Het Focal eigenaren topic

Gestart door HiFi gek, maart 04, 2009, 21:49:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

Misschien absorbtie Panelen plaatsen op de wanden of het plafond wat opgaat in je interieur en je vrouw het ook mee eens is  :-) kijk ook eens in het gedeelte acoustiek zijn genoeg mogelijkheden om dit te verbeteren zonder dat je veranderingen moet aanbrengen in je interieur  :yes:

verder ja focal,s klinken mooi maar behoorlijk pittig hoog en krachtig laag

en das niet fijn in zo,n harde ruimte  :no:

Citaat van: u22u op december 30, 2010, 22:31:06
goede dag allemaal.

waar ik erg nieuwsgierig naar ben is hoe de focals 716/816 klinken in verhouding tot de woonkamer die vrij strak is.
de wanden en plafond is spacspuit , 1 muur met groot kozijn , 1 muur met wandmeubel ,achter muur met 2 bergkasten met daartussen een raamkozijn , en de andere muur is ca 2,5 meter en gaat dan over in de keuken.
In de woonkamer staat een bankstel en salontafel , de ramen zijn uitgerust met luxaflex , de vrouw wil GEEN gordijnen,dus echt veel geluid word er niet gedempt , door vloer is belegd met plavuizen.
in de buurt van nijmegen vind ik niet echt luisterruimtes die ook zo strak zijn uitgevoerd.
heeft iemand hier ervaring mee , de reciever is een sr 6005 ( dit vanwegen de diepte van het wandmeubel max 39,5 cm ).
ik wacht gespannen jullie reactie af,en word dan misschien ook wel een trotse bezitter van de Focal speakers.
Het is de bedoeling dat de set word uitgebreid naar een 5.1 set.( het liefst alles van 1 speakermerk.

alvast bedankt voor jullie mening.

wiemelen

Gisteren samen met mijn vrouw gaan luisteren bij Stevens in Gent.
Marantz KI Pearl Lite versterker & SACD in combinatie met de Focal Chorus 826V versus de B&W CM8 en CM9.

Resultaat :
B&W CM9 : Mooie speaker, hoog en midden register goed, veel te boemerig en onduidelijk in het laag.
B&W CM8 : Kleintje :) maar speelt best wel goed. Helaas is het midden register niet zo mooi als bij de CM9 en er mist iets in het laag (kan niet goed omschrijven wat).
Focal 826V : Kwam als beste uit de test. Mooi en strak midden en laag. In het hoge register misschien iets minder sprankelend dan de B&W's, maar dat vonden we niet storend.

Het zal dus waarschijnlijk voor ons de Focal 826 worden. Nogal een geluk dat mijn vrouw de "grotere, meer bulkerige" 826 toch mooier en stoerder vindt dan de kleine B&W CM8  :-D ... Van een omgekeerde WAF gesproken  HB.
Nu nog ergens een plaatsje vinden waar ik de 826V en 826W naast mekaar kan beluisteren.
Kwestie om toch de allerbeste keuze te maken.

groeten,
Kurt
Marantz SR7005
Marantz SACD KI Pearl Lite
Focal 826W
Van Damme UP LCOFC Interlink
Van Damme UP LCOFC LS kabels

g-love and special sauce

ben daar deze week ook langs geweest.
heb de CM8 en de 826V beluisterd icm de Marantz PM7004 en sacd.
Ik vond de Focal ook de betere van de 2. De CM8 kwam er voor mij te licht uit. Heel wat detaillering maar voor mij te weinig fond.
De verkoper verdedigde nochtans de B&W en vond de Focal een heel stuk minder.
Waarschijnlijk had de aanwezigheid van de vertegenwoordiger van de verdeler van B&W, Marantz, Rotel,... daar iets mee te maken. violent1
Mijn vraag is of de PM7004, als ook de PM KI Pearl lite krachtig genoeg zijn om de 826 aan te sturen.

De 826W zal je volgens mij nog heel moeilijk vinden hoor.
De 816W daarentegen is er nog wel.

VANZOMERENG

Wat ik van de Focal 800... series heb gehoord, dat ze met name
wat in het hoog iets oplopen en upfront spelen en daardoor als
eerste indruk een beeld achterlaten van zeer fris, dynamisch en gedetailleerd.
Op de langere termijn KAN dit wellicht tot irretatie en snellere luistermoehied leiden.

De CM8 heeft wellicht meer sap nodig om goed tot leven te komen maar doet m.i.z
niet veel onder voor de Focal.
Kwestie van smaak en ook welke muziek je veelal draait !

Ik hoor en lees zeer veel goede berichten over de nieuwe Kef-serie
Q700 en Q900 etc....   ook iets om in overweging te nemen.

Zelf heb ik in deze prijsklasse aangenaam verrast door de Monitor Audio RX-serie 

rexp

Citaat van: g-love and special sauce op januari 16, 2011, 09:59:31
Mijn vraag is of de PM7004, als ook de PM KI Pearl lite krachtig genoeg zijn om de 826 aan te sturen.

FWIW: Ik heb de PM6003 en PM7004 gehoord i.c.m. de Focal 816V. Beide versterkers hadden geen enkele moeite om de Focals aan te sturen. De PM6003 had zelfs mijn voorkeur, dat was een combi die echt swingde. De 7004 gaf een bredere soundstage en een wat feller / scheller hoog.

wiemelen

Nu ik voor mijn luidsprekers toch waarschijnlijk richting Focal zal gaan, toch nog even wat vraagjes voor de kenners  :-)

- Heeft er iemand een dealer lijst voor Belgie? Liefst in de omgeving Limburg. Die van Nederland was ik al ergens tegengekomen.
- Ik lees veel over de Chorus en Elektra reeks. Is er een reden dat er zo weinig gesproken wordt over de Profile 918?
- Heeft iemand een idee waar ik alsnog de Chorus 826W naast de 826V kan beluisteren? PM mag altijd vermits de 826W zo moeilijk te vinden is en er nog kapers op de kust zijn  :wink:

Alvast bedankt,
Kurt
Marantz SR7005
Marantz SACD KI Pearl Lite
Focal 826W
Van Damme UP LCOFC Interlink
Van Damme UP LCOFC LS kabels

xander32

Bij de buren (HT-forum) las ik dat er nieuw alleen nog een 5 tal paar witte 826W`s zijn te verkrijgen in NL(bij de importeur). Voorts is het geluk hebben nog ergens tegen een demo-paar aan te lopen.


Sander.

WimPeu

In Emmen bij Musifoon hebben ze ze ook nog volgens mij in het zwart. Ze hebben niet de V versie die hebben ze vanwege de in hun ogen slechte prestaties ook nooit verkocht.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

wiemelen

:) Dank voor de tip, maar Emmen ligt nu niet echt in de buurt van Belgisch Limburg  :wink:
Ik had zelf nog naar een aantal winkels in NL gemaild, maar sommigen hadden zelfs nooit gehoord van de 826W  :?

Marantz SR7005
Marantz SACD KI Pearl Lite
Focal 826W
Van Damme UP LCOFC Interlink
Van Damme UP LCOFC LS kabels

Marantz 81


g-love and special sauce

Citaat van: VANZOMERENG op januari 16, 2011, 12:34:53
Wat ik van de Focal 800... series heb gehoord, dat ze met name
wat in het hoog iets oplopen en upfront spelen en daardoor als
eerste indruk een beeld achterlaten van zeer fris, dynamisch en gedetailleerd.
Op de langere termijn KAN dit wellicht tot irretatie en snellere luistermoehied leiden.

De CM8 heeft wellicht meer sap nodig om goed tot leven te komen maar doet m.i.z
niet veel onder voor de Focal.
Kwestie van smaak en ook welke muziek je veelal draait !

Ik hoor en lees zeer veel goede berichten over de nieuwe Kef-serie
Q700 en Q900 etc....   ook iets om in overweging te nemen.

Zelf heb ik in deze prijsklasse aangenaam verrast door de Monitor Audio RX-serie

Na maandenlang tobben-twijfelen-luisteren-vergelijken-niet akkoord komen met mijn vrouw-....
heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt, het worden de B&W CM9 in glossy black (vond de Focals zeker even goed, zoniet nog een tikkeltje beter, maar bij mijn vrouw kwamen deze er niet in) gecombineerd met de Marantz KI Pearl lite (black) en mijn huidige Sony SA-cd speler (deze wordt misschien nog vervangen door de Pearl lite cd speler)
wat is jullie mening over deze combi?
welke kabels kan men mij aanraden?

ik zou morgen alles bestellen, kabels kunnen later nog wel.




wiemelen

Mooie combinatie moet ik zeggen  :lol:
We zouden ook voor de CM9 gaan als het basgeluid wat strakker zou geweest zijn.
Maar dat is enkel een kwestie van smaak.
Kleine tip misschien ... bij 1 van de audio zaken waar we waren gaan luisteren hadden ze de baspoort langs achter dichtgestopt om het verschil eens te laten horen. Voor ons klonk de bas toen al een stuk strakker.
De verkoper vond die oplossing zelf niet ideaal, maar droeg ook zijn persoonlijke voorkeur.

mvg,
Kurt
Marantz SR7005
Marantz SACD KI Pearl Lite
Focal 826W
Van Damme UP LCOFC Interlink
Van Damme UP LCOFC LS kabels

xander32

Gefeli met de aankopen.

Betreft kabels: ga eerst maar eens met standaard snoertjes de boel lekker in-/losspelen. Daarna kan je altijd nog gericht op zoek gaan naar specifieke kabels om het geheel nog meer naar eigen wens/smaak te finetunen.



Sander.

Citaat van: g-love and special sauce op januari 20, 2011, 20:54:42
Na maandenlang tobben-twijfelen-luisteren-vergelijken-niet akkoord komen met mijn vrouw-....
heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt, het worden de B&W CM9 in glossy black (vond de Focals zeker even goed, zoniet nog een tikkeltje beter, maar bij mijn vrouw kwamen deze er niet in) gecombineerd met de Marantz KI Pearl lite (black) en mijn huidige Sony SA-cd speler (deze wordt misschien nog vervangen door de Pearl lite cd speler)
wat is jullie mening over deze combi?
welke kabels kan men mij aanraden?

ik zou morgen alles bestellen, kabels kunnen later nog wel.

g-love and special sauce

Citaat van: xander32 op januari 21, 2011, 16:16:51
Gefeli met de aankopen.

Betreft kabels: ga eerst maar eens met standaard snoertjes de boel lekker in-/losspelen. Daarna kan je altijd nog gericht op zoek gaan naar specifieke kabels om het geheel nog meer naar eigen wens/smaak te finetunen.



Sander.

is het niet beter om gelijk degelijke kabels er aan te hangen?
anders heb ik nog extra kosten aan de gewone kabels.
Wat raden jullie aan? Betaalbare oplossing graag?

xander32

#164
Beste ...

Met kabels kan je de set finetunen (lees: in beperkte mate aan jouw smaak aanpassen).

Daarvoor dien je eerst de speakers goed in te spelen en jij zelf te wennen aan het geluid van deze in jouw ruimte(deze zal anders zijn dan de luisterruimte in de winkel dus jij hebt nu geen flauw benul hoe de speakers in jouw ruimte gaan klinken...). Dat kost beide enige tijd. Daarna kan je gericht op zoek naar ls. kabels en/of ic`s met specifieke eigenschappen.

Gewone koperkabel van de rol kost geen drol en doet het in het algemeen prima (paar euri`s de meter): daarmee eerst gaan draaien. Als de speakers dan goed los zijn en jij bent het geluid gewoon >>> dat is het moment om eventueel uit te kijken naar specifieke kabels.

Indien je erg ongeduldig bent zou je nu voor Canare kunnen gaan ( 4S8 of 4S11). Zeer betaalbaar en wel direct een upgrade t.o.v. de standaard koperkabel.


Sander.


p.s. op fora over kabels beginnen is steeds weer tricky: de ervaringen en meningen betreft kabels zijn nogal divers  :wink:.

Citaat van: g-love and special sauce op januari 21, 2011, 17:50:22
is het niet beter om gelijk degelijke kabels er aan te hangen?
anders heb ik nog extra kosten aan de gewone kabels.
Wat raden jullie aan? Betaalbare oplossing graag?