Ok On Topic.
In mijn jeugdjaren had ik een Pioneer setje want ik vond dat een goed merk want dat was zeer populair bij auto radio's. Echter één van de kanalen was na een paar jaar al stuk, nu met de kennis die ik heb door het parrallel schakelen van luidsprekers vermoed ik.
Ik kende toen nog niks van de mogelijke verschillen tussen alle merken, laat staan de gigantische prijzen die sommige merken gaan.
Toen ik op zoek was achter een video recorder, belande ik rond de kerst in de electro zaak waar mijn ouders al tientallen jaren meer dan te vreden klant waren.
Hij verkocht enke JVC, dus werd het JVC.
Ik heb mezelf een mooi kerstkado gedaan en kwam buiten met een DobyPrologic receiver, CD speler en video recorder, en was zo'n 36.000 Bfr (omgerekend zo'n 900 € kwijt), er was een promo op de receiver en kreeg er gratis een center en satellietjes bij. Was wel leuk dat surround als je van stereo kwam. Later een Jamo sub gekocht, center en surrounds gekocht. Ik gebruikte verder nog altijd de 3weg spekers van mijn vroegere Pioneer set, maar niet echt tevreden van. Men vertelde mij dat dit kwam omdat ik geen echte 5.1 had, dus volgde een Dolby Digitaal receiver en DVD speler, ook weer van JVC, Eén om samen te gaan met de overige componenten en omdat ik terug de electrozaak waar mijn ouders al jaren klant was opzocht. Maar ik bleef ongelukkig van het laag. de rest vond ik goed (nu niet meer
).
Een jaar of drie geleden was ik het moe, en ik ging de hele boel buiten smijten en vervangen door een Bose Lifestyle set
. Nu dit klonk wel goed, maar ik had inmiddels de weg naar audio forums gevonden en daar werd mij dit afgeraden. Ik was ondertussen ook ontevreden van die electrozaak na een slechte ervaring met een tondeuse van 50€. Anders had ik nu een Onkyo gehad. Omdat op
htforum.nl men nogal positief was over Marantz is het een Marantz SR7500 geworden. Muziek was al iets beter, maar ik had daar geen aandacht voor, wat mij boeide was een goeie strakke en diepe LFE. Dit was al beter, maar nog niet zo overweldigend zoals een Bose... Met op diverse fora rond te hangen groeide de passie om het geluid te verbeteren, al vlug kwam er een paar frontsspeakers en center van de Diamond 9 reeks en later ook de Marantz DV7500, CD5001. Ook DIY luidsprekers kabels werden gemaakt. Telkens met kleine verbeteringen.
Zo'n 2 jaar terug kocht ik een 2e hands infinity sub die opnieuw voor een iets beter LFE zorgde, maar deze sneuvelde na 6 maand dienst. Ik was het beu en kocht een SVS, en toen was ik tevreden van het LFE. Maar het upgrade virus had mij al lang besmet, en er volgde een jaar later de beste upgrade ooit, ik verving alle speakers door speakers uit de Wharfedale Opus reeks, behalve de sub dan. Dat was een enorme vooruitgang. Ik merkte bij CD wel dat het nog beter kon maar dat de receiver power miste. Toen ik de SR8002 aankocht was dit gevoel volledig weg, nu merk ik niet meer dat deze te licht zou zijn. De klank kleur is gebleven, maar ik merk wel dat er meer detail is, en alles net iets zuiverder klinkt. Ook de stereo prestaties zijn enorm verbeterd.
Na de set gehoord te hebben bij Marantz Eindhoven, ben ik er wel van overtuigd dat een nog zwaardere eindversterker de stereo prestaties zullen verbeteren, en dan denk ik vooral aan het laag en de dynamiek. Waarom ik denk dat een zware eindversterker dit zal doen is gewoon het gevoel dat ik kreeg toen ik de dure set bij Marantz Eindhoven hoorde, je hoorde echt de power in het geluid (moeilijk te verwoorden).