Q5 Speakers uit elkaar gehaald :)

Gestart door Marantz 81, maart 08, 2009, 21:05:11

Vorige topic - Volgende topic

Marantz 81

Hallo  byebye

had niks te doen vanavond

en was nog steeds benieuwd hoe men KEF Q5 speakers ervan binnenuit uitzien ,hoe groot de magneten en drivers zijn omdat ze een flink vermogen nodig hebben om echt mooi te spelen want de SR5002 die ik nu heb trekt het niet  frusty heeft geen controle over het laag en hoop dingen blijven op de achtergrond i.p.v dat het naar je toe komt ,ben zelf ook meer een audiofiel en vindt die SR5002 gewoon nergens naar klinken   HLP shutup in stereo  :cry:  heb nu eerst andere prioriteiten maar ga over tijdje ga ik home cinema weer de deur uitgooien en een stereo versterker uit premium serie kopen

dus heb ik ze even uit elkaar geschroeft  :-D

het is een 2,5 weg systeem , met 2 verschillende soorten conussen 16 cm  mid woofers , en een 19 mm tweeter ,waarbij de tweeter in het hart van de bovenste woofer zit 

het zijn 2 aparte klankkasten

bovenste woofer/tweeter  heeft basspoort aan voorzijde

onderste woofer heeft basspoort aan achterzijde

bekabeling intern is van zilverdraad

foto 1 = onderste woofer
foto 2 =  klankkast onderste weefer
foto 3 =  bovenste klankkast en woofer/tweeter unit
foto 4 = onderste woofer

groeten Arjan

thom

jammer dan je het filter niet op de foto heb,

anders had ik je denk wel kunnen verstellen wat je in je speaker kan veranderen om die punten die je aangaf te verbeteren. is altijd de moeite waard bij dit soort speakers( niet vervelend bedoelt). in dit soort massa speakers zit vaak een erug standaart filter met minimale kwalitiet componenten. en denk dat je de punt die je heb genoemd al kan verbeteren in het filter zonder de versterker te veranderen.

gerard

Altijd leuk om zoiets ff van binnen te zien.
Heb ik laats ook gedaan maar natuurlijk vergeten om foto's te maken... frusty

Contrôle van het laag... lastig.
Ik had een SR4600 en die gaf wel een diep laag, maar niet echt strak zeg maar.
Vaak ook een probleem door de akoestiek van de kamer en een minder goede opstelling tov de wanden ed.

Het kan ook aan je luidsprekers liggen, probeer de baspoort van de onderste kamer maar eens iets te dempen met bijgeleverd schuimpje of bijvoorbeeld met hetzelfde dempingsmat. als wat in je luidsprekerkast zit.
(los verkrijgbaar in matten, zelf heb ik ook zoiets in m'n achterste baspoorten; matje van visaton)
Of juist nog wat meer demping op of in de gaten die je ziet in het mdf in de onderste kamer.
Voordeeltje is dat je 2 aparte kamers in je luidsprekers hebt, daarmee kan je meer experimenteren.

Als je de bovenste wat minder dempt kan het zo zijn dat de speaker wat "vrijer" en minder gedempt kan bewegen en daardoor opener klinkt. Het midden kan daar iets beter door worden.
De extra demping die in de bovenstekamer zit kun je als proef wel eens bij de onderste indoen.

Ga lekker wat proberen en zie of het helpt.

Ook de dingen die Thom noemt kunnen je geluid beïnvloeden.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Lapti

Altijd leuk om te zien inderdaad, heb je ze nou ook losgesoldeert? Of zijn het klemmetjes? Is daar niet ook voordeel te halen om het wel te solderen? Anders had ik ook wel liever klemmetjes gehad in de mijne. Ik wil ze ooit eens laten spuiten(zijn nu gewoon kaal mdf) maar zie erop tegen om die krengen er weer uit te solderen (ik vind dat takke-werk  :yes:)

Misschien weet thom dat, wat zou het kosten als ik ze bij speaker en co aflever (met units en al) om ze later een keer gespoten op te halen? Zal wel pittig zijn

EDIT: Ik hou me aanbevolen als je sr5002 de deur uit gaat :)
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

BernHardN

Citaat van: Marantz 81 op maart 08, 2009, 21:05:11
Hallo  byebye

bekabeling intern is van zilverdraad

foto 1 = onderste woofer
foto 2 =  klankkast onderste weefer
foto 3 =  bovenste klankkast en woofer/tweeter unit
foto 4 = onderste woofer

groeten Arjan

Weet je zeker dat er zilverdraad in zit?
lijkt me sterk namelijk. ik had begrepen dat KEF meer aandacht aan de Q7 had besteed dan de Q5, zeker het filter is zwaar onder de maat.
mischien als je het er voor over hebt kan je eens bij Speaker &co langs voor een nieuw filter dan kan je Q5 bijna net zo klinken als een standaard Q7.

thom

solderen is altijd beter dan klemmentjes, minder overgangweerstand.

wat spuiten kost durf ik zo nie te zeggen hangt een beetje van de verf af, maar zou op een paar hondert euro rekenen

dmeerpa

Ik vraag me ook af of de oorzaak wel de SR5003 is.
Deze receiver levert toch 90Watt RMS.

