Gisteren de NAD teruggebracht naar de audiozaak. Verkoper kon niet geloven dat mijn surround receiver de NAD eindversterker overklaste op stereo weergave (
Marantz ).
Hij stelde prompt voor om een geïntegreerde versterker uit te proberen, de Vincent SV-232. Tja waarom niet
Eerst aangesloten via de Main-In, hiermee gebruik ik de voorversterker niet van de Vincent SV-232. Wat meteen opviel was het mooi en krachtige laag. Soms dacht ik dat de sub meespeelde, maar ik heb die opzettelijk in al mijn testen niet aangesloten. Het totale geluidsbeeld klonk anders (niet beter maar ook niet slechter), de typische Marantz klank was weg, waar ik toch wel van hou.
Dan maar de CD speler rechtstreeks aangesloten op de Vincent, om eens te zien wat de voorversterker nog in petto had, ik kon een heel klein verschil waarnemen, en dan nog in het voordeel van de Marantz. Terug één van mijn favorite test track's 'The Ballad of Bill Hubbard' (Roger Waters - Amused To Death) bracht het verschil aan het licht. via de Marantz klonk de radio/TV stem meer naar linksachter, bij de Vincent zweefde die meer tussen de de linker speaker en de linkerzijkant.
Dan nog Hotel California beluisterd van The Eagles - Hell Freezