DAC's

Gestart door WimPeu, april 13, 2009, 08:51:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

WimPeu

Die Dac's ( in het algemeen) zijn toch een hoofdstuk appart geloof ik. Dit is een van de goedkopere maar in mijn set ook meer dan genoeg denk ik. Een dac van €1000,- in mijn set zal niet veel extra opleveren.
Ben nou ook wel nieuwsgierig geworden. :yes:

Eerst de Squeezebox maar eens in zijn pure vorm aan de tand gaan voelen, daarna misschien dit speeltje! :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Titel maar aangepast! :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

drees62

Profile aangepast  :-D

WimPeu

Citaat van: drees62 op mei 13, 2009, 20:41:03
Profile aangepast  :-D

Ga'k morgen ook weer doen. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

gerard

Citaat van: drees62 op mei 13, 2009, 19:53:27
Gebruik makend van het loopwerk van mijn CD 5001 OSE gaat het signaal digitaal via de coaxiale aansluiting naar de V-DAC. Deze verzorgt dan de conversie naar analoog. Vervolgens wordt het signaal aangeboden aan mijn SR 8001.

Uiteindelijk ben ik nog met een stel hybride SACD's aan het testen geweest op enerzijds mijn DV 6600, die dus ook heel behoorlijk SACD's af kan spelen via een 7.1 input op de versterker en anderzijds de CD 5001 OSE met de V-DAC.
Conclusie: ik vind de CD's mooier (lees: nog muzikaler) klinken dan de SACD's  stupid

Gefeliciteerd met deze aankoop pompom
Erg leuk om te lezen dat deze V-dac je nu al goed bevalt!!!

Vraagje: als je de DV6600 gebruikt als loopwerk en net zo aansluit als de CD 5001 OSE, klinkt het dan nog net zo goed (ruimtelijk ed.) als via de cd 5001?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

drees62

Citaat van: gerard op mei 13, 2009, 21:46:07
Gefeliciteerd met deze aankoop pompom
Erg leuk om te lezen dat deze V-dac je nu al goed bevalt!!!

Vraagje: als je de DV6600 gebruikt als loopwerk en net zo aansluit als de CD 5001 OSE, klinkt het dan nog net zo goed (ruimtelijk ed.) als via de cd 5001?

Ik heb niet getest met de DV 6600 en zal dat voorlopig ook niet doen. Teveel kabels loshalen (5.1/HDMI) en waarschijnlijk instellingen veranderen? Bitstream/stereo etc. Of is het een kwestie van alleen de digitale coax op de DV 6600 aansluiten en kan de rest van de kabels blijven zitten/instellingen ongewijzigd blijven?

gerard

Citaat van: drees62 op mei 13, 2009, 23:25:42
Ik heb niet getest met de DV 6600 en zal dat voorlopig ook niet doen. Teveel kabels loshalen (5.1/HDMI) en waarschijnlijk instellingen veranderen? Bitstream/stereo etc. Of is het een kwestie van alleen de digitale coax op de DV 6600 aansluiten en kan de rest van de kabels blijven zitten/instellingen ongewijzigd blijven?

Volgens mij kan je gewoon de digitale coax op de DV6600 aansluiten en luisteren maar.
De rest van de instellingen hebben invloed op je hdmi/analoog 5.1/2.0 ed.

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

WimPeu

#22
Citaat van: WimPeu op april 13, 2009, 08:51:45
Ik gebruik mijn onlangs aangeschafte cd-80 als loopwerk. Dus met digitale coax naar mijn SR. Hoe staat het eigenlijk met de Dac's in de 8002. Het klinkt in mijn oren erg mooi zo, eigenlijk mooier dan als ik de 80 analoog aansluit. Zou het een verbetering opleveren als ik een (betaalbare) externe dac zou gaan gebruiken. :roll:
Bv: http://www.cambridgeaudio.com/specifications.php?PID=320&Title=Specifications
Ik krijg de indruk dat die dac niet zoveel meer in huis heeft dan de standaard 8002 dacjes. De 24bit 192kHz, dat heeft de sr8002 toch ook??
Je merkt het al ik ben een leek op dit punt.

