DAC's

Gestart door WimPeu, april 13, 2009, 08:51:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

WimPeu

Citaat van: cheese op mei 29, 2009, 12:46:11
ik ook....ga vanavond er gelijk goed voor zitten en proberen.


gr kees

En???? byebye
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Ik heb zopas de SACD van Blof - Omarm gedraait op zowel mijn SB als de Pio DV-LX50 SACD player. Ik kan een beetje het spoor bijster zijn maar de Flac rip via de SB/Dac klinkt beter als de SACD rechtstreeks via HDMI op de SR. Is de Dac nou zo goed of is het SACD gebeuren van de Pio nou zo slecht?? :|
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

minguel

Ik word een beetje nieuwsgierig naar zo'n DAC.

Misschien kijken of ik 1 kan "lenen" via een audio boer. Iemand een idee of er uit een SA7001KI "meer" te halen is met een aparte DAC?

Minguel
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

WimPeu

Citaat van: minguel op mei 29, 2009, 23:07:10
Ik word een beetje nieuwsgierig naar zo'n DAC.

Misschien kijken of ik 1 kan "lenen" via een audio boer. Iemand een idee of er uit een SA7001KI "meer" te halen is met een aparte DAC?

Minguel

Ik twijfel niet aan de capaciteiten van de KI maar er zijn zeker dac's op de markt die iets toe kunnen voegen. Ik zou gewoon de Dacmagic III van Cambride Audio eens proberen. Voor €400,- nieuw. Als dat niet genoeg is kun je shoppen tot een paar duizend € aan Dac's. Wedden dat er 1 bij is die Ken in z'n mooi gestreken hemd zet. Kun je je KI verkopen een gewone SA7001 terug kopen. Het verschil steek je weer in de DAC. Als dus een Dacmagic een verbetering is dan kun je bijna van het verschil eentje kopen. Een paar centen meer en een beter geluid. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

gerard

Citaat van: WimPeu op mei 29, 2009, 23:02:01
Ik heb zopas de SACD van Blof - Omarm gedraait op zowel mijn SB als de Pio DV-LX50 SACD player. Ik kan een beetje het spoor bijster zijn maar de Flac rip via de SB/Dac klinkt beter als de SACD rechtstreeks via HDMI op de SR. Is de Dac nou zo goed of is het SACD gebeuren van de Pio nou zo slecht?? :|

Tja wat is "beter" :?
Zal ook wel persoonlijke voorkeur kunnen zijn van wat jijzelf lekkerder vind klinken.

Kan je de gehoorde verschillen ook beschrijven?

Citeer..... als de SACD rechtstreeks via HDMI op de SR.
Kan het sacd geluid wel digitaal worden overgedragen? moet dat niet via de analoge 5.1 :?
Anders heb je volgens mij alleen de cd-laag van je sacd....    of ben ik alweer ouderwets :-P :roll:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

minguel

Hoi Wim,

Was niet de bedoeling dat ik hier honderden € voor ging uitgeven. Mijn vraag was puur uit nieuwsgierigheid. Als ik de verhalen zo lees, dan zou een losse DAC mogelijk iets kunnen betekenen voor mijn DV7001. Maar ja, ik heb bewust gekozen voor een dedicated cd speler, dus zou mezelf een beetje tegen spreken als ik nu de DV7001 ging gebruiken als cd speler.

Ik blijf in elk geval aandachtig mee lezen.

Minguel
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Lapti

Citaat van: gerard op mei 29, 2009, 23:43:10
Tja wat is "beter" :?
Zal ook wel persoonlijke voorkeur kunnen zijn van wat jijzelf lekkerder vind klinken.

Kan je de gehoorde verschillen ook beschrijven?
Kan het sacd geluid wel digitaal worden overgedragen? moet dat niet via de analoge 5.1 :?
Anders heb je volgens mij alleen de cd-laag van je sacd....    of ben ik alweer ouderwets :-P :roll:

Goeie vraag! Volgens mij kan SACD idd niet eens over digitaal lopen, dan ist gewoon stereo. Maar de cd-laag zal het ook weer niet zijn want dat gebeurd weer bij het lezen met de laser.....denk ik, geen idee eigenlijk! Iemand anders wel?
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

WimPeu

#52
Citaat van: Lapti op mei 29, 2009, 23:47:47
Goeie vraag! Volgens mij kan SACD idd niet eens over digitaal lopen, dan ist gewoon stereo. Maar de cd-laag zal het ook weer niet zijn want dat gebeurd weer bij het lezen met de laser.....denk ik, geen idee eigenlijk! Iemand anders wel?

