Zoals al elders vermeld heb ik via marktplaats een Denon AVR-3802 op de kop getikt. 125 euro is een redelijke prijs voor het ding, dus ik kon hem niet laten schieten. Een paar knoppen missen op het frontpaneel en de originele aftandsbediening zitten er niet meer bij. Geen man overboord aangezien ik een Logitech Harmony heb en via mijn werk een ab van een AVR-1803 heb geregeld.
Welnu, ik was natuurlijk erg benieuwd naar hoe het zou klinken, vooral in vergelijking met mijn PM17. Ik kom echter van een koude kermis thuis, zowel letterlijk als figuurlijk. De Denon is veel killer, het hoog is veel prominenter, het mid is weg en de bass is totaal anders, onregelmatig, wel aanwezig, maar bonkerig.
Het stereobeeld is breder, spreiding op zich is beter maar diepte is er totaal niet. Ik speelde aanvankelijk met het idee van het verkopen van mijn PM17 en dan alleen de Denon te gebruiken maar ik denk dat ik daar nu maar vanaf stap. Mijn huisgenoot vond precies hetzelfde.
Nu speel ik met het idee om de Denon te laten staan als receiver en dan mijn PM17 via de pre-outs van de Denon aan te sluiten zodat ik nog steeds fatsoenlijk muziek kan luisteren en af en toe een filmpje kan kijken in surround. Mijn huisgenoot heeft een PM66SE-KI en we denken er over om die te gebruiken als versterker voor de achter kanalen, wat denken jullie hiervan? Ik (we) ben namelijk bang dat de kanalen qua klank niet meer overeen komen wanneer we alleen de PM17 en de Denon gebruiken.