Hoe goed is mijn oude Marantz amp?

Gestart door joep, januari 26, 2007, 15:25:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joep

Citaat van: Maurice op januari 29, 2007, 18:15:30
? 300 is een gigantisch prijsverschil, en de pm15 is toch van een andere klasse dan de pm-14.
Die PM-14 lijkt mij toch al snel een betere keus, tenzij je het uiterlijk meeneemt.

Een versterker gaat over het algemeen weinig mee mis. Er zitten geen bewegende onderdelen in, dus die kun je meestal wel veilig kopen. Natuurlijk wel eerst luisteren en goed belasten.

Wat bedoel je met andere klasse?
Is de PM-15 beter of juist minder?

Maurice

Citaat van: joep op februari 16, 2007, 09:56:34
Citaat van: Maurice op januari 29, 2007, 18:15:30
? 300 is een gigantisch prijsverschil, en de pm15 is toch van een andere klasse dan de pm-14.
Die PM-14 lijkt mij toch al snel een betere keus, tenzij je het uiterlijk meeneemt.

Een versterker gaat over het algemeen weinig mee mis. Er zitten geen bewegende onderdelen in, dus die kun je meestal wel veilig kopen. Natuurlijk wel eerst luisteren en goed belasten.

Wat bedoel je met andere klasse?
Is de PM-15 beter of juist minder?
Let op: dit is een verwachting, niet gebaseerd op ervaring of zo:

Volgens mij is de PM-15S1 een opvolger van de lijn PM-17. De kwaliteitsklasse zal redelijk gelijk zijn gebleven, alleen ander uiterlijk en intern wat modificaties.
De PM-14 is de grote broer van de PM-17. Was veel duurder, maar ook een stuk beter.
Gezien deze vergelijking, zal de PM-15S1 dus niet het niveau van de PM-14 hebben bereikt.

Vergelijk het met een PM-4000 vs PM-4001 vs PM-8000.
De PM-4001 is de nieuwste, opvolger van de 4000 serie. Is kwalitatief een stuk verbeterd (verschuiving van productklasse), maar bereikt nog niet het niveau van de PM-8000.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

berry-33

Ik mis in het lijstje een aantal "oudjes" uit de tijd van de pm-80, bv. de pm82 en zeker de pm-90se.
Vooral de laatste, in welke kwaliteitscategorie moet ik die plaatsen? Deze amp was zeker 2x de prijs van de pm-80 serie, maar was dat nou echt te merken in geluid of was het puur het verschil in gewicht  :?

Ik heb sinds kort die pm-90se i.c.m. ook al een "oude" cd 10 en dit voldoet niet geheel aan mijn verwachtingen die ik had, misschien lagen die wel t? hoog. Ik speelde eerst met een voor/eind amp van rotel en ik moet zeggen dat die set me zeker zo bekoorde als deze nu. Ik heb toch de pm-90se gekocht omdat ik deze voor een mooie prijs kon krijgen en deze combinatie mooier past. Echter,ik hoop dat na een upgrade/revisie van o.a. elco's de amp mooier gaat klinken want ik vind de set nu wel "compleet" eruit zien. En het oog wil ook wat.

Ik heb de cd10 al vanaf nieuw en ben altijd erg tevreden geweest over deze en heb me laten "leiden" door deze ervaring met Marantz. Daardoor heb ik niet objectief geluisterd naar de Marantz amp, misschien is de terughoudende (?) sound van Marantz toch niet wat ik zoek.......
Ik wil eerst nog een revisie proberen om er zo achter te komen of dit echt zo is of dat de amp gewoon opgefrist diende te worden, ik denk dat met name de elco's flink te verduren hebben gehad met de klasse A warmte.

ps. Ik speel met LS van B&W, LS kabel van VDH the integration en momenteel een IC van audioquest
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

TurboMarco

Hoi Berry,

Mischien is het slechts een mismatch van versterker/luidsprekers ,een PM90se neigt namelijk zoals je zelf ervaart naar een laidback karakter en de B&W luidsprekers staan ook niet bepaald bekend als een in your face karakter,en ja Rotel heeft veel modellen met een hoog in your face gehalte ,ik heb zelf bewust een RC995 voorversterker gekocht vanwege die sound,die ik overigs icm een Nad218 ev gebruik,mijn PM95 die nagenoeg hetzelfde klinkt als een 90se klinkt alles behalve terughoudend icm mijn Seas EX4 luidsprekers,daarvoor had ik B&W's die wel terughoudend en zelfs behoorlijk saai klinkt met de Marantz,maar goed daar kom je achter wanneer je verschillende luidsprekers combineert :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

berry-33

Marco, bedankt voor je reactie

Kan een revisie voor geen "frisser" of "dynamischer" geluid zorgen denk je?
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

TurboMarco

Dat zou zeker kunnen,maar weet je wel heel zeker dat een revisie wel nodig is?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HAL9000

Pm 80 PM84 Pm 94 PM 95 en alle andere Pm dingen. zijn jong vergeleken met de 3300 250 voor eind combi  birdman




klik op de foto om te vergroten.

spec's 250 bouwjaar 1971 tot 1975
dit exemplaar klomt uit 1975 laatste nieuwe dus. dit exemplaar is ook helemaal orgineel nog met de motorola powertorren optisch krasloos(mint)
pre is de 3300 bouwjaar 1974 dit exemplaar
mogelijkheden:
aux 1 2
phono 1 2 +mic
tape 1 2 + input aan de voorkant met JACKplug
low filter 50 100
high filter 5K 10K
tone uit aan loudness
speakers 1 2 beide
mode:mono L, mono R ,mono centraal, stereo, reverse

voeding van de 250 is 500Watt max
2x63VDC 20.000uF(MFD) van sangam
cola blikjes.



dit is niet van mijn exemplaar. gewoon een foto van het net


ik zou deze voor eindcombinatie. op zeer goed schatten in vergelijking tot de esotec SM8 en SC8.
ik wil nog eens in de toekomst de sc 80 en de sm 80 even proberen.
helaas zeggen veel mensen dat het bagger apparatuur zou zijn. is misschien ook zo. maar toch ik wil het zelf even aanzien hoe of wat.
ik heb een tijd terug 5 6 jaar
de marantz model Pm 64SE gehad. bijna 2 jaar mee gewerkt. ik vond het een redelijk ding.
daarna kreeg ik een Pm 84 (zwart) klonk kaal. technisch wel goed.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

ben wel vergeten te melden dat deze machines wel een elko revisie hebben gehad.
ik kan sindskort aan panasonic en ELNA condensatoren komen.
ga ik toch voor de panasonic
er zijn nog twee of drie merken die ik niet ken.

je hebt altijd rubycon nog (blackgate)
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

berry-33

Nee zeker weet ik dat niet maar die modellen zijn ongeveer van 93-94 dus al een tijdje oud en met die klasse A krijgt het toch behoorlijk wat warmte......

Maar is er ook nog verschil in elco's qua kwaliteit en klank?

Of zijn er nog bekende upgrades voor deze modellen zoals bv. voeding ofzo?
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

TurboMarco

Met de voeding zit het wel goed,die heel ruim bemeten HB
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HAL9000

Citaat van: Marco op februari 25, 2007, 14:19:35
Met de voeding zit het wel goed,die heel ruim bemeten HB

van welke types?

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

berry-33

Citaat van: HAL9000 op februari 25, 2007, 17:39:26
Citaat van: Marco op februari 25, 2007, 14:19:35
Met de voeding zit het wel goed,die heel ruim bemeten HB

van welke types?



Ik denk dat het een antwoord op mijn vraag was (zie hieronder), dus ik denk i.i.ig. de pm-90se

Citaat van: berry-33 op februari 25, 2007, 14:18:09
Of zijn er nog bekende upgrades voor deze modellen zoals bv. voeding ofzo?
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

HAL9000

als de Pm90 goed presteert is er niks aan de hand
ik zou hem wel laten servicen een keer. op slechte contacten e.d
elko revisie is ook een ide
merk: naim zei dat alle elko's na 10 moeten vervangen worden.
daar ben ik niet mee eens.
kijk als je een elko (condensator) in een boekenkast zet (los) en je laat hem daar staan voor 10 jaar
is deze zeker kapot, of erg in waarde gedaald.
zet je een elko in en versterker die ook 10 uit staat. zijn ook alle elko's in waarde gedaald of defect.
maar zet je om de tijd (Week) het apparaat even aan. laden de elko's op

waardoor defragmentatie niet voorkomt en/of veel minder snel gaat.
wat merk naim zegt is waar maar van een bepaalde opzicht.

het marantz app wat ik heb staan is allemaal 25+ oud.
bijna alles is vervangen wat elko's betrefd

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

berry-33

aan HAL9000:

ik kan er dus een beetje van uitgaan dat de elco's van de pm90se nog niet "versleten" zijn na ongeveer 13 jaar?
Maar zijn er nu geen "betere" elco's dan toen en zo ja gaat de amp er dan op vooruit als ik deze laat vervangen door deze ?
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

TurboMarco

Citaat van: HAL9000 op februari 25, 2007, 17:39:26
Citaat van: Marco op februari 25, 2007, 14:19:35
Met de voeding zit het wel goed,die heel ruim bemeten HB

van welke types?


Nu je het toch vraagt  :wink:

De voeding van een PM90se is het zelfde als die van een PM95 .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)