Van standaard (2x 2,5mm) naar Canare (4S8 / 4S11) zivol i.c.m. mijn hardware ???

Gestart door xander32, maart 08, 2009, 14:00:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerard

http://amorgignitamorem.nl/WebPaginas/AudioEindversterkerEisen/AudioEindversterkerEisen.html

Dit is een rekenhulp (van hifi forum).
Komt oa uit dit topic: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=13754.0

Vul maar in wat je weet en kijk eens wat er uit komt.




Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Jeroen

Eh ja en nu :? :? :?? Wat moet ik invullen bij 1.4, 1.6, 2.1 en 2.2. Want daar heb ik niet veel kaas van gegeten om er achter te komen wat dit allemaal betekend.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Marvin

het komt er hier in ieder geval op neer, ik kan asociaal hard spelen....!  pompom :-D

Jeroen

Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Marvin

tja, wie niet....?!

4 ohm, 97db , knal daar 140watt bij 8 ohm op en je hebt het...  :-D

gerard

In dat topic wordt ook op een andere manier een richtlijn besproken:

Voorbeeld: de afstand tussen versterker en luidsprekers is 5 meter. De laagste waarde in het impedantieverloop is 4 ohm. Dan wordt (5/4)*1,4=1,75. In dat geval kun je volstaan met 1,75 mm2. De eerstvolgende praktische waarde na 1,75 zal 2,5mm2 zijn.

Jij hebt 't over 8 meter kabel, die 4 ohm klopt ook wel ongeveer voor jouw speakers en 1,4 is een constante...
Dus (8/4) x 1,4 = 2,8mm2 is het minimum (x 2)
De 4S11 heeft 2 x 4,4mm2 en is dus ruim voldoende, bij 7 meter kan de 4S8 nog nèt.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Jeroen

Hoi, ik heb het nog eens nagekeken en nagemeten en ik heb 6meter per kant nodig dus dan kan ik beter de 4s8 gebruiken of niet?

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

gerard

Zelf zou ik gewoon de 4S8 nemen.
Als je zelf een voorkeur hebt voor dikkere kabel dan neem je de 4S11.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Cornelis1921

Citaat van: gerard op maart 09, 2009, 23:37:07
"vlakker in het laag": de 4S11 heeft een bult in de laagweergave?
http://www.canare.com/index.cfm?objectid=19DE0D03-3048-7098-AF4AC06F0DA4768C&flushcache=1&showdraft=1


Uiteraard moet je kopen wat je eigen voorkeur heeft.
Dikker is niet altijd beter, ook volgens de fabrikant zelf niet.

*edit: richtlijn: LS kabels tot 5 meter 2 x 2,5mm2, daarboven  2 x 4mm2


Toch maar weer eens even de Cobra 2×2,5mtr 2,5mm2 OFC (v/d rol) vergelijken met mijn huidige luidsprekerkabels, 2×3mtr 3mm2 OFC (v/d rol).
Wie weet vallen er positieve verschillen te ontdekken.
Gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Citaat van: Cornelis1921 op juli 19, 2012, 13:42:24
Toch maar weer eens even de Cobra 2×2,5mtr 2,5mm2 (v/d rol) vergelijken met mijn huidige luidsprekerkabels, 2×3mtr 3mm2 (v/d rol).
Wie weet vallen er
positieve verschillen te ontdekken.
Gr. Cor.
... het is er `n mooi weertje voor  :-).

kensei

Ja, er is een hoop te doen op dit forum over kabels. Een massieve kabel heeft minder buitenoppervlakte dan een kabel met daarin vele kleine aders. Elektronen, daar waar je elektrische signaal uit bestaat, bewegen zich voort aan de buitenrand van de ader. Meer kleinere aders is meer buiten oppervlakte. Verder valt er niet te ontkomen aan het feit dat hoe korter en dikker je kabel hoe lager de weerstand. Echter kunnen wij dit horen???

De verschillen zitten vaak in frequenties die wij niet waar kunnen nemen en de tienden van dB's die het scheelt horen wij ook niet. Maar ja, als je net voor een paar honderd euro aan nieuwe kabel hebt aangesloten kun moeilijk zeggen dat je geen verschil hoort. Afscherming en een goede verbinding zijn samen met het aantal kleine aders, het beste is een platte ader die heeft het meest aan oppervlakte, het beste om te gebruiken. Maar de vraag is of je daar zoveel geld voor uit moet geven. Ik haal mijn spullen gewoon bij de bouwmarkt en hoor echt geen verschil met de duurdere audilinks en speakerkabels.

Groetjes.

xander32

Citaat van: kensei op oktober 06, 2012, 18:42:43
Ja, er is een hoop te doen op dit forum over kabels. Een massieve kabel heeft minder buitenoppervlakte dan een kabel met daarin vele kleine aders. Elektronen, daar waar je elektrische signaal uit bestaat, bewegen zich voort aan de buitenrand van de ader. Meer kleinere aders is meer buiten oppervlakte. Verder valt er niet te ontkomen aan het feit dat hoe korter en dikker je kabel hoe lager de weerstand. Echter kunnen wij dit horen???

De verschillen zitten vaak in frequenties die wij niet waar kunnen nemen en de tienden van dB's die het scheelt horen wij ook niet. Maar ja, als je net voor een paar honderd euro aan nieuwe kabel hebt aangesloten kun moeilijk zeggen dat je geen verschil hoort. Afscherming en een goede verbinding zijn samen met het aantal kleine aders, het beste is een platte ader die heeft het meest aan oppervlakte, het beste om te gebruiken. Maar de vraag is of je daar zoveel geld voor uit moet geven. Ik haal mijn spullen gewoon bij de bouwmarkt en hoor echt geen verschil met de duurdere audilinks en speakerkabels.

Groetjes.
He he, einde-lijk iemand die exact weet te duiden hetgeen kabels in de breedste zin van `t woord doen. Alle kabel topics kunnen nu met een gerust hart op slot, hallelujah  notworthy notworthy notworthy.



:angel:

kensei

Citaat van: xander32 op oktober 06, 2012, 18:48:58
He he, einde-lijk iemand die exact weet te duiden hetgeen kabels in de breedste zin van `t woord doen. Alle kabel topics kunnen nu met een gerust hart op slot, hallelujah  notworthy notworthy notworthy.



:angel:
Ja het blijft uiteindelijk gewoon natuurkunde.

xander32

Citaat van: kensei op oktober 06, 2012, 18:56:11
Ja het blijft uiteindelijk gewoon natuurkunde.







Ik vind het allemaal prima hoor :wink:, vertrouw hierin op m`n eigen oren, welke volgens sommigen ook niet te vertrouwen zijn  :-D. ...

gerard

Citaat van: kensei op oktober 06, 2012, 18:42:43
.... het beste is een platte ader die heeft het meest aan oppervlakte, het beste om te gebruiken. Maar de vraag is of je daar zoveel geld voor uit moet geven....

NordOst  :angel:       rest valt wel mee  :wink:      blijft hobby hè
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes