Citaat van: SB_Marantz op februari 01, 2009, 13:25:34
De discussie loopt ook vast wat ik niet zo verwonderlijk vind overigens.
Het woord bij de daad voegen is blijkbaar nog steeds moeilijk.
Ik sta altijd overal voor open en zoals ik al eerder melde organiseer ik een vergelijkende test tussen versterkers van uiteenlopende merken op de 15e van deze maand.
Daar zullen ook grote jongens van Accuphase staan welke ik niet alleen ga vergelijken met de kleine Marantz 1060 maar ook de monstrueuze model 500.
Verder zullen er ook buizen versterkers en versterkers van andere merken aanwezig zijn.
Ik ben erug benieuwd , open dan meteen een nieuwe topic over deze vergelijkingstest als het zover is .
Waar wordt de test gedaan , bij jouw thuis ?
Waar bestaat de rand apparatuur uit ?
Wat voor bekabeling hangt er tussen ?
Ga je alle versterkers ook nog eens doormeten met de scope , misschien een idee voor je ?
Ik verwacht zelf dat er vooral verschil in klankkleur waargenomen gaat worden .
En in de dynamische kracht , hiermee bedoel ik de stabiliteit van de voeding , dus de voedings kondensatoren + trafo .
Ik heb even de gegevens van de voeding van mijn versterker opgezocht : Accuphase : E-408 .
De power transformer is : 600 VA
De power capacitors zijn : 33,000 µF ( 2 stuks ) .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo staat er ook vermeld in de Accuphase folder in het stuk dat over de voeding gaat .
The power supply section is a critical aspect of any power amplifier .
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo weet ik dat de voeding van de Accuphase een heel stuk groter van kapaciteit is dan de voeding van mijn vorige versterker : Marantz PM14mk2-ki .
Dat was gehoormatig zeer goed vast te stellen .
De Accuphase heeft bekant het dubbele aan dynamische kracht , de Marantz schoot op dit punt flink te kort .
De Marantz gaf bij het ver open draaien van de volume knop geen evenredig mee oplopende kracht in het laag , het laag liep dus dood .
Bij de Accuphase is dit van een geheel andere orde , ieder streepje dat de volume knop verder wordt open gedraaid geeft een evenredig mee oplopende kracht in het laag zonder enig spoor van dood lopen .
En dan heb ik het niet over een beedje verschil maar zelfs over heel veel verschil .
Hangt er ook veel van af of je moeilijk aan te sturen boxen hebt , een mooi bekent voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de B&W 802D .
Hier een foto van de binnenkant van de ACCUPHASE E-408 uit de folder .
Groeten EDWIN B