Citaat van: xander32 op september 30, 2014, 07:01:41
De ervaring heb ik dat cm's in mijn praktijk (eigen set en die van anderen tijdens M&G) wel een verschil maken.
Dat e.e.a. al dan niet te meten is, dat is voor mij in het totaal niet interessant. Muziek is voor mij beleven, absoluut geen wetenschap. Voor diegenen die muziek wel op die wijze benaderen; prima, ieders z'n/haar ding. Maar daar met elkander over in discussie gaan zal weinig nuttigs opleveren, enkel kansloze discussies geven, zie bv. alle topics rondom kabels .
Sorry dit is een dooddoener.
Ik heb zoveel reviews gelezen, nog nooit gehoord dat als de speaker 1cm ''verkeerd'' staat dat dan je sweetspot weg is.
Bij grote breedbanders komt het nauwkeuriger, daar is de sweetspot kleiner en wordt er gesproken over een one men show, maar ook nooit gelezen of ervaren dat 1 cm al tot zulke problemen leid.
Maar prima, als je van mening bent dat je speakers 100% gelijk moeten staan hoe je dat dan met je luister positie doet.
Want als die dan niet exact hetzelfde is dan is dat hetzelfde als je speakers niet op dezelfde plek staan.
Meet je ook met digitale apparatuur of je speakers ook daadwerkelijk exact gelijk staan, maar ook dat jij exact op dezelfde plek zit.
Eigenlijk een rare vraag maar daar komt het wel op neer.