Vanavond even wezen "buurten" bij Theo om met name die inmiddels fameuze Integra DTR 9.9 eens aan de tand te voelen. Ook Theo's zijn nw. appartement mag er wezen, mooie ruimte en smaakvol ingericht. Pronkstuk is natuurlijk die Integra, die je trouwens bijna voelt stralen. Ding wordt wel warm hoor
We hebben grotendeels naar CD's (stereo dus) geluisterd en aan het eind nog een stukkie film. Ik was met name benieuwd wat Audyssey Pro aan het geheel zou toevoegen. Nou, dat bleek al heel snel.
Het verschil tussen Pure Direct en Audyssey Pro is schokkend groot. Zodra je Audyssey uitschakelt stort het geluidsbeeld in elkaar. Diepte, breedte en focus is stukken minder. Zo mooi als de stem in het midden staat met Audyssey aan, zo vaag en ondefinieerbaar is dat in Pure Direct.
De front-Kef's waren afgeregeld op 60 Hz, daaronder neemt dan de Stadium III het over. Dit kan ook een verklaring zijn voor het grote verschil. Immers in Pure Direct staan ze op large en doet de sub niet mee. Je mist dan direct het fundament dat de Kef's schijnbaar niet in huis hebben maar de Stadium III wel.
Zonder een directe vergelijking te zijn aangegaan durf ik wel te stellen dat ik de Integra niet voor zijn Pure Direct kwaliteit zou nemen, dan toch maar een Marantz.
Dit kan natuurlijk een kwestie van (persoonlijke) smaak zijn maar Theo was het wel met me eens.
Dan de Audyssey aan . . . wat een rust, wat een definitie en wat een diepte. Echt heel mooi, waarbij met name het laag indruk maakt. Altijd in de goede verhouding, strak en snel.
Ik denk wel dat Audyssey Pro hier maximaal heeft kunnen toeslaan omdat Theo verder geen akoestische maatregelen heeft genomen. Mijn idee is dat, wanneer je zoals ik al het een en ander hebt gedaan op dat gebied, Audyssey wat minder voor je kan betekenen maar altijd nog zeer de moeite waard kan zijn.
Bij Theo klinkt het fantastisch mag ik wel zeggen en hij heeft een heel mooi setje staan nu! Indien je voornemens bent om ook een CD in stereo op een A/V receiver af te spelen in een buitengewone kwaliteit is Audyssey Pro een regelrechte aanrader/must!
Ook met HT is het natuurlijk prima voor elkaar.
Mijn volgende receiver is er zeker eentje met Audyssey Pro aan boord
Theo, bedankt voor de demo's en de gezellige avond en kom snel weer een keer hier luisteren/kijken