DAC's

Gestart door WimPeu, april 13, 2009, 08:51:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimPeu

Ik gebruik mijn onlangs aangeschafte cd-80 als loopwerk. Dus met digitale coax naar mijn SR. Hoe staat het eigenlijk met de Dac's in de 8002. Het klinkt in mijn oren erg mooi zo, eigenlijk mooier dan als ik de 80 analoog aansluit. Zou het een verbetering opleveren als ik een (betaalbare) externe dac zou gaan gebruiken. :roll:
Bv: http://www.cambridgeaudio.com/specifications.php?PID=320&Title=Specifications
Ik krijg de indruk dat die dac niet zoveel meer in huis heeft dan de standaard 8002 dacjes. De 24bit 192kHz, dat heeft de sr8002 toch ook??
Je merkt het al ik ben een leek op dit punt.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Stadium III

Tja als je het zo naar je smaak is pfff zou ik het zo laten !

Wat beter is daarin mmmm durf ik niet zo te zeggen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

De Marantz SR7002 gebruikt de Cirrus CS4382A chip.
Ik vermoed dus de SR8002 deze ook gebruikt.
114 dB, 24-bit, 192 kHz, 8-Channel D/A Converters with DSD Support and Low-Latency Digital Filtering
    *  Advanced multibit Delta-Sigma architecture
    * 24-bit conversion
    * 114 dB dynamic range
    * -100 dB THD+N
    * Up to 192 kHz sample rates for DVD-Audio equipment
    * Selectable low-latency digital filters
    * Direct Stream Digital mode (SACD)
          o On-chip 50 kHz filter
          o Dedicated inputs
    * Volume control with soft ramp
          o 1 dB step size
          o Zero crossing click-free transitions
    * Low-clock-jitter sensitivity
    * µC or stand-alone operation
    * 2 mute output pins (CS4382A)
    * Pin-compatible devices for easy upgrade path
    * Footprint compatible with CS4382
    * Consumer and automotive grades
    * Available in a 48-Pin LQFP; lead-free assembly

De cd-80 gebruikt de Philips TDA1541A/S1/Q.
   Dual 16-bit DAC
        TDA1541 datasheet http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/TDA1541.pdf

Er is dus één groot verschil, de SR8002 gebruikt 8 kanaals DAC's de cd-80 gebruikt 2 kanaals DAC's. Ik vind wel meer artikels terug dat de TDA1541 nog altijd de te kloppen DAC is, maar bij deze artikels hebben geen post datum.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Rob G

CiteerIk krijg de indruk dat die dac niet zoveel meer in huis heeft dan de standaard 8002 dacjes.
Op basis waarvan krijg je deze indruk?

Hoewel de SR8002 een mooie receiver is, zal er over het algemeen de mening bestaan dat een goede cd-speler gewoon een betere dac heeft. Als je ook nog eens naar losse dac's gaat kijken zullen deze hun werk zeker beter moeten doen dan de dac in de SR8002.

Maar dat is allemaal niet zo belangrijk, het gaat erom wat jij beter vindt klinken. Als jij nu de op papier 'mindere' dac beter vindt klinken, is het erg moeilijk te voorspellen of jij een op papier 'betere' dac ook echt beter vindt klinken.... Maar proberen kan natuurlijk altijd  :-)

drees62

Hey Wim,

Neem deze ook eens mee in je overweging:

http://www.hobo.nl/default.aspx?page=product&id=5593&title=V%20DAC

Goedkoper en volgens een test in audio.de nog een stuk beter dan de Cambridge. Als mijn hifi-boer 'm weer op voorraad heeft ga ik er ook eens mee testen. Misschien ook wel betere DAC dan mijn CD 5001 OSE.

WimPeu

Citaat van: Rob G op april 15, 2009, 10:20:16
Op basis waarvan krijg je deze indruk?

Hoewel de SR8002 een mooie receiver is, zal er over het algemeen de mening bestaan dat een goede cd-speler gewoon een betere dac heeft. Als je ook nog eens naar losse dac's gaat kijken zullen deze hun werk zeker beter moeten doen dan de dac in de SR8002.

Maar dat is allemaal niet zo belangrijk, het gaat erom wat jij beter vindt klinken. Als jij nu de op papier 'mindere' dac beter vindt klinken, is het erg moeilijk te voorspellen of jij een op papier 'betere' dac ook echt beter vindt klinken.... Maar proberen kan natuurlijk altijd  :-)


Ik hoor weinig verschil tussen de DAC in de CD-80 en de DAC in de SR. Ik zou idd eens een losse DAC moeten gaan proberen. Voorlopig geen andere CD-speler meer (Hmmm heb ik vaker gehoord  :-D) Het loopwerk van de 80 is iig een topper, maar de DAC schijnt gedateerd te zijn. Vandaar mijn interesse in een goede externe DAC. Zou eens eentje thuis in mijn eigen set moeten kunnen horen. :|
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Citaat van: drees62 op april 15, 2009, 16:25:20
Hey Wim,

Neem deze ook eens mee in je overweging:

http://www.hobo.nl/default.aspx?page=product&id=5593&title=V%20DAC

Goedkoper en volgens een test in audio.de nog een stuk beter dan de Cambridge. Als mijn hifi-boer 'm weer op voorraad heeft ga ik er ook eens mee testen. Misschien ook wel betere DAC dan mijn CD 5001 OSE.

Lijkt idd een goed alternatief. Laat je bevindingen maar even weten. We hebben (zeker straks) wel een vergelijkbare set!!
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

gerard

Citaat van: drees62 op april 15, 2009, 16:25:20
Hey Wim,

Neem deze ook eens mee in je overweging:

http://www.hobo.nl/default.aspx?page=product&id=5593&title=V%20DAC

Goedkoper en volgens een test in audio.de nog een stuk beter dan de Cambridge. Als mijn hifi-boer 'm weer op voorraad heeft ga ik er ook eens mee testen. Misschien ook wel betere DAC dan mijn CD 5001 OSE.

Zit ik zelf ook aan te denken (is wel behoorlijk goedkoper te krijgen als je ff zoekt... ik meen 230 euro?)
of deze
http://www.mood-lab.com/dice.htm
ook goed in de tests
Dice 269euro, concept(iets minder aansluitingen) 169euro ex. verz. kosten
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

drees62

#8
Heb inmiddels de V-DAC in huis en ga 'm eens lekker een weekje uitproberen. Mijn eerste, korte (luister-) ervaring gisteravond was er één van: woow, hoor ik dat wel goed?
Staat nu lekker in te spelen voor meer testwerk.

Adviesprijs is trouwens per 1 april verlaagd naar € 225

Mooi is ie niet, maar kan perfect achter je set worden geplaatst:

gerard

Ik ben erg benieuwd, zeker ook in combinatie met de DV6600!!!  :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

WimPeu

Citaat van: drees62 op mei 12, 2009, 15:03:01
Heb inmiddels de V-DAC in huis en ga 'm eens lekker een weekje uitproberen. Mijn eerste, korte (luister-) ervaring gisteravond was er één van: woow, hoor ik dat wel goed?
Staat nu lekker in te spelen voor meer testwerk.

Adviesprijs is trouwens per 1 april verlaagd naar € 225

Mooi is ie niet, maar kan perfect achter je set worden geplaatst:

Ik ben erg nieuwsgierig. Ik ga donderdag een squeezebox duet kopen en een mooie betaalbare dac daarbij zou welkom zijn! :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

cheese

Hallo Heren,


hoe werkt dat dan met een losse dac.....kunnen jullie mij dat uitleggen......ben ook altijd te porren voor elke verbetering zoals jullie weten.


g cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

gerard

Citaat van: cheese op mei 13, 2009, 13:39:33
Hallo Heren,


hoe werkt dat dan met een losse dac.....kunnen jullie mij dat uitleggen......ben ook altijd te porren voor elke verbetering zoals jullie weten.


g cheese

Je gaat via de digitale (coax of optische) uitgang van de cd/dvd-speler naar de dac.
Deze zet het digitale signaal om naar analoog.
De losse dac verbind je weer met rca's aan je versterker.
Zo wordt het signaal uit je cd/dvd-speler afgetakt vóór z'n eigen dac en loopt via de losse dac naar je versterker.

Hopelijk klinkt het daarna beter  :-D
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

drees62

#13
Gisteravond er eens goed voor gaan zitten en de V-DAC volop aan het werk gelaten. Heel veel zgn. A/B/A vergelijkingen gedaan waarbij ik dus eerst het nummer met V-DAC draai, dan zonder en dan weer met.
Deze manier van luisteren geeft je de beste informatie over event. verschillen.

Mijn conclusie: dit kleine, lelijke wonderdoosje, met aan boord de DSD-1792 van Burr-Brown gaat een blijvertje worden.  :yes: :yes: Ik wil 'm niet meer kwijt in mijn set.  :no:
Vooraf was ik behoorlijk sceptisch maar eigenlijk vanaf het eerste moment dat ik de V-DAC ertussen had geplaatst gebeurde er iets in het geluid. Veel opener, veel vloeiender met een ruimtelijkheid en detaillering die ik voorheen niet gehoord had. Je kunt de instrumenten precies aanwijzen en voor mijn gevoel zit er zelfs verschil in hoogte op het podium. Heel bizar, maar waanzinnig mooi. V-DAC er tussen uit en weg was deze verbetering.
Gebruik makend van het loopwerk van mijn CD 5001 OSE gaat het signaal digitaal via de coaxiale aansluiting naar de V-DAC. Deze verzorgt dan de conversie naar analoog. Vervolgens wordt het signaal aangeboden aan mijn SR 8001.

Uiteindelijk ben ik nog met een stel hybride SACD's aan het testen geweest op enerzijds mijn DV 6600, die dus ook heel behoorlijk SACD's af kan spelen via een 7.1 input op de versterker en anderzijds de CD 5001 OSE met de V-DAC.
Conclusie: ik vind de CD's mooier (lees: nog muzikaler) klinken dan de SACD's  stupid

Had ooit een test in het Duitse blad audio gelezen waardoor mijn aandacht voor dit apparaat was ontstaan. Vandaag nog een beetje aan het googelen geslagen (dit heb ik bewust vooraf niet gedaan, ik kon immers de V-DAC weer retourneren). Wat blijkt, er zijn inmiddels nog een paar testen waar dit apparaatje als pure High-End wordt betiteld. Gebruik makend van een goed loopwerk (en dat heeft mijn Marantz blijkbaar) komt dit apparaat tot prestaties waar je CD-spelers van een veelvoud van de prijs van de V-DAC tegenover moet zetten.

Nieuwsgierig?
http://playback.avguide.com/issue/20
http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbaseshop/html/0/test_pdf/MUS-2204240.pdf
http://www.taurus-high-end.de/infomaterial/cambridgeaudio/test/test_dacmagic_audio0109.pdf

of zelfs een heel forum:
http://www.head-fi.org/forums/f7/musical-fidelity-v-dac-owners-391721/

Ik ben dus zeer, zeer tevreden met mijn V-DAC, ik ga weer even luisteren/genieten!

edwinvh

#14
Nou had ik afgesproken met mezelf dat ik de eerste tijd niets meer ga kopen.
Dan lees ik weer goede verhalen van de V-dac.
Weg afspraak  :evil: :evil: ik zal de testen eens door lezen.
Misschien iets voor de squeezebox