Ik ben nog geen een slechte SACD tegengekomen. Sterker nog, nadat ik de eerste gehoord had, was ik meteen om. Eigenlijk ben ik constant op jacht naar goede SACD's. Vooral meerkanaals SACD's zijn voor mij het einde. Als je "Dark side of the Moon", " War of the Worlds" in een meerkanaals uitvoering hebt gehoord, wil je nooit iets anders meer. Mijn laatste aanwinst is "The Girl in the Other Room" Van Diana Krall" Als je het nummer "Temptation" (origineel van Tom Waits) in een meerkanaals uitvoering hoort, is het echt kippenvel hoor.
Het is heus niet beter omdat het een CD is waar SACD op staat. Als jij geen verschil hoort, of zelfs SACD's slechter vindt klinken dan CD's, is er òf iets mis met je installatie, òf met je oortjes.... wat ik geen van beide voor je hoop natuurlijk.
De techniek is wezenlijk anders hoor, SACD maakt gebruik van DSD (Direct Stream Digital, een verliesloze compressietechniek en bovendien een samplefrequentie van 2,8 Mhz) maar, ik zal even citeren nu:
"SACD staat voor Super Audio Compact Disc.
SACD betreft een nieuw formaat voor de digitale opslag van geluid, ontwikkeld door Philips en Sony. De eerste SACD-speler werd in 1999 geïntroduceerd. De wijze waarop de audiosignalen worden gecodeerd noemt men direct stream digital, een 1-bits audioformaat met een samplefrequentie van 2,8224 MHz.
De data worden op discs van 4,7 GB geschreven, hetzelfde type schijf dat voor DVD-video wordt gebruikt.
De SACD leent zich in het bijzonder voor multi-channel- of surround sound-opnamen (5.1) van zeer hoge kwaliteit (state-of-the art), en bevat afzonderlijke signalen per geluidskanaal, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dolby digital waarbij er één signaal is waarin alle geluidskanalen samengevoegd zijn.
Binnen de SACD-standaard zijn er 3 typen:
De enkellaags SACD, met alleen het DSD-signaal, met plaats voor 4,7 GB aan gegevens,
De dubbellaags SACD, die logischerwijs meer data kan opslaan (ongeveer 8,5 GB),
De hybride enkellaags SACD. Deze combineert een SACD-laag van 4,7 GB met een laag van een gewone audio-CD (PCM). De hybride SACD kan daardoor tevens afgespeeld worden op gewone cd-spelers.
De laser van een SACD-speler stelt zich scherp op de af te spelen laag. De golflengte van de laser voor de SACD-laag is anders dan die voor de CD-laag.
Om de ruimte en bandbreedte (2,8 Mbps per kanaal) van DSD te beperken wordt een verliesloze compressietechniek gebruikt genaamd direct stream transfer (DST). DST is standaard voor multi-kanaals muziek en optioneel voor stereo. Er wordt gecomprimeerd met een factor 2 à 3, wat resulteert in een disc die ongeveer 80 minuten van zowel stereogeluid als 5.1-surround sound kan bevatten.
De SACD heeft dezelfde vorm en grootte als de CD, maar verschilt in playback methodes, audiokwaliteit en opslaggeheugen. CD's worden opgenomen met de PCM-technologie, met een sample-frequentie van 44.1 kHz ge-encodeerd als 16-bit resolutie. Bij SACD wordt het DSD-proces gebruikt (zie eerder.) Playback op CD's hebben een maximumfrequentie van 22kHz en een dynamisch bereik van 96dB. Bij SACD ligt deze frequentie boven de 100 kHz en het dynamisch bereik haalt waarden boven 120dB.
Ontvangen van "
http://nl.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_Compact_Disc"