Vraag: Wat bepaald nu de klank? (Voorversterker of de Eindversterker)

Gestart door Jeroen, juli 17, 2009, 09:52:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

WimPeu

Citaat van: Bearke65 op juli 19, 2009, 20:46:15
Volgens mij hebben we het over MUZIEKweergave. Voor mij presteert een systeem dan pas goed als ook naar slechte opnames van goede uitvoeringen met veel plezier te luisteren is. En ik heb in mijn collectie een hoop beroerde opnames maar uitstekende uitvoeringen. ik peins er niet over om de beroerd opgenomen maar bijzonder fraai uitgevoerde werken  die ik op CD heb,  zoals het concert voor viool en orkest van Eugene Ysaye uit 1976, pianoconcert en etudes/sonates van Alexandr Skriabin uit 1954, 2e painoconcert van Rachmaninov uit dezelfde periode als onderzetters te laten fungeren. Dus jammer dat er vanzelfsprekend voor goede opnames wordt gekozen terwijl muziek centraal moet staan.

Helemaal mee eens.
Ik heb vanavond net weer een bloemlezing uit de Bruce Springsteen Cd Box Live 75-85 gedraaid en weer meerdere malen 'gooze bumbs' gekregen. :-D  

Dit zijn live opnames van soms meer dan 30 jaar terug en zeker niet audiofiel te noemen .Op het moment dat alleen de geluids kwaliteit van een cd gaat bepalen wat je mooi vindt ben je wat mij betreft de weg wel kwijt. clown1

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

SB_Marantz

#76
Vreemd dat je dan wel voor een andere eindversterker gaat.
De weg kwijt misschien?  clown1


Ik heb zelf ook een aardige verzameling van klassieke werken waaronder Rachmaninof.
Oude opnames zijn echt niet slecht, in tegendeel zelfs!

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WimPeu

Da's niet vreemd hoor. De aanschaf van mijn EV was niet om de geluidskwaliteit te verhogen,maar slechts een begin (nu nog de classe CA-200 erbij) om stapsgewijs over te gaan naar de AV-8003.  :-D.  De CAV-75 is een hele mooie/goede 6 kanaals EV die ik als gebrugde 3 kanaals (150 watt) voor mijn fronts en center gebruik.

Ik heb wel een tomtom wat de weg betreft!!  :-D :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

SB_Marantz

Citaat van: WimPeu op juli 19, 2009, 23:22:57

Ik heb wel een tomtom wat de weg betreft!!  :-D :-D

Nu keren alstublieft!!  OOPS! gaat niet, wat nu?  :schater: :-D :-D :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op juli 19, 2009, 19:39:21
Er is toen een grafiek van de frequentie karakteristiek geplaatst waarin je een bult van ik meen een dB of 2 zag zitten tussen de 5 en 10 Khz.


Gevonden!!   http://www.michael.mardis.com/sonic/measure/super-T-freq.html





ja en ?

Laat jouw luidsprekers eens meten,daar zijn pieken en dalen aan de orde van de dag,om over de akoestiek nog maar te zwijgen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WimPeu

Praat me idd niet over Tomtom, da's weer 10 pagina's discussie....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

SB_Marantz

Klopt helemaal wat de speakers en de akoestiek betreft.

Neemt niet weg dat het niet lineaire gedrag van de T-amp altijd te horen is, ook tijdens een blinde of ABX test.
De toonregeling voor het hoog 2 dB hoger zetten heeft een identiek effect.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op juli 19, 2009, 23:33:44
Klopt helemaal wat de speakers en de akoestiek betreft.

Neemt niet weg dat het niet lineaire gedrag van de T-amp altijd te horen is, ook tijdens een blinde of ABX test.
De toonregeling voor het hoog 2 dB hoger zetten heeft een identiek effect.
waarom was dat hier niet te horen dan?

En waarom betrek je niet de t-amp in een abx test? ,je zou dan wel voor een doorbraak kunnen zorgen als de mensen een matig tot goed gemeten versterkertje er zo goed uit kunnen pikken.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#83
Geen idee maar de metingen spreken boekdelen.
Een 2 dB lift tussen de 5 en 10 Khz blijft behoorlijk en zeker goed te horen.
Misschien was dat te wijten omdat de T-amp een paar dB zachter stond?

M.b.v. een schakelkast is dat prima te realiseren natuurlijk.(correct afstellen)

Neemt niet weg dat ik zelf in het verleden ook op die manier vergeleken heb, wie niet?!
Als je een set en een bepaalde CD goed kent trek je al vrij snel conclusies maar of deze gegrond zijn?


Edit: Aangezien ik het initiatief heb genomen voor deze test wilde ik juist zeer oude buizen en eerste generatie transistor versterkers vergelijken met de nieuwe generatie toppers.








Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Marco op juli 19, 2009, 23:34:54
waarom was dat hier niet te horen dan?




Kijk nog eens naar het verloop bij de vermelde belastingen.
Je ziet een overduidelijk verschil tussen de 8 en 4 Ohms belasting.
Een overgevoelig versterkertje blijkt!!

http://www.michael.mardis.com/sonic/measure/super-T-freq.html
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Dan rijst de vraag ,wat is een nieuwe generatie topper ?

Worden die op dezelfde manier gemeten als de T-amp ?

Worden de luidsprekers nu wel een keer gemeten?,ik bedoel de vorige test was er een aanname van de specs die de fabrikant opgegeven heeft,en aangezien de meeste luidsprekers enorm van elkaar verschillen en dus ook een onderdeel zijn van een abx test kan je stellen dat er sprake is van een incidenteel onderzoek met de versterkers in de hoofdrol,wie weet wat de luidsprekers doen en meten in de betreffende ruimte,hoe kijken de proefpersonen daar tegenaan ?,immers de luidsprekers kunnen het geluid maken of breken.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op juli 19, 2009, 23:56:54

Kijk nog eens naar het verloop bij de vermelde belastingen.
Je ziet een overduidelijk verschil tussen de 8 en 4 Ohms belasting.
Een overgevoelig versterkertje blijkt!!

http://www.michael.mardis.com/sonic/measure/super-T-freq.html
ja bij 4 Ohm valt hij stijl naar beneden,de tweeters  in de gebruikte luidsprekers zijn 8 Ohm nominaal .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dekkersj

"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

TurboMarco

Citaat van: dekkersj op juli 20, 2009, 00:10:33
Ja, okay. En nu? Ik snap nog steeds niet helemaal wat je me duidelijk wilt maken.

Groet,
Jacco
jammer voor je dat je het niet begrijpt,ik kan je dan ook niet verder helpen.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HAL9000

Wat mij betreft is deze discussie zinloos.

Naar mijn mening is een goede audio installatie te wijten aan veel factoren.

goede bron

goede versterking

goede uitgang (speakers met bijbehorende filter)

Als deze nauwkeurig zijn afgesteld op elkaar, kan er weinig fout gaan.

En het punt waarbij word gesteld dat een versterker geen klankkleur heeft is van tafel te vegen.
Op de scope kan je dat niet zien, die dingen te veel te onnauwkeurig, maar goed gehoor kan toch merken dat er verschillen zijn. Meestal generaal gezien. Zoals, deze versterker klinkt dof, schel, vol, levenloos.

Echter ben ik van mening dat de speakers meer bepalend zijn.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!