Citaat van: xander32 op september 28, 2014, 21:50:28
De grootte van de sweetspot hangt in eerste instantie m.n. van de ls. af, diens bouw, diens afstralingsgedrag.
E.e.a. kan je zeker wel beïnvloeden middels de opstelling. Maar met ls. die door hun fysiek een beperkte sweetspot kennen, kan je blijven schuiven tot je een ons weegt, maar de sweetspot zal er niet veel anders op worden.
Ja ook nog de acoustiek invloed ,kwaliteit dynamiek in de opname enzv
maar het ging erom dat ik een keer gelezen heb dat iemand honderden uren heeft besteed aan opstelling toen beste plek heeft gevonden ,daarna werden ze waterpas gezet en herkende die ze niet meer terug ze stegen tot grote hoogte
enzv blablabla
daar liep ik de draak mee te steken dat zulke verschillen niet realistisch zijn
Ik hoor ook duidelijk verschil of ik links of rechts op de bank zit ,hoever de speakers zijn ingedraaid hoever ze uit elkaar staan ,hoever van de achterwand plaatsing in de ruimte , daar heb ik honderden uren aan gespendeerd en uiteindelijk de beste plek gevonden , maar als ik ze nu een paar graden verdraai is het wel waarneembaar in nuance verschillen omdat ik zo,n kritische luisteraar ben neem ik die verschillen waar maar zijn zo klein dat je je uiterste best moet doen om de verschillen überhaupt waar te nemen