De Pio DV-LX50 kan wel degelijk SACD via de HDMI uitsturen. Dark Side Of The Moon van Pink Floyd gaat echt in multi-channel helemaal over je heen. Als ie alleen de stereo laag via HDMI kon door geven was dat dus ook onmogelijk. Dat was 1 van de redenen dat ik de DV7001 erop heb ingeruild. :yes: Heeft iets met DSD te maken geloof ik. Hij geeft in de stereo mode dus ook keurig SA-CD aan op de SR.

Citaat van de Pioneer website
" Hoge geluidskwaliteit. Met hogere datasnelheden, verfijnde resolutie en geavanceerd dynamisch bereik, is SACD het beste formaat voor u als u uitstekende muziekweergave op prijs stelt. En met DSD, dat wordt ondersteund door HDMI, kunt u uitkijken naar extra glorie op uw DVD-speler."


Beschrijven van het geluid is moeilijk. Echt veel meer detail. Mijn vrouw hoord zelf het verschil en die geeft helemaal niks om die dingen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Ik kan de verschillen niet verklaren, maar ik vind de geluidskwaliteit van Omarm sowieso niet om over naar huis te schrijven. Er zit weinig sprankelend hoog in de opname.

gerard

#54
Citaat van: WimPeu op mei 29, 2009, 23:57:14
De Pio DV-LX50 kan wel degelijk SACD via de HDMI uitsturen. Dark Side Of The Moon van Pink Floyd gaat echt in multi-channel helemaal over je heen. Als ie alleen de stereo laag via HDMI kon door geven was dat dus ook onmogelijk. Dat was 1 van de redenen dat ik de DV7001 erop heb ingeruild. :yes: Heeft iets met DSD te maken geloof ik. Hij geeft in de stereo mode dus ook keurig SA-CD aan op de SR. Analoog gaan aansluiten heeft volgens mij geen zin, want dan ga ik de DAC van mijn SR gebruiken en die heeft het met gewone cd's al verloren van de Dac.

Beschrijven van het geluid is moeilijk. Echt veel meer detail. Mijn vrouw hoord zelf het verschil en die geeft helemaal niks om die dingen.

Ik geloof best dat 'ie sacd via de HDMI kan doen, maar dan gebruik je toch juist de dac van de SR???
Je "tapt" het digitale signaal af vóór de dac van de Pio en stuurt 'm zo naar de SR.

Juist via de analoge aansluiting van je sacd-speler gebruik je de dac van de speler ipv die van de SR.

Heb je nog een "bos tulpjes" om je Pio eens analoog/5.1 aan te sluiten? Just for the test.


"Meer detail" kan goed zijn, maar ook vermoeiend/inspannend bij lang luisteren.

Blijft interessant die dac's!!
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

WimPeu

Citaat van: gerard op mei 30, 2009, 00:09:06
Ik geloof best dat 'ie sacd via de HDMI kan doen, maar dan gebruik je toch juist de dac van de SR???
Je "tapt" het digitale signaal af vóór de dac van de Pio en stuurt 'm zo naar de SR.

Juist via de analoge aansluiting van je sacd-speler gebruik je de dac van de speler ipv die van de SR.

Heb je nog een "bos tulpjes" om je Pio eens analoog/5.1 aan te sluiten? Just for the test.

Blijft interessant die dac's!!

Je hebt idd gelijk, ik was even in de war. Ik zou met een bos kabels eens een vergelijk moeten maken. Vanavond niet meer!! byebye
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

gerard

 :-D er is meer in 't leven dan dacje's  :gaap:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

WimPeu

Ook welterusten!!! :-D  :gaap:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Citaat van: gerard op mei 30, 2009, 00:13:09
:-D er is meer in 't leven dan dacje's  :gaap:
Dat vindt Wim zijn vrouw ook vast. Die denkt natuurlijk laat ik nou maar zeggen dat ik verschil hoor, dan komt 'ie misschien een keer naar bed.  :-D

gerard

Citaat van: Mexicaanse Hond op mei 30, 2009, 00:16:20
Dat vindt Wim zijn vrouw ook vast. Die denkt natuurlijk laat ik nou maar zeggen dat ik verschil hoor, dan komt 'ie misschien een keer naar bed.  :-D
Gelijk heeft ze, zelf ben ik soms ook wat laat...

Die van mij wil van dat soort verschillen niet eens wat weten: "het klinkt toch goed?"  :roll:
Dat drukt het budget enigzins   frusty
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes