Citaat van: WimPeu op april 13, 2009, 08:51:45
Ik gebruik mijn onlangs aangeschafte cd-80 als loopwerk. Dus met digitale coax naar mijn SR. Hoe staat het eigenlijk met de Dac's in de 8002. Het klinkt in mijn oren erg mooi zo, eigenlijk mooier dan als ik de 80 analoog aansluit. Zou het een verbetering opleveren als ik een (betaalbare) externe dac zou gaan gebruiken.
Bv: http://www.cambridgeaudio.com/specifications.php?PID=320&Title=Specifications
Ik krijg de indruk dat die dac niet zoveel meer in huis heeft dan de standaard 8002 dacjes. De 24bit 192kHz, dat heeft de sr8002 toch ook??
Je merkt het al ik ben een leek op dit punt.
Inmiddels heb ik mijn Dacmagic II eens aan een kleine consumenten test onderworpen.
Ik heb mijn Pioneer DV-LX50 met een HDMI kabel rechtstreeks op de SR en met een toslink via de DAC laten lopen.
CD'tje erin ( Steely Dan - Aja) en switchen maar. Nou ik viel bijna van mijn audiofiele
stoel. Wat een verschil in het voordeel van de DAC. Het hele spectum wordt mooier. Vooral verbazingwekkend meer detail. Alles wat ik met kabel tweaks altijd heb geprobeert te bereiken doe je een 1 klap met een DAC.
Het is volgens mij het beste te vergelijken met een goede remaster van een op zich al goed klinken de CD. Mooi voorbeeld wat ik zo verzinnen kan is de CD Brothers In Arms van Dire Straits. Ik heb de orinele uit 1985 en de remaster uitvoering van een paar jaar terug. Een enorm verschil, zo ook met een CD (digitaal) rechtstreeks op de SR of via de DAC. Alles wat ik erin stop klinkt alsof je (met een DAC) naar een remaster zit te luisteren.
De Squeezebox heb ik tegelijk op 3 manieren aan de SR 'gehangen'
1 - Met coax via de DAC
2 - Met Toslink rechtstreeks op de SR
3 - Analoog rechtstreeks op de SR
De DAC in de Squeezebox is duidelijk het minst. Als je schakeld valt goed op dat alle detail weg is, het geluid is aanwezig meer niet
De DAC in de SR geeft een veel beter resultaat nu begint het er op te lijken. Zo heb ik tot dus ver altijd geluisterd en was altijd zeer tevreden.
Maar dan de Dacmagic II. Deze doet mij echt versteld staan. Heb hem ook vergeleken met mijn ex CD-80 maar ook die speler stuurt hij het bos in. (sorry John). De 80 als loopwerk is in samenwerking met de DAC echter een top combi. Zou dit toch relatief instap DACje graag eens vergelijken met een CD-16/14 of recenter spul.
Kortom, als ik dit geweten had had ik veel eerder zo'n ding gekocht. 1 nadeel...ik word nou wel erg nieuwsgierig naar de Dacmagic III ed.