakke en diepe LFE. Dit was al beter, maar nog niet zo overweldigend zoals een Bose... Met op diverse fora rond te hangen groeide de passie om het geluid te verbeteren, al vlug kwam er een paar frontsspeakers en center van de Diamond 9 reeks en later ook de Marantz DV7500, CD5001. Ook DIY luidsprekers kabels werden gemaakt. Telkens met kleine verbeteringen.

Zo'n 2 jaar terug kocht ik een 2e hands infinity sub die opnieuw voor een iets beter LFE zorgde, maar deze sneuvelde na 6 maand dienst. Ik was het beu en kocht een SVS, en toen was ik tevreden van het LFE. Maar het upgrade virus had mij al lang besmet, en er volgde een jaar later de beste upgrade ooit, ik verving alle speakers door speakers uit de Wharfedale Opus reeks, behalve de sub dan. Dat was een enorme vooruitgang. Ik merkte bij CD wel dat het nog beter kon maar dat de receiver power miste. Toen ik de SR8002 aankocht was dit gevoel volledig weg, nu merk ik niet meer dat deze te licht zou zijn. De klank kleur is gebleven, maar ik merk wel dat er meer detail is, en alles net iets zuiverder klinkt. Ook de stereo prestaties zijn enorm verbeterd.

Na de set gehoord te hebben bij Marantz Eindhoven, ben ik er wel van overtuigd dat een nog zwaardere eindversterker de stereo prestaties zullen verbeteren, en dan denk ik vooral aan het laag en de dynamiek. Waarom ik denk dat een zware eindversterker dit zal doen is gewoon het gevoel dat ik kreeg toen ik de dure set bij Marantz Eindhoven hoorde, je hoorde echt de power in het geluid (moeilijk te verwoorden).
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150