Ik heb de Kef Q reeks ook al aan het werk gehoord, ik denk de Q7 of misschien de Q5.
En vooral het laag vond ik ondermaats. Dit was in combinatie met een Harman Kardon. Ik heb ook al meer mensen horen klagen over de Kef Q, en vooral over het laag. Bij de Kef Q7 zou het iets beter zijn, de Q9 nog beter, maar ze moeten inderdaad voldoende vermogen krijgen.

De vraag is ook of de Qef Q5 een goeie match is met Marantz, en als een andere speaker niet beter zou zijn. Blijkbaar zijn er de laatste tijd heel wat mensen met een Marantz gecharmeerd door Focal, en bij Correct staan de Wharfedales in promo voor héél weinig geld.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Jantje

Ik heb de iQ range meermaals gehoord op Marantz versterkers/receivers en het heeft me nooit echt mogen bekoren eigenlijk. Het laag vond ik altijd rommelig en het hoog onrustig. Pas bij de XQ range begon het voor mijn gevoel goed te klinken maar die kosten dan wel gelijk het dubbele van de iQ's.

Overigens, ik betwijfel ook of het aan de 5002 ligt, deze heb ik bij een oom van me gehoord op zijn B&W's 602 S2 die ook redelijk wat power nodig hebben, vooral in zijn relatief grote woonkamer en het klonk allemaal prima. Waarschijnlijk hoor je gewoon eerder het verschil tussen een dedicated stereo versterker en je surround receiver. Je zou natuurlijk altijd weer een versterker kunnen kopen en deze aan de pre-outs van je 5002 kunnen hangen.
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

WimPeu

Mij lijkt ook dat de SR niet het probleem is hoor. Ik zelf heb de SR-4002 gehad met daarop B&W 604s2 speakers ging prima. De B&W's lusten nogal wat vermogen. Hij werd echter wel wat heet en heb toen een Rotel eind trap er aan gehangen. Probleen helemaal over. En een top sound. Ging echt heel diep..... notworthy
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marantz 81

ja het is echt zilverdraad ik keek er toevallig naar  :-)

nee zit gewoon met klemmetjes was even aan het testen  :lol:  solderen is idd beter  :-)

misschien vergis ik me eigen wel in het vermogen dan van de SR5002 alleen die 7x90 w  is op papier en zegt verder niet zoveel over de klank enzv enzv 

alleen het rare is dat ik met een simpele SR4021 die ik hiervoor had ,wel een uitgebalanceerd geluid had

Jantje

Citaat van: Marantz 81 op maart 09, 2009, 18:32:19
ja het is echt zilverdraad ik keek er toevallig naar  :-)

nee zit gewoon met klemmetjes was even aan het testen  :lol:  solderen is idd beter  :-)

misschien vergis ik me eigen wel in het vermogen dan van de SR5002 alleen die 7x90 w  is op papier en zegt verder niet zoveel over de klank enzv enzv 

alleen het rare is dat ik met een simpele SR4021 die ik hiervoor had ,wel een uitgebalanceerd geluid had

Is niet raar, de SR4021 kostte standaard geloof ik 399,- en de 5002.- 699 als ik me niet vergis. De 5002 heeft echter dermate veel andere dingen aan boord zitten (meer aansluitingen, digitale ingangen, meer einderversterkers voor meerkanaals geluid, surround processoren en ga zo maar door) kortom, op het stereo gedeelte is beknibbeld, waardoor de stereo versterker gewoon beter klinkt.

Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V

Voor surround:

Marantz 81

die advies prijzen kloppen bijna  :wink: 599 euro voor 5002

dat is wat ik zelf ook al aan zat te denken ,maar had zoiets van omdat ,er toch 200 euro verschil inzit het redelijk op zelfde niveau zou moeten zitten op stereo gebied ,maar valt nogal tegen

heb ze ook nog beluisterd via een verglijkbare (tegenover de SR4021) harman kardon ,toen bleven de lage tonen ook behoorlijk achterwege , die KEF,s hebben gewoon de klank die ik mooi vondt en genoeg lage tonen als de juiste versterker ervoor staat ,toen ik ze kocht gehoord op een PM7001 / CD5001

andere filters en zo ga ik niet aan beginnen ,heb echt uitvoerig overal veel verschillende merken wezen luisteren voordat ik de de KEF,s heb aangeschaft

mocht ik ooit overstappen wordt het DLS notworthy  R66  :kwijl: 

ben nogal een DLS freak  :yes:,heb er alles van in de auto gehad uit reference serie ,compo set ,woofer, versterkers,bekabeling ,en Alpine radio ,heb nu alleen nog de radio en compo set  :-)

groeten Arjan

Jantje

Koop een stereo versterker joh, dan heb je het beste van twee werelden. Kun je mooi je SR de surround laten doen en pak je voor het muziek luisteren de stereoversterker. Er staat momenteel op marktplaats een PM78 voor 125,- euro, een koopje en ik denk dat je er dan echt op vooruit gaat op stereogebied.  HB
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V

Voor surround:

Jantje

Ik had overigens wel gelijk met die 5002, de adviesverkoop van de 5002 was wel degelijk 699.-. :-D
http://www.fransvaneeckhout.be/marantz/prijslijst.htm
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V

Voor surround:

Marantz 81

ow oke ik dacht van 599  :-)

nee nog een versterker erbij wil ik niet niet ,heb nu al 3 apparaten

ga er eens op mijn gemak over nadenken en in het najaar verder kijken