Zelf heb ik zo'n 60 sacd's van vrijwel allemaal de bekende high end labels , met allerlei muziek genres .
Vergis je niet in het feit dat ook de beroemde high end labels wel eens de fout ingaan met hun opname kwaliteit .
Zo heb ik er toch een aantal van die echt beroerd klinken al komen ze van een high end label .
Als zo'n label de fout maakt een slechte mastertape (het origineel) te nemen als bron wordt ook de sacd niet veel goeds uiteraard .
Gelukkig maak ik het met deze labels niet vaak mee dat er een miskleun tussenzit .
De meer normale labels hebben vrijwel nooit klankmatig vergelijkbare opnamens gelijk aan de high end labels , het is echt zeldzaam dat je dat tegenkomt .
SACD's van de populaire popmuziek kun je beter links laten liggen daar de mastertape van dat soort muziek vrijwel altijd klote is , een sacd maakt er dan uiteraard ook niets meer van .
Aangezien de klankmatige kwaliteit mijn cd speler (de Marantz SA7-S1) en de rest van mijn set kan ik zeer duidelijk waarnemen wat een slechte , middelmatige , goede of zeer goede opname is .
Tevens is het ook belangrijk dat je wel goed gehoormatig getraind bent om ook de kleinste verschillen al feilloos waar te kunnen nemen.
Het verschil tussen cd en sacd weergave is op mijn SA7-S1 duidelijk waar te nemen , daar hoeft niemand zich voor in te spannen om dat verschil te kunnen horen .
SACD klinkt vooral natuurlijker en kun je meer vergelijken met een plaat , de rest van de klankmatige voordelen lijken mij wel bekend bij de meesten die ook een sacd speler hebben , die ga ik dan ook niet opnoemen omdat dat ook weer vooral afhangt van de gebruikte mastertape .
Groeten EDWIN B