Verschillen tussen versterkers beoordelen

Gestart door SB_Marantz, januari 31, 2009, 17:55:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

theo

ik heb zelf pas een andere versterker gekocht en heb hier ook om de mening van de mede mensen gevraagt
daar was de tip ga luisteren of liever de versterker mee naar huis nemen en dan luisteren.
mijn ervaaring is dat het niet uitmaakt wat voor vermogen de versterker heeft
enwel omdat de speakers dat in groote maate bepaal. een versterker van 50watt klonk bij mij ook mooi
en een van 200 watt ook en moet zegen dat die van 50watt ook hard genoeg kon
dan ken je toch gewoon de versterker nemen die je zelf het mooiste vond klinken.
maak toch niet uit of de meetgegevens van merk a of b slecht zijn als het maar klinkt zoals je zelf wil.
het ken denk ik niet zo zijn dat je een versterker koop omdat hij betere prestaties heb maar klinkt slecht
en dan in engeland doen ze niet anders daar maaken ze de hifi naar het gehoor.
en kom er ook wel meetwerk met rekensomen aan te pas
maar ken me niet voorstelen dat je daar ruzie om gaat maaken als het maar goed klinkt.
en ook dit een auto met 50pk ken in praktijk wel veel sneller zijn als een met 100pk
die 50pk en 100pk zegt nog niets over de auto zelf gaan nog veelmeer factorren maken uit gewicht koppel enz
dat zal ook denk ik met een versterker zo wel zijn lijkt me.
dit is MIJN mening en ik ben er gelukig mee dat van wat andere mensen denken die zijn daar tevree mee.
laat iedereen in zijn waarde dan blijf dit een leuk forem om te leezen gr hteo

HiFi gek

Je hebt helemaal gelijk Theo .
Het gaat vooral om het gehoormatige , de meetgetallen zijn van minder groot belang .

Groeten  EDWIN  B

Mexicaanse Hond

Citaat van: HiFi gek op februari 17, 2009, 17:41:05
Je hebt helemaal gelijk Theo .
Het gaat vooral om het gehoormatige , de meetgetallen zijn van minder groot belang .

Groeten  EDWIN  B

Blijkbaar denkt niet iedereen daar zo over als ik dit onderwerp zo lees. Ik ga ook alleen op mijn gehoor af, omdat ik de ballen verstand heb van techniek. Ik kan me best voorstellen dat als je er wel verstand van hebt je op grond van theoretische principes je twijfels hebt over waargenomen verschillen door anderen. Hoe dan ook, het is me in ieder geval geen verhitte discussie waard. Als er iets verhit zou moeten zijn dan is het de klasse A versterker. Blijk ik toch nog een beetje verstand van techniek te hebben.  :wink:

theo

ik denk dat je gaat meeten dat een dig versterker er veel beter uitkomt dan een aneloog maar of het beter klinkt
zal je toch met je oren moeten beslissen en dan ken in praktijk wel een aneloog verterker toch beter bij je smaak komen want muziek is ook maar vervorming als er geen vervorming is hoor je niets dus geef mij maar veel vervorming ik geniet er van gr theo

Mexicaanse Hond

Citaat van: theo op februari 18, 2009, 17:28:11
ik denk dat je gaat meeten dat een dig versterker er veel beter uitkomt dan een aneloog maar of het beter klinkt
zal je toch met je oren moeten beslissen en dan ken in praktijk wel een aneloog verterker toch beter bij je smaak komen want muziek is ook maar vervorming als er geen vervorming is hoor je niets dus geef mij maar veel vervorming ik geniet er van gr theo


Nou, ik hoef op mijn  versterker geen distortionschakelaar zoals bijvoorbeeld op een gitaarversterker. Dat is ook helemaal niet nodig, want die heeft Jimmy Hendrix of Frank Zappa al gebruikt. Het lijkt mij toch de bedoeling dat je versterker thuis daar niet nog meer vervorming aan toevoegt, hoewel een dosis derde harmonischen wel mooi kan zijn.

Maurice

Citaat van: Mexicaanse Hond op februari 18, 2009, 19:05:27
Nou, ik hoef op mijn  versterker geen distortionschakelaar zoals bijvoorbeeld op een gitaarversterker. Dat is ook helemaal niet nodig, want die heeft Jimmy Hendrix of Frank Zappa al gebruikt. Het lijkt mij toch de bedoeling dat je versterker thuis daar niet nog meer vervorming aan toevoegt, hoewel een dosis derde harmonischen wel mooi kan zijn.
stupid

Buizenversterkers meten meestal slecht tov transistorversterkers, maar kunnen toch erg mooi klinken  :yes:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Mexicaanse Hond

Citaat van: Maurice op februari 18, 2009, 20:42:05
stupid

Buizenversterkers meten meestal slecht tov transistorversterkers, maar kunnen toch erg mooi klinken  :yes:

Daarom heb ik destijds (1995) ook een Musical Fidelity gekocht, een transistorversterker met een buizengeluid.  :-)

Paul

Citaat van: Mexicaanse Hond op februari 18, 2009, 20:47:34
Daarom heb ik destijds (1995) ook een Musical Fidelity gekocht, een transistorversterker met een buizengeluid.  :-)
Ik heb sinds kort m,n setje naar m,n zin, maar zou toch nog wel eens een fatsoenlijke buizen pre als vergelijk op de SM-7 willen horen.
Al zou het alleen maar zijn om het idee weg te nemen dat er echt zoveel verschil in zit.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Bearke65

Over verschillen gesproken: sinds gisteren speel ik ivm een defect aan één van mijn twee B-300 eindversterkers (zelf schuld) die ik in bi-amp met mijn B-200 vv heb aangestuurd nog maar met eentje.

Op eerste "gehoor" lijkt het verschil niet groot, de set blijft in zijn geheel goed klinken. Maar na 10 minuten is heel goed te horen dat het hoog iets rommelig is, het laag veel minder gecontroleerd, het geheel minder body heeft. daarbij is de fraaie transparantie die de set aangestuurd met twee eindversterkers nu voor een deel weg is én de afbeelding in de breedte maar zeker in de diepte afneemt.

Ik hoop mijn andere B-300 weer terug te hebben, de set is nu snel buiten adem. Als je eenmaal twee gewend bent is terug naar ééntje wel even slikken ....

Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

HiFi gek

Bert

Dat het zo'n groot verschil geeft had ik niet verwacht , hopelijk heb je de defecte eindtrap zo snel mogelijk weer terug .
Het is dan nu maar even behelpen .

Groeten  EDWIN  B

Bearke65

Citaat van: HiFi gek op februari 19, 2009, 17:27:17
Bert

Dat het zo'n groot verschil geeft had ik niet verwacht , hopelijk heb je de defecte eindtrap zo snel mogelijk weer terug .
Het is dan nu maar even behelpen .

Groeten  EDWIN  B
He Edwin

Ja hoor het valt tegen, je hoort de ene versterker goed zijn best doen maar met twee is het allemaal een heel stuk losser, ze heben veel meer controle over de Avalons die wat dat betreft weinig forgiving zijn ....

De Densen is nu in Denemarken, over eé'n a twee weken moet hij weer binnenzijn. De hele print wordt in zijn geheel vervangen.

Grtzzzzzzzzzz

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Mexicaanse Hond

#86
Ik kreeg bij AudioService de tip om eens te luisteren naar een Sphinx Project 2 vv/ Project 12 monoblokken toen ik vroeg of ze de Musical Fidelity A1 Final Edition wat strakker in het laag konden krijgen. Men bevestigde dat luidsprekers met een Dynaudio speakerbezetting van veel vermogen houden. Ik heb met veel interesse de ervaringen van Maurice met de Project 2 gelezen. Heeft er iemand hier ook ervaring met de Project 12 monoblokken?
En wat moet zo'n set, met phontrap in de Project 2, wel niet kosten? Ik wil best wel wat uitgeven aan een goede versterker, maar het moet wel een beetje in verhouding staan tot de 850 euro voor de Xanadu DS-17 E's en de 600 euro voor de Marantz CD94 MKII.

Maurice

Citaat van: Mexicaanse Hond op februari 20, 2009, 07:45:52
Ik kreeg bij AudioService de tip om eens te luisteren naar een Sphinx Project 2 vv/ Project 12 monoblokken toen ik vroeg of ze de Musical Fidelity A1 Final Edition wat strakker in het laag konden krijgen. Men bevestigde dat luidsprekers met een Dynaudio speakerbezetting van veel vermogen houden. Ik heb met veel interesse de ervaringen van Maurice met de Project 2 gelezen. Heeft er iemand hier ook ervaring met de Project 12 monoblokken?
En wat moet zo'n set, met phontrap in de Project 2, wel niet kosten? Ik wil best wel wat uitgeven aan een goede versterker, maar het moet wel een beetje in verhouding staan tot de 850 euro voor de Xanadu DS-17 E's en de 600 euro voor de Marantz CD94 MKII.
Ik heb de MKI project 2 beluisterd. De MKII moet weer heel anders klinken en dan vooral op de punten waarop hij bij mij is afgevallen. Advies is gewoon goed zoeken en afwachten tot je iets tegenkomt. Meestal worden hiervoor de hoofdprijzen gevraagd, maar voor €400 moet je uiteindelijk wel iets kunnen vinden. Ipv de project 12 blokken kun je ook eerst starten met een rotel eind, die is gewoon goed en een stuk goedkoper meestal. Voor een complete 2/12 set wordt meestal iets van 1000-1200 euro gevraagd.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Mexicaanse Hond

Citaat van: Maurice op februari 20, 2009, 08:08:58
Ik heb de MKI project 2 beluisterd. De MKII moet weer heel anders klinken en dan vooral op de punten waarop hij bij mij is afgevallen. Advies is gewoon goed zoeken en afwachten tot je iets tegenkomt. Meestal worden hiervoor de hoofdprijzen gevraagd, maar voor €400 moet je uiteindelijk wel iets kunnen vinden. Ipv de project 12 blokken kun je ook eerst starten met een rotel eind, die is gewoon goed en een stuk goedkoper meestal. Voor een complete 2/12 set wordt meestal iets van 1000-1200 euro gevraagd.
Welke Rotel eindversterker heb je het dan over, Maurice? En oh ja, veel plezier met je Saab vandaag.  :-)

Maurice

Citaat van: Mexicaanse Hond op februari 20, 2009, 08:16:24
Welke Rotel eindversterker heb je het dan over, Maurice? En oh ja, veel plezier met je Saab vandaag.  :-)
Ik heb een 990, maar een 991 is technisch net even beter. Moet je voor 300-350 wel kunnen vinden.

Enne thanks ;) Even de kleine naar kinderdagverblijf brengen, en daarna auto ophalen om vervolgens rechtstreeks door te gaan naar werk.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude