Van standaard (2x 2,5mm) naar Canare (4S8 / 4S11) zivol i.c.m. mijn hardware ???

Gestart door xander32, maart 08, 2009, 14:00:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Beste Marantzofielen,

Ik zit al een tijdje te dubben of het een zinvolle upgrade is om van mijn standaard speakerkabel (2,5 mm koper) naar Canare 4S8* te gaan, ter info: i.c.m. hardware van Marantz (receiver) en Infinty Beta speakers ???

(* liefst zelfs 4S11 maar ik ben bang dat 2 getwiste aders niet in de speaker passen en de Beta`s accepteren volgens mij ook geen "bananen / vorkjes")

Ik zie jullie reactie graag tegemoet!!!


Sander.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

gerard

Je hebt nu 2 x 2,5mm2 dat is in principe wel voldoende.
De Canare 4S8 heeft 4 x 1,25mm2 dus dan kan je bi-ampen of bi-wiren als je dat wilt en je hardware dat aankan.
Anders is het gewoon weer 2 x 2,5mm2.

De Canare 4S11 heeft 4 x 2,2mm2 ; meer koper maar niet echt nodig. Alleen voor veel vermogen en lange lengte's.
Volgens de site van Canare heeft de 4S8 een mooiere frequentie weergave karakterestiek :roll:, vlakker in het laag.

Zelf heb ik nordost, was ook 4 x 1,25mm2. Nu "slechts" 2 x 1,25mm2 koper en ook dat is echt voldoende!
(klonk bij mij "strakker" dan standaard 1,5mm2 of 2,5mm2. Nordost heeft massieve koperbanen ipv veel dunne draadjes)

Zelf LS kabels maken van cat5 oid schijnt ook zeer goed te werken, je hebt ook niet een grote hoeveelheid koper nodig om goed geluid te krijgen. :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

xander32

Dank jullie voor de respons!

Wie kan kmij het verschil uitleggen tussen:
Bi-wiren en Bi-ampen ¿ Volgens kan ik hier gezien mijn hardware niets mee - maar ik wil wel graag weten wat deze termen inhouden.

@Gerard: "vlakker in laag" ; wat wil dat zeggen?

B.v.d.!

Sander.

Zo juist, anderhalf jaar na in gebruikname, ontdekt dat de Beta`s WEL banaanstekkers accepteren  redface.

Dat maakt zelfs de weg vrij voor Canare 4S11, al begreep ik van Gerard dat de 4S8 te preferen is.


Kan iemand mij vertellen of mijn Marantz SR6001 banaanstekkers accepteerd (deze staat in een audiomeubel - ik kan er niet bij om te checken)?

B.v.d.,

Sander.

gerard

"vlakker in het laag": de 4S11 heeft een bult in de laagweergave?
http://www.canare.com/index.cfm?objectid=19DE0D03-3048-7098-AF4AC06F0DA4768C&flushcache=1&showdraft=1

4s8
Our most popular 4 x 16 AWG flexible speaker cable.  Perfect choice for all broad spectrum speaker systems and general purpose power amp setups.  Good on Bi-Amped applications.

4s11
Recommended for long runs and low end Power Amplifier sub-woofer systems. Heavy duty 4 x 14 AWG conductors.

Uiteraard moet je kopen wat je eigen voorkeur heeft.
Dikker is niet altijd beter, ook volgens de fabrikant zelf niet.

*edit: richtlijn: LS kabels tot 5 meter 2 x 2,5mm2, daarboven  2 x 4mm2

Volgens mij heeft je SR6001 gekleurde zwarte dopjes in je speakerterminals, die kan je met een mesje of schroevendraaier eruit peuteren waarna er banaantjes in passen. Zoiets als bij mijn voormalige SR4600.



Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Roland65

Prima uitleg Gerard over de canare luidspreker kabel. Ik ben me ook een beetje aan het orienteren op nieuwe speakerkabels en bi- wiren en -ampen.
Maar als ik het goed begrijp, heb je bij meer dan 5 meter lengte ook niks aan de canare 4s11 als je wilt bi-wiren omdat je minimaal 2x 4 mm nodig hebt?
Of lees ik nu iets wat er niet staat?
In mijn geval (+/- 7 meter want ik moet door de kruipruimte) zou ik dus sowieso voor de 4s11 moeten gaan voor het beste resultaat?
Of zijn de verschillen te verwaarlozen en ga ik dat in mijn huidige set-up niet horen?
Er staat nog wel een upgrade op het programma voor een SR 7001 of 7002.
Zouden de verschillen dan groter kunnen zijn?
En dan nog een tweede vraagje, weet jij of ik kan bi-ampen  met een sr5400? Ik kan het niet zo goed vinden in de gebruiksaanwijzing.
Ik heb er wel surround back speaker aansluitingen op zitten.
En sluit je daar dan het hoog op aan of juist het laag??
Alvast bedankt voor het meedenken!
Roland



Citaat van: gerard op maart 09, 2009, 23:37:07
"vlakker in het laag": de 4S11 heeft een bult in de laagweergave?
http://www.canare.com/index.cfm?objectid=19DE0D03-3048-7098-AF4AC06F0DA4768C&flushcache=1&showdraft=1

4s8
Our most popular 4 x 16 AWG flexible speaker cable.  Perfect choice for all broad spectrum speaker systems and general purpose power amp setups.  Good on Bi-Amped applications.

4s11
Recommended for long runs and low end Power Amplifier sub-woofer systems. Heavy duty 4 x 14 AWG conductors.

Uiteraard moet je kopen wat je eigen voorkeur heeft.
Dikker is niet altijd beter, ook volgens de fabrikant zelf niet.

*edit: richtlijn: LS kabels tot 5 meter 2 x 2,5mm2, daarboven  2 x 4mm2

Volgens mij heeft je SR6001 gekleurde zwarte dopjes in je speakerterminals, die kan je met een mesje of schroevendraaier eruit peuteren waarna er banaantjes in passen. Zoiets als bij mijn voormalige SR4600.




Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

gerard

Die kabeldoorsnede's zijn richtlijnen. Een aantal wil het liefst een dikke kabel, maar da's lang niet altijd nodig.
Op een ander forum heb ik het door een "deskundige" (JD) uit laten rekenen wat bij mij het minimum aan mm2 zou moeten zijn. Dat kwam uit op 2 x 1,25mm2 bij mijn huidge set-up met een kabellengte van 5 meter!!
Wanneer het nog langer/dunner zou worden krijg je meetbaar een dipje op de plek waar je luidsprekerimpedantie het laagst is (zie eventueel vindbare grafiek van je eigen speaker). Of je het ook echt kunt horen... :? Je hebt het dan over een aantal tiende dB's.
Bij mij was het niet hoorbaar dus draai ik nu met een dun kabeltje (past mooi achter de plint  :roll:)

Bij bi-wire verdeel je hetzelfde vermogen over 2 x 2 kabeltjes, je kunt de doorsnede's gewoon bij elkaar optellen.
De 4S11 heeft 4 x 2,2mm2 ( = 2 x 4,4mm2) en is dus van voldoende doorsnede, ook bij 7 meter.

Van de SR5400 kan ik niet 1 2 3 iets vinden over bi-ampen, volgens mij moet er dan ook een of ander schakelaartje achterop je receiver zitten? Ik denk dus van niet...

Groet Gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Roland65

Ok da's helder.
Ik zou dus ook genoeg hebben aan de 4s8, omdat de verschillen nauwlijks hoor/merk baar zijn?
Ik heb inderdaad geen schakelaartje achterop zitten, dus bi-ampen kan pas als ik een andere erserker heb.
Dank voor de info!
Roland
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

xander32

@ Gerard: thx voor jou uitvoerige en heldere uitleg.

Ik opteer voor 3 x 3 meter (fronts en center) Canare 4S8, inclusief Viablue bananen en snakeskin.


Sander.

xander32

Zaterdag jl. 3 x 3 m Canare besteld (geconfectioneerd, Viablue bannaanstekkers, krimpkous en snakeskin),
Maandag het verschuldigde bedrag voldaan,
Donderdag de kabels al in huis!

Zaterdag a.s. de boel maar eens aansluiten. Ik laat jullie het resultaat nog weten en zien.

Groet,

Sander.

xander32

Plaatje bij `t praatje.

Eerste indrukken klankmatig:
- meer en gecontroleerder bas
- scherpe randjes zijn verdwenen (Infinity Beta ...)


hello Sander.

xander32

Opvallend: ik heb de set opnieuw moeten calibreren met de Db. meter. De surrounds waren na in gebruik name van de Canare(fronts & center) te aanwezig...
De fronts & center speelden zo`n 0,2 a 0,3 Db. minder luid dan met de vorige kabels. Mijn inziens ook deels te wijten aan de wijze waarop de kabels het geluid (al dan niet) kleuren.

Nu is alles weer mooi in balans. Ook wat betreft klankkleuring. Heb dat even gecheckt met mijn referentie dvd: The Eagles - Hell Freezes Over.

Ben nog steeds zeer content. Vooral stereo (Analoog / Marantz CD 6002) blijken de Canare een ware aanwinst! En dat voor 2,90€ / meter  .
Al heb ik zo`n 13,-€ per meter betaald; het oog wil ook wat (Viablue bannanen / Viablue snakeskin / confectioneren).


Sander.

gerard

Mooi dat je met zo'n relatief goedkope kabel een goede verbetering kunt krijgen.
Uiteraard is de nu "aangeklede" versie wel een stuk duurder maar ziet er dan ook geweldig uit  hello
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Jeroen

Citaat van: gerard op maart 08, 2009, 19:17:24
Je hebt nu 2 x 2,5mm2 dat is in principe wel voldoende.
De Canare 4S8 heeft 4 x 1,25mm2 dus dan kan je bi-ampen of bi-wiren als je dat wilt en je hardware dat aankan.
Anders is het gewoon weer 2 x 2,5mm2.

De Canare 4S11 heeft 4 x 2,2mm2 ; meer koper maar niet echt nodig. Alleen voor veel vermogen en lange lengte's.
Volgens de site van Canare heeft de 4S8 een mooiere frequentie weergave karakterestiek :roll:, vlakker in het laag.

Zelf heb ik nordost, was ook 4 x 1,25mm2. Nu "slechts" 2 x 1,25mm2 koper en ook dat is echt voldoende!
(klonk bij mij "strakker" dan standaard 1,5mm2 of 2,5mm2. Nordost heeft massieve koperbanen ipv veel dunne draadjes)

Zelf LS kabels maken van cat5 oid schijnt ook zeer goed te werken, je hebt ook niet een grote hoeveelheid koper nodig om goed geluid te krijgen. :wink:


Ik heb toch een vraag over deze luidsprekerkabels, bij welke lengte moet men over gaan van de 4s8 naar de 4s11? Ik heb zelf zo'n 7 à 8 meter nodig voor de front en center speakers en ik wil de speakers gaan biampen!!!
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.