De set van Slash

Gestart door Slashhead, juni 02, 2009, 22:50:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Slashhead

Mijn eerste CD speler, gekocht als tiener van mijn krantenwijk  HB  is de Philips CD650.
Eenmaal gekocht, even getest op de stereo van mijn vader en werd ie direct ingepikt en kon ik een nieuwe gaan halen  nonono 
Mijn vader werkte bij Philips dus kon ik gebruik maken van de personeelskorting.




Een versterker had ik niet en luisterde enkel via koptelefoon op mijn slaapkamer. Daar heb ik later een paar Yamaha MS101 active speakers bijgekocht. Na lange tijd heb ik een versterker gekocht, Philips FA670. Via de Firato had ik een stel Philips monitor speakers erbij gekocht. Die dingen met een traliewerk.

Nadat ik nederlandse grenzen mocht verdedigen in opdracht van HKH had ik de centen om een upgrade te doen naar de Philips 900 Serie.



CD950 CD speler met DAC7 en CDM9 loopwerk
FA950 versterker
DCC930 DCC recorder
Philips Legend II speakers.

Toen rond 2004 de overstap gemaakt naar surround. Philips 900 serie eruit en de toenmalige Matchline 900 serie erin. De Philips DVD963SA met de top of the line surround receiver van Philips. Door iedereen geroemd, maar voor mij een ontgoocheling. Ik vond mijn oude set een stuk beter dan me nieuwe. De receiver heb ik binnen een maand weer verkocht en een Marantz SR7000 aangeschaft. De DVD963SA vond ik ook niet goed genoeg en heb deze toen enkel nog als DVD speler gebruikt en een Marantz CD6000OSE gekocht. Ook deze beviel niet want ik vond de Philips CD950 nog steeds beter klinken, die had ik toen al verkocht... en toen maar een Marantz SA8400 gekocht. deze presteerde na volle tevredenheid. Wel tot drie keer toe de speler de afgelopen vier jaar terug moeten sturen voor service vanwege het loopwerk. Dit jaar is er een nieuw loopwerk ingekomen, volgens mij een bekend euvel van de SA8400.
Omdat mijn vriending mijn Philips Legends II niet mooi vond heb ik die verkocht en een paar Mission 753 speakers voor terug gekocht.
Dit alles in 2004. Nu anno 2009, wilde ik mijn set verbeteren en is daar een PM8200 bij gekomen en ben ik zeer tevreden met mijn huidige setup.


De Mission 753 speakers hebben een paint job gehad om ze weer een beetje modern te laten lijken.
De Sub is een Philips WOOX type en die voldoet nog steeds prima. Rechts zie je de XBOX 360. Mijn Panasonic DMP BD35 staat er nog niet op. Moet nog even een nieuwe shoot maken. Het beeldscherm is 32" 1366 x nogwat.

De klank van mijn set:
Jazz is lekker swingend maar ook gevoelig Track 4: I miss you so, van Diana Krall. Een heerlijke bas met een soepele en sprankelende piano. Waar ik met de SR7000 de stemmen los van de muziek had en dominant op de voorgrond is het met de PM8200 veel meer in de diepte geplaatst bij de instrumenten. Ik heb veel meer detail in de muziek en hoor loopjes en instrumenten die mij nooit opgevallen waren.
Door de PM8200 is mijn set dynamisch, snel en neutraal van klank. De PM8200 heeft geen eigen kleuring en is daardoor transparant van karakter. Dit valt op bij piano stukken, supersnelle viool loopjes en crescendo's waarbij koperwerk gebruikt wordt. Je hoort het koperwerk uit de speakers knetteren waarbij het laag behouden blijft en zo hoort het, op de SR7000 wordt het afgevlakt en klinkt het schoner.
Ook hoor je goed verschil tussen violisten. Akiko Suwanai klinkt weergaloos door haar fabelachtige techniek, waardoor ze moeilijke stukken heel muzikaal kan spelen. Voorheen vond ik Nathan Milstein ook goed, maar je hoort duidelijk verschil tussen Akiko en Nathan. Nathan is niet altijd even strak met zijn loopjes en is slordiger. De PM8200  zet Nathan min of meer in zijn hemd...

De SA8400 is vooral op SACD gebied erg sterk. Dit trekt extra registers open. De sterke kant van deze speler is Jazz en rock. Klassiek is de mindere kant van deze speler. Ik vind voor klassiek een LINN beter, die zijn neutraler en analytischer, alleen mist die weer de swing voor Jazz en rock. Ik heb geen LINN gekocht omdat ik die spelers lelijk vind en veel te duur voor wat ze laten horen. Ik heb een tijdje met het idee gespeeld een Marantz CD10 te kopen maar de fondsen ontbraken me. De klank van deze speler vond ik fantastisch en daarom is uiteindelijk mijn keuze op de SA8400 gevallen en ik heb er geen moment spijt van gehad.



----------------------------------UPDATE januari 2012 ---------------------------------


Zo, even mijn topic afstoffen en actueel maken. Heb de laatste twee maanden hevig geïnvesteerd in mijn homecinema set.
De Marantz NR1501 heeft het veld moeten ruimen ten gunste van een Yamaha RX-V771, ik had HDMI 1.4 (3D) nodig. Ik kon deze voor een zeer aantrekkelijke prijs krijgen (nieuw 450 euro) via amazone.de. Een gelijkwaardige Marantz voor die prijs was niet te krijgen.



Het geluid van de Yamaha is prima, nu ben ik op homecinema gebied niet echt veeleisend. Ten opzichte van de NR1501 die ik had merk ik vooral verschil in de kwaliteit van de speaker aansluitingen, die zijn op de Marantz beter verzorgd.

Ook heb ik een nieuwe Blu ray speler gekocht. De Philips BDP7600, ik had 3D nodig en ondersteuning voor 21:9 (wat dat dan ook op deze BR moge betekenen, kan niets ontdekken behalve dat ik subs kan verschuiven).





Maar het parade paardje voor mij is de Philips 50pfl7956H (21:9   50 inch), man man wat een prachtig scherm.
3D is genieten en echt superstrak beeld. Het is passieve 3D en als de film goed gerenderd is dan is het echt prachtig. Heb nu Green Lantarn en Legend of the Guardians gekeken in 3D echt prachtig. Ik heb ook de oude Disney Beauty and the Beast geprobeerd, maar dat is echt niet lekker. Die film is waarschijnlijk niet helemaal lekker gerenderd, is natuurlijk ook een 2D van jaren geleden.




----------------------------------UPDATE juni 2012 ---------------------------------

Na veel wikken en wegen een nieuwe DAC gekocht. Uiteindelijk is de keus op de Musical Fidelity M1 gevallen. De reden; goede klank en mooie looks. De DAC heb ik gekocht om mijn SA8400 op te waarderen op CD playback 16/44.1 en tegelijk om het streamen in de startblokken te zetten.

Voor het streamen gebruik ik nu voornamelijk een Sonos Connect ZP90.

Deze laat zich nu eindelijk lekker gemakkelijk besturen door een Sonos Controller App voor Android Tablets.

Ik heb ook een Logitech Squeezebox Touch voor de Hires audio. Ik gebruik deze eigenlijk nauwelijks omdat ik de Sonos lekkerder vind klinken.


En zo ziet het nu in mijn rack uit;







Mijn PC staat er naast en is met HDMI aan mijn TV verbonden. De PC is de muziek server voor de Logitech Squeezebox Touch en de Sonos Connect. Daarnaast is ie ook mijn Blu-ray server... Heb mijn hele collectie op HDD gezet, wel zo makkelijk.

----------------------------------UPDATE september 2012 ---------------------------------

Ik heb nu een NAS gekocht waarop ik mijn collectie heb opgeslagen

Netgear ReadyNas Duo V2




----------------------------------UPDATE januari 2013 ---------------------------------

Mijn PM8200 heeft de geest gegeven en ik had weinig zin om hem nu te laten repareren. (eerst zo nu en dan wat plops een aantal weken achter elkaar, nu is het linker kanaal aan het oversturen)

De PM8200 heeft plaats gemaakt voor de Musical Fidelity A220, een prachtig mooi klasse A versterker.



Deze versterker is echt top. Heerlijk genieten van mijn muziek!

Absoluut een flinke verbetering over de hele range.

De versterker wordt flink warm door zijn hoge klasse A instelling, maar het resultaat is er wel naar. Heerlijk relaxt geluid met veel detail en drive.

xander32

#1
Welkom, een leuk verhaal om te lezen. Bijzonder hetgeen wat je met de Missions hebt gedaan. Zijn geen verkeerde speakers, heb ik voorheen ook uitgebreid naar geluisterd. Echter legden deze destijds het voor mij af tegen de Tannoy P40.

Geniet van je set HB.


Sander.

jrm

Inderdaad leuk verhaal!

De philips 900 serie klinkt inderdaad niet verkeerd, heb net een dcc951 via MP aangeschaft, leuk ding.

Veel plezier met je leuke set.

Totofan

Een heel leuk verhaal, en een mooie set. :yes:
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

ll0ll

Zonde, die paintjob op de 753's!! Maar goed, da's persoonlijk :-D
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Slashhead

#5
Citaat van: ll0ll op juni 07, 2009, 11:21:37
Zonde, die paintjob op de 753's!! Maar goed, da's persoonlijk :-D

Je kunt de hout nerf nog zien, het is hele dunne hoogglans lak laag. Niemand heeft nog gezien dat ik ze heb laten spuiten. Voordeel van hoogglans grijs is dat het minder groot lijkt dan het is en het de kleur van de omgeving aanneemt omdat dit erin spiegelt.

ll0ll

Ik ken ze, ik heb ze zelf gehad. :-D
Ik vind ze in originele staat al erg druk, met de 4 mid/bass weergevers onder elkaar + de 4 bevestigings'beugels' eromheen. Zo in grijze kleur zijn ze nog drukker, zo te zien. Maar goed, ze zullen er vast niet anders om klinken, en klinken doen ze, nietwaar! :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Slashhead

Klinken doen ze zeker  :yes:

Ik houd wel van 4 mid/bass drivers. Lekker simpel 2-way en superstrak laag omdat je een groot maar toch snel speaker oppervlak hebt.

JohnWx

heb de hele lijn gehad bijna de 751 752 753
Ze lijen groter dan dat ze zijn 80cm hoog dacht ik
Gewoon lekkere speaker
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

MadVillain

Citaat van: Slashhead op juni 07, 2009, 13:03:07
Je kunt de hout nerf nog zien, het is hele dunne hoogglans lak laag. Niemand heeft nog gezien dat ik ze heb laten spuiten. Voordeel van hoogglans grijs is dat het minder groot lijkt dan het is en het de kleur van de omgeving aanneemt omdat dit erin spiegelt.

Ze zagen er zo uit (dit is niet mijn foto)



Smaken verschillen....Zelf vind ik ze origineel echt stukken mooier! Het zal nog steeds wel erg goed klinken ;)

Slashhead

Gelukkig verschillen de smaken  :lol: Ik vond dat kersenhout echt afzichtelijk en het paste echt niet in ons interieur.

Enige nadeel van deze speakers is, dat ze veel lucht nodig hebben om echt goed los te komen. Als ik wil luisteren moet ik ze ongeveer een meter van de wand zetten om een mooi diep geluid te krijgen. Zoals op de foto is afgebeeld. Het valt me overigens wel op dat bij de meeste mensen de speakers behoorlijk dicht tegen de achterwand staan. Zelf vind ik dat bij mijn speakers minder mooi klinken.

drees62

De klank van mijn set:
Jazz is lekker swingend maar ook gevoelig Track 4: I miss you so, van Diana Krall. Een heerlijke bas met een soepele en sprankelende piano.


Van welke CD is dit nummer?

Slashhead


WimPeu

Citaat van: MadVillain op juni 07, 2009, 17:53:13
Smaken verschillen....Zelf vind ik ze origineel echt stukken mooier! Het zal nog steeds wel erg goed klinken ;)


stupid
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

gerard

Leuke set  :yes:
Die paintjob is goed gelukt; 't is wel een drukke speaker om te zien maar wel een stuk moderner!
Nu de rest van je goudkleurige setje nog... :roll:   :-D
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes