Hoe goed is mijn oude Marantz amp?

Gestart door joep, januari 26, 2007, 15:25:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joep

Vele jaren geleden was mijn eerste Marantz versterker een PM-16. Wat was ik tros, net op de markt en nieuw uit de winkel. Vandaar dat ik me afvroeg zijn de Marantz versterkers beter geworden door de jaren heen of juist niet.
De stap van cd-speler naar sacd-speler is duidelijk, zeker de SA-11 S1 en SA-15 S1 zijn een grote stap vooruit op hun voorgangers.
Dus even een aantal oude tijdschriften opgezocht en het een en ander vergeleken.

Wat denken jullie van deze lijst?

1999

Marantz PM-14             100 punten
Marantz PM-15             100 punten
Marantz PM-16               95 punten
Marantz PM-17               85 punten
Marantz PM-78               80 punten

Marantz PM-80 mkll SE    80 punten
Marantz PM-80 mkll        75 punten
Marantz PM-68               70 punten
Marantz PM-48               65 punten
Marantz PM-66SE            65 punten

2003

Marantz PM-14 mkll     100 punten
Marantz PM-17 mkll       90 punten
Marantz PM-8000          80 punten
Marantz PM-8200          80 punten
Marantz PM-6010          75 punten
Marantz PM-6010 OSE    70 punten
Marantz PM 4000           55 punten

2007

Marantz PM-11 S1         110 punten
Marantz PM-15 S1         100 punten
Marantz PM-17 mkll Ki   100 punten
Marantz PM-17 mklll       90 punten
Marantz PM-8200           80 punten
Marantz PM-7200           75 punten
Marantz PM-4001           70 punten

JohnWx

Deze cijfers zijn fictief.........

Het zelfde met kabels en speakers en cd spelers.............(siltech kabels zitten nu op de mk6 dus de 1 t/m 5 is dus vvvvvvvvveeelllllll minder, dat kan natuurlijk niet

Merken hebben maar 1 doel en dat is verkopen

En veel audiobladen worden door sommige merken laten we het netjes zeggen ondersteunt

Dat zou betekenen dat alles dus veel slechter zou moeten zijn en het nieuwe beter..........



Ze moeten erbij vermelden wat de referentie was en is en eigenlijk moeten ze de testen ook is uitvoeren met de oude(nou ja oud) versterkers bv: de
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Ik hecht in ieder geval geen enkele waarde aan de rang en standen van audio gerelateerde magazine's.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Min of meer had ik dit wel verwacht van jullie. Daarom heb ik ook slechts ??n merk op de lijst gezet.
Het is ook niet de bedoeling om merken te vergelijken, maar versterkers van ??n merk door de jaren heen.
Koop ik nu tweedehands voor 300 euro de kwaliteit van een versterker van 3500 euro in de winkel om de hoek?
Daar ging het mij alleen maar om.
Het is wel bizonder dat over de jaren heen er altijd versterkers waren met 100 punten, slechts sinds 2006 staat er ??n met 110 punten. (wel met een prijskaartje van 3500 euro).
Natuurlijk is het beste te vertrouwen op jouw oren.
Van daar mijn voorstel eens bijeen te komen en zelf een discussie op te zetten.
Zoveel oren, zoveel meningen!

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

leuke discussie



als ik moet kiezen heb ik liever een pm 17 uit 99 voor heel wat minder dan een pm 17 mk2 uit 2003 ook al zal die marginaal (ik bedoel 0,0001%)beter/anders/nieuwer/zeg het maar



John
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Citaat van: joep op januari 26, 2007, 17:58:51
Koop ik nu tweedehands voor 300 euro de kwaliteit van een versterker van 3500 euro in de winkel om de hoek?
Daar ging het mij alleen maar om.
Ehhh, zo'n vergelijking gaat niet echt op, maar voor veel minder geld kun je tweedehands veel beter klinkend kopen.

Zelf heb ik na vele versterkers beluisteren al bijna besloten om toen nieuw een PM8000 te kopen, die volgens mij toen 1600 gulden kostte. Totdat ik tweedehands voor iets meer geld een PM-95 tegen het lijf liep, waar de PM-8000 niet aan kan tippen.
Ga je uiteindelijk verder luisteren (je wilt wel een keer upgraden), blijkt gewoon dat je ?4000 moet uitgeven, wil je uberhaupt qua kwaliteit er niet op achteruit gaan  nopompom

Dus ja, als je omgerekend ?800 uitgeeft, kun je dit soms (in mijn geval) vergelijken met ?4000 nieuw.

Qua puntentelling in de bladen kun je werkelijk niets. Niets is zo persoonlijk als smaak, dus je moet om een goede waardering te kunnen geven moet zeker diverse recensenten hebben met allen een afwijkende smaak om iets te beoordelen. Tegelijkertijd moet je het component in meerder setups plaatsen, aangezien matching ongelooflijk belangrijk is.
Ik weet nog wel iemand die allergisch is voor hoge tonen. Veel speakers en versterkers vielen af, omdat deze te fel blijken te zijn. Uiteindelijk heeft hij zijn ideale speakers gevonden, lyrisch was hij. Maar wat bleek: de tweeters waren defect  frusty
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marantzfreak

De puntentelling in de bladen kan je na zo veel jaren niet meer vergelijken. Het is maar net wat ze op dat moment als referentie gebruiken en dat is ook ieder jaar anders.
Ook is het zo dat de bladen een merk wat veel geld bied nooit af zullen zeiken. Die bladen zijn ook alleen maar bezig geld te verdienen.
Een versterker hoeft ook niet altijd goed cq. beter te zijn om goed te klinken.
Ik luister momenteel in de woonkamer naar een Jadis Orchestra Reference 40watt buizenversterker (meet veel slechter dan torren maar klinkt voor mij veel mooier) op Dali Helicon 400 speakers. Op papier zou dit geheel niet matchen omdat de Dali's 4Ohm met een minimum impendantie van 3.7Ohm zijn en minimaal 50watt nodig hebben om "los" te komen en de dali's buizen niet leuk zouden vinden maar het klinkt toch een party perfect.......
Iets wat als goed beschreven word kan een ander wel helemaal niets vinden en andersom.

Ook een oude Marantz amp kan voor de 1 beter klinken dan een nieuwe maar kan ook andersom. Het is net wat vind een bepaalde persoon prettig klinken.

Jan

In de februari van "Audio" staat een test van de PM80 en krijgt 65 punten.

TurboMarco

Marantz PM-80 mkll SE    80 punten
Marantz PM-80 mkll        75 punten

Ik heb het idee dat de 80se 5 punten meer krijgt omdat hij A duurder is en B hij een ringkerntrafo heeft,ik ben wel beniewd of ze de amps naast elkaar hebben beluisterd?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Stel je gaat voor een nieuwe amp de keus is een 7 jaar oude PM-14 voor zo'n kleine 1000 euro zoals hier op het form werd aangeboden of een nieuwe PM-15 S1 voor zo'n 1300 euro, waar ga jij voor?

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Stadium III

Citaat van: joep op januari 29, 2007, 09:01:04
Stel je gaat voor een nieuwe amp de keus is een 7 jaar oude PM-14 voor zo'n kleine 1000 euro zoals hier op het form werd aangeboden of een nieuwe PM-15 S1 voor zo'n 1300 euro, waar ga jij voor?


waar ik zou voor gaan is moelijk want de PM-14 is niet zo 1-2-3 te beluisteren en kan er ook mee ophouden en je garantie is weg

Dus voor mij zou de keuze een PM-15 s1 worden

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

? 300 is een gigantisch prijsverschil, en de pm15 is toch van een andere klasse dan de pm-14.
Die PM-14 lijkt mij toch al snel een betere keus, tenzij je het uiterlijk meeneemt.

Een versterker gaat over het algemeen weinig mee mis. Er zitten geen bewegende onderdelen in, dus die kun je meestal wel veilig kopen. Natuurlijk wel eerst luisteren en goed belasten.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Citaat van: Maurice op januari 29, 2007, 18:15:30
Natuurlijk wel eerst luisteren en goed belasten.

Dat is zeker niet onbelanrijk !

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4