Inmiddels heb ik mijn Dacmagic II eens aan een kleine consumenten test onderworpen.

Ik heb mijn Pioneer DV-LX50 met een HDMI kabel rechtstreeks op de SR en met een toslink via de DAC laten lopen.
CD'tje erin ( Steely Dan - Aja) en switchen maar. Nou ik viel bijna van mijn audiofiele  :-D stoel. Wat een verschil in het voordeel van de DAC. Het hele spectum wordt mooier. Vooral verbazingwekkend meer detail. Alles wat ik met kabel tweaks altijd heb geprobeert te bereiken doe je een 1 klap met een DAC.
Het is volgens mij het beste te vergelijken met een goede remaster van een op zich al goed klinken de CD. Mooi voorbeeld wat ik zo verzinnen kan is de CD Brothers In Arms van Dire Straits. Ik heb de orinele uit 1985 en de remaster uitvoering van een paar jaar terug. Een enorm verschil, zo ook met een CD (digitaal) rechtstreeks op de SR of via de DAC. Alles wat ik erin stop klinkt alsof je (met een DAC) naar een remaster zit te luisteren.

De Squeezebox heb ik tegelijk op 3 manieren aan de SR 'gehangen'
1 - Met coax via de DAC
2 - Met Toslink rechtstreeks op de SR
3 - Analoog rechtstreeks op de SR



De DAC in de Squeezebox is duidelijk het minst. Als je schakeld valt goed op dat alle detail weg is, het geluid is aanwezig meer niet
De DAC in de SR geeft een veel beter resultaat nu begint het er op te lijken. Zo heb ik tot dus ver altijd geluisterd en was altijd zeer tevreden.
Maar dan de Dacmagic II. Deze doet mij echt versteld staan. Heb hem ook vergeleken met mijn ex CD-80 maar ook die speler stuurt hij het bos in. (sorry John). De 80 als loopwerk is in samenwerking met de DAC echter een top combi. Zou dit toch relatief instap DACje graag eens vergelijken met een CD-16/14 of recenter spul. :yes:

Kortom, als ik dit geweten had had ik veel eerder zo'n ding gekocht. 1 nadeel...ik word nou wel erg nieuwsgierig naar de Dacmagic III ed.  :wink:

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Licht aan de bekabeling Wim
Heb gehoord dat Ken alleen met Supra werkt :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

WimPeu

Citaat van: jwx op mei 26, 2009, 21:03:18
Licht aan de bekabeling Wim
Heb gehoord dat Ken alleen met Supra werkt :-D

Maar ja, je weet het heh..
Wat Ken ken, ken Ken alleen. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Maar over Dac's gesproken tot een jaar en langer gelden kon je voor weinig 50/75 euro zo een Denon da-500 kopen nu zie je ze niet eens meer.
Je ziet nog wel is een verdwaalde Rotel maar dan betaal je een gods vermogen.
En die leuke oudjes een DAC5 Mission of een Duo van Micro Mega of Meridian 203 ? waar zijn ze
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: WimPeu op mei 26, 2009, 21:05:45
Maar ja, je weet het heh..
Wat Ken ken, ken Ken alleen. :-D
hahahaha


En je speler moet wel in de juiste aardstraling staan
En je moet Eneco hebben en geen NUON of Eon
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

WimPeu

Komt volgens mij omdat er de laatste tijd enorm veel muziek via stream,I-Pod, I-Phone PC's ed wordt gewerkt (ik dus nu ook). Met zo'n Dac zit je meteen op een HiFi niveau! Dat maakt ze momenteel ook gewild.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

cheese

Hallo Wim,

wat koste jouw dac?

Gr Kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

WimPeu

Citaat van: cheese op mei 26, 2009, 22:59:09
Hallo Wim,

wat koste jouw dac?

Gr Kees

Hallo Kees,

Ik heb €150,- + verz. k. voor betaald. Veel 'Bang fot the bucks'  :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES