Q5 Speakers uit elkaar gehaald :)

Gestart door Marantz 81, maart 08, 2009, 21:05:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

ik vindt het toch wel raar eigenlijk dat er zoveel winst te behalen is met die filters je zou toch verwachten van de fabrikanten dat het op hetzelfde niveau zit als de klankkast en woofers/tweeter  :roll:

weet wel dat een goed filter belangrijk is ,maar heb er verder ook weinig kaas van gegeten dan dat ik weet dat de frequentie,s worden afgekapt ,zou je dat kunnen uitleggen wat wat doet en hoe zo,n filter in elkaar zit wat wat doet  :-)

BernHardN

allemaal een geld probleem  :|
hoeveel van die luidsprekers worden er per jaar gemaakt en hoeveel bespaard het als je een component van 1,- erin stopt ipv 2,-

thom

Citaat van: Marantz 81 op maart 11, 2009, 20:20:41
ik vindt het toch wel raar eigenlijk dat er zoveel winst te behalen is met die filters je zou toch verwachten van de fabrikanten dat het op hetzelfde niveau zit als de klankkast en woofers/tweeter  :roll:

weet wel dat een goed filter belangrijk is ,maar heb er verder ook weinig kaas van gegeten dan dat ik weet dat de frequentie,s worden afgekapt ,zou je dat kunnen uitleggen wat wat doet en hoe zo,n filter in elkaar zit wat wat doet  :-)
psies wat bernhardn zecht jah moet zo goedkoop mogelijk, als het werkt is het goed genoeg voor ze. en zijn nogwel merken die mooie dingen maken dat zeker best wel veel. maar dat zijn dan ook de duurdere merken om het zo maar te zeggen.


Citaat van: Vlearmoes op maart 11, 2009, 19:54:07
Tom kun jij niet eens een speaker(filter) upgrade laten zien dmv foto`s
wat je veranderd en waarom?? maakt niet uit welke speaker

Nieuw topic??  notworthy
ik zal wel een topic openen binnenkort.

heb zo geen foto's. maar in nieuw topic zal ik wat uitleggen en al je vragen beandwoorden(zover ik dat kan dan).

Marantz 81

best vreemd had daar echt nooit bij stil gestaan het zijn geen echt dure speakers maar ook niet goedkoop en had dat niet verwacht ,maak die speaker dan 50 euro duurder zou ik zeggen maar ja  :| 

ja je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk en komt ook bij kijken hoeveel geld je ervoor over hebt en te besteden hebt , je hebt ook nog lenen.nl  :lol:

zal het in ieder geval onthouden  :yes:


thom

Citaat van: Marantz 81 op maart 11, 2009, 22:35:31
best vreemd had daar echt nooit bij stil gestaan het zijn geen echt dure speakers maar ook niet goedkoop en had dat niet verwacht ,maak die speaker dan 50 euro duurder zou ik zeggen maar ja  :| 

ja je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk en komt ook bij kijken hoeveel geld je ervoor over hebt en te besteden hebt , je hebt ook nog lenen.nl  :lol:

zal het in ieder geval onthouden  :yes:


jha psies, en als je het nouw psies wil weten kan je altijd lanks komen met ej filter ofzo, of je moet zelf uitzoeken welke waardens jhe heb.

thom

een tijdje gelden heb ik een filter modificatie(geheeld nieuw filter gemaakt) aangebrecht bij een Q5. ik heb de speakers een hale week gehad een een kompleet nieuw filter gemaakt.
omdat ik het laag nogal rommelig vondt heb ik de interne speakerkabels naar de woofer ook vervangen voor normale 2,5 mm koper. en ook naar het nieuwe filter toe heb ik dit gedaan.
de reactie die ik kreeg via de mail toen die ze weer thuis had staan en geluistert was was " Ik zit te genieten van de muziek en dus van mijn boxen, komt een heel ander geluid uit! " en dit dan in de goede zin clown1.

ik heb ze thuis ook nogeven aan gehad met een nieuw filter erin, ze klonken veel strakker in het laag en veel opener in het hoog.

hier nogwat foto's van het nieuwe filter: (kleine is het standaart filter clown1)





beetje slechte foto's alleen

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

thom

die eerste is wel heel slecht jha

Dennis E36

@ Thom:

Er wordt ook in de high-end wereld weleens geschreven over de papier in olie (pio) condensatoren.
Heeft dit echt zoveel meerwaarde?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

thom

Citaat van: Dennis E36 op mei 16, 2009, 17:50:51
@ Thom:

Er wordt ook in de high-end wereld weleens geschreven over de papier in olie (pio) condensatoren.
Heeft dit echt zoveel meerwaarde?
jha heeft het nut, klankmatig kan het je smaak zijn. maar deze jongen zijn vaak wel duur. en of het dan zoon veel grotere meerwaarden heeft betwijvel ik. ik zelf werk eigelijk altijd met polypropyleen condesatoren. en dan eigelijk enkel van het merk audyn. omdat ik, mijn baas(die al meer dan 25jaar in het vak zit, en alles al naast elkaar heeft gehad) ze de mooiste vinden. hierin kan je ook nog kiezen is smaken. normaal gesproken zoals in dit filter gebruik ik normale mkp, deze zijn al velen malen beter dan de fabrieks condesatoren. en als het echt high-end moet dan stap ik over naar mkp+ deze zijn nog percieser maar ook veel groter en duurder. voor condesatoren die niet in de sinaal weg zitten pak ik altijd mkt.

Marantz 81

dat ziet er heel anders uit ja  :-)  :wink:

mooi dat diegene zo tevreden is , in de toekomst wil ik ook de filters verbeteren ,maar wordt wel ergens volgend jaar voorlopig andere prioriteiten


scanspeakman

#41
Citaat van: Dennis E36 op mei 16, 2009, 17:50:51
@ Thom:

Er wordt ook in de high-end wereld weleens geschreven over de papier in olie (pio) condensatoren.
Heeft dit echt zoveel meerwaarde?

Zelf een tijd geleden een upgrade uitgevoerd voor het filter van mijn scanspeak reference plussen. daar heb ik voor het hoog duelund (copper pio) condensator gebruikt icm een wax copper foil spoel voor het mid/laag en dale non-inductieve weerstanden. uitgangspunt was audyn cap plus respectievelijk een tritec spoel.

kost wat maar dan heb je ook wat. hoog klinkt net wat zijdezachter en mid/laag net wat beter. als je het in 1 woord moet omvatten: natuurlijker.

verschillen zijn niet extreem groot aangezien het oorspronkelijke filter ook al erg goed was maar dit is toch net de overtreffende trap. Art Blakey kan ik nu echt uren geboeid zitten luisteren.......

dus heeft het meerwaarde? jazeker. ook gezien de prijzen van deze componenten? tsja..ik kon een condensator van 100 euro bij een tweeter van dik 200 voor mezelf nog wel verantwoorden....

bij deze een foto van het oude en nieuwe filter. u mag zelf raden wat oud en nieuw is.....

Scanspeakman 

thom

ik zie dat je teflon bekabeling gebruikt, erug mooi kabel. ik zelf gebruik ze in mijn eigen speakers ook.

scanspeakman

goed gezien. inderdaad; verzilverd koper met teflon voor mid/laag (komt zelfs bij jullie vandaan) en solid zilver voor het hoog.

Scanspeakman

Jeroen

@ Thom

Wijzig je zo niet een bepaald klank karakter van een desbetreffende luidspreker? Ik bedoel ermee dat als ik een marantz versterker heb die vaak wat warmer klinkt als andere versterkers (bv sony of yamaha) je een luidspreker moet aanschaffen die wat meer bite in zich heeft en wat meer frisser in het hoog klinkt bv mordaunt-short of totem.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.