Wat mij vooral opvalt in deze discussie .
Ik zie niemand maar dan ook niemand schrijven over de gebruikte cd/sacd's tijdens een vergelijk tussen verstrekers .
Het valt mij op dat er een behoorlijk aantal mensen geen verschil waarnemen tussen een verstreker vergelijk .
Besef wel heel goed dat een hoop afhangt van de opname kwaliteit van de gedraaide cd , als je zomaar een willekeurige cd neemt die zo vlak klinkt als een dubbeltje is het ook niet meer dan logisch dat er vrijwel geen verschil wordt waargenomen .
Alles hangt vooral af van de opname , de opname kwaliteit moet het in zich hebben om eventuele verschillen weer te kunnen geven .
Zo'n cd die ik bedoel moet o.a. diepte , hoogte , breedte , transparantie , ruimte ambiance , perfecte en juiste plaatsing van muziek instrumenten , ongekomprimeerd (de rest spreekt voor zich ) kunnen weergeven .
Kortom , gebruik hiervoor zogenaamde audiofiele opnamens voor want alleen dan kun je eerlijk en goed vergelijken .
Neem als voorkeur bijv Jazz muziek met realistische bekkens die goed loskomen van de speakers en vooral niet verstopt zitten ergens ver in de speaker .
Juist met de bekkens kun je makkelijk kwaliteits test verschillen waarnemen .
Ook het laag en midden moet werkelijk perfect op de gebruikte test cd staan om tot een eerlijk vergelijk te komen .
Gebruik dus niet die populaire cd's hiervoor die je hoort op bijv radio 538 , die zijn 9 van de 10 keer zo plat en vlak en gekomprimeerd opgenomen als maar kan .
Op een serieuze manier apparatuur vergelijken kun je dan wel vergeten , neem maar als voorbeeld de diverse hifi shows , daar hoor je niet voor niets enkel maar audiofiele opnamens .
Daar zullen ze echt geen Britney Spears of Byoncé draaien , dan komen gelijk die installaties niet meer tot hun recht .
Groeten EDWIN B