Verschillen tussen versterkers beoordelen

Gestart door SB_Marantz, januari 31, 2009, 17:55:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bearke65

Citaat van: SB_Marantz op februari 01, 2009, 13:25:34

De discussie loopt ook vast wat ik niet zo verwonderlijk vind overigens.
Het woord bij de daad voegen is blijkbaar nog steeds moeilijk.

Ik sta altijd overal voor open en zoals ik al eerder melde organiseer ik een vergelijkende test tussen versterkers van uiteenlopende merken op de 15e van deze maand.
Daar zullen ook grote jongens van Accuphase staan welke ik niet alleen ga vergelijken met de kleine Marantz 1060 maar ook de monstrueuze model 500.
Verder zullen er ook buizen versterkers en versterkers van andere merken aanwezig zijn.

Kun je ons aangeven waar deze test plaatsvindt en iets meer over de periferie (welke bron(nen), luidsprekers, bekabeling, grootte van de zaal etc?
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Stadium III

Mocht er een shootout komen verzoek ik toch om deze te bespreken in de Meet & Greet sectie !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

HiFi gek

Citaat van: SB_Marantz op februari 01, 2009, 13:25:34

De discussie loopt ook vast wat ik niet zo verwonderlijk vind overigens.
Het woord bij de daad voegen is blijkbaar nog steeds moeilijk.

Ik sta altijd overal voor open en zoals ik al eerder melde organiseer ik een vergelijkende test tussen versterkers van uiteenlopende merken op de 15e van deze maand.
Daar zullen ook grote jongens van Accuphase staan welke ik niet alleen ga vergelijken met de kleine Marantz 1060 maar ook de monstrueuze model 500.
Verder zullen er ook buizen versterkers en versterkers van andere merken aanwezig zijn.



Ik ben erug benieuwd , open dan meteen een nieuwe topic over deze vergelijkingstest als het zover is .

Waar wordt de test gedaan , bij jouw thuis ?
Waar bestaat de rand apparatuur uit ?
Wat voor bekabeling hangt er tussen ?
Ga je alle versterkers ook nog eens doormeten met de scope , misschien een idee voor je ?

Ik verwacht zelf dat er vooral verschil in klankkleur waargenomen gaat worden .
En in de dynamische kracht , hiermee bedoel ik de stabiliteit van de voeding , dus de voedings kondensatoren + trafo .



Ik heb even de gegevens van de voeding van mijn versterker opgezocht : Accuphase : E-408 .

De power transformer is : 600 VA
De power capacitors zijn   : 33,000 µF   ( 2 stuks ) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo staat er ook vermeld in de Accuphase folder in het stuk dat over de voeding gaat .

The power supply section is a critical aspect of any power amplifier .
---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Zo weet ik dat de voeding van de Accuphase een heel stuk groter van kapaciteit is dan de voeding van mijn vorige versterker : Marantz PM14mk2-ki .
Dat was gehoormatig zeer goed vast te stellen .
De Accuphase heeft bekant het dubbele aan dynamische kracht , de Marantz schoot op dit punt flink te kort .
De Marantz gaf bij het ver open draaien van de volume knop geen evenredig mee oplopende kracht in het laag , het laag liep dus dood .
Bij de Accuphase is dit van een geheel andere orde , ieder streepje dat de volume knop verder wordt open gedraaid geeft een evenredig mee oplopende kracht in het laag zonder enig spoor van dood lopen .
En dan heb ik het niet over een beedje verschil maar zelfs over heel veel verschil .
Hangt er ook veel van af of je moeilijk aan te sturen boxen hebt , een mooi bekent voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de B&W 802D .


Hier een foto van de binnenkant van de ACCUPHASE E-408 uit de folder .








Groeten  EDWIN  B




TurboMarco

Citaat van: Marco op januari 31, 2009, 21:45:39
Wilfred kan jij de T amp nog herinneren ? ,hoe kijk je nu naar jouw toenmalige oordeel aan ?
up!
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Citaat van: Bearke65 op februari 01, 2009, 14:18:43
Kun je ons aangeven waar deze test plaatsvindt en iets meer over de periferie (welke bron(nen), luidsprekers, bekabeling, grootte van de zaal etc?


Kijk maar even op www.audiofreaks.nl
Onder hifi algemeen en dan het draadje versterkers vergelijken.
Daar staat ook een foto van de luisterruimte.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#50
Citaat van: HiFi gek op februari 01, 2009, 16:05:19

Ik ben erug benieuwd , open dan meteen een nieuwe topic over deze vergelijkingstest als het zover is .

Waar wordt de test gedaan , bij jouw thuis ?
Waar bestaat de rand apparatuur uit ?
Wat voor bekabeling hangt er tussen ?
Ga je alle versterkers ook nog eens doormeten met de scope , misschien een idee voor je ?

Ik verwacht zelf dat er vooral verschil in klankkleur waargenomen gaat worden .
En in de dynamische kracht , hiermee bedoel ik de stabiliteit van de voeding , dus de voedings kondensatoren + trafo .



Ik heb even de gegevens van de voeding van mijn versterker opgezocht : Accuphase : E-408 .

De power transformer is : 600 VA
De power capacitors zijn   : 33,000 µF   ( 2 stuks ) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo staat er ook vermeld in de Accuphase folder in het stuk dat over de voeding gaat .

The power supply section is a critical aspect of any power amplifier .
---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Zo weet ik dat de voeding van de Accuphase een heel stuk groter van kapaciteit is dan de voeding van mijn vorige versterker : Marantz PM14mk2-ki .
Dat was gehoormatig zeer goed vast te stellen .
De Accuphase heeft bekant het dubbele aan dynamische kracht , de Marantz schoot op dit punt flink te kort .
De Marantz gaf bij het ver open draaien van de volume knop geen evenredig mee oplopende kracht in het laag , het laag liep dus dood .
Bij de Accuphase is dit van een geheel andere orde , ieder streepje dat de volume knop verder wordt open gedraaid geeft een evenredig mee oplopende kracht in het laag zonder enig spoor van dood lopen .
En dan heb ik het niet over een beedje verschil maar zelfs over heel veel verschil .
Hangt er ook veel van af of je moeilijk aan te sturen boxen hebt , een mooi bekent voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de B&W 802D .


Hier een foto van de binnenkant van de ACCUPHASE E-408 uit de folder .








Groeten  EDWIN  B






Jou Accuphase is zondermeer een mooie versterker Edwin.
Alleen wat je nu aankaart kwa power supply klopt niet.
Dat is voldoende of niet voldoende.
De heren ontwerpers weten echt wel wanneer een power supply voldoet oftewel voldoende groot is.

Als ik dan de voeding van mijn model 500 bekijk zou jou Accuphase uitgaande van je eigen beweringen compleet ongesneeuwd worden door de 500 met zijn 2,2 KVA transformator en 88.000uf aan buffer.
Past het trafo'tje uit jou Accuphase bijna 4 x in.

Kwa vermogen heeft de 500 wel wat meer bij te zetten dan jou Accuphase.
Met zijn 760 Watt per kanaal @ 4 Ohm (zelf gemeten)

Klinkt deze versterker dan krachtiger of beter dan jou Accuphase?
Ik denk het niet.  :wink:

Bovendien zijn versterkers uitgerust met een zobel netwerkje.
Wat het doet kun je hier lezen:

http://www.edn.com/archives/1995/122195/26di3.htm






Het gros van de luidsprekers zijn uiterst makkelijk aan te sturen.
De impedantie fluktueerd gemiddeld tussen de 3 en 50 Ohm.

Er zijn feitelijk maar erg weing speakers die echt moeilijk aan te sturen zijn zoals de Infinity Kappa 9 met 2 flinke dippen op 2 frequenties.
0,8 Ohm welteverstaan! is zowat sluiting!

Dan heb je nog een model van Scylla welke ook zo'n etter is om aan te sturen.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Marco op februari 01, 2009, 16:48:07
up!

Down!  clown1

Ja die herinner ik me.
Klonk vies fel dat kreng!

Er zijn later nog metingen verricht en het bleek dat deze niet bepaald lineair weergaf!
Een oplopende curve vanaf ik meen 8K met 2 tot 3 db verschil.
Een waardeloos ding dus.

Een goede versterker doet dit binnen 0,5 of nog strakker.

Kwa ruimtelijke afbeelding en laag/mid weergave was het trouwens prima in orde met dat T ding.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Snow

#52
Citaat van: Marco op februari 01, 2009, 12:41:53
ik sluit mij daar bij aan  :yes: ,deze discussies worden op meerdere forums al gevoerd met als resultaat.........nah lees het zelf maar,ik heb iig geen zin in al dat napappagaaien  nopompom

Dat klopt helemaal. Ik lees wel eens een recencie in een audioblad. er wordt (hier) wat afgepapegaaid :-)

SB_Marantz

Dat zijn toch geen recensies?!!  puke
Die neuzelverhaaltjes kan iedereen schrijven.

Vroeger werden die wel geschreven en dan vooral door het Engelse blad the Grammophone.  :wink:

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op februari 01, 2009, 17:34:17
Down!  clown1

Ja die herinner ik me.
Klonk vies fel dat kreng!

Er zijn later nog metingen verricht en het bleek dat deze niet bepaald lineair weergaf!
Een oplopende curve vanaf ik meen 8K met 2 tot 3 db verschil.
Een waardeloos ding dus.

Een goede versterker doet dit binnen 0,5 of nog strakker.

Kwa ruimtelijke afbeelding en laag/mid weergave was het trouwens prima in orde met dat T ding.


en die pak je  blind uit de test ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op februari 01, 2009, 18:17:26
Vanuit de WC nog wel ben ik bang.  :-D :-D
dan is het toch een kleine moeite om Roland te vragen of hij die versterker beschikbaar wil stellen.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Waarom zou ik dat doen?
Dat ding is het halve forum rondgeweest.
Ik weet wat het is en doet.
Halverwege de ronde ging het ding trouwens al stuk als ik het me goed herinner.
En volgens mij is het betreffende apparaatje alweer een tijd geleden opgevolgt door een verbeterd model.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op februari 01, 2009, 18:21:12
Waarom zou ik dat doen?
Dat ding is het halve forum rondgeweest.
Ik weet wat het is en doet.
Halverwege de ronde ging het ding trouwens al stuk als ik het me goed herinner.
En volgens mij is het betreffende apparaatje alweer een tijd geleden opgevolgt door een verbeterd model.

je zou de eerste zijn die het ding in een abx test betrekt  :-D ,om jouw woorden te gebruiken is autosuggestie dat je het niks vind  :lol:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Een hoogweergave die tot 3 db oploopt is niet bepaald autosuggestie.  clown1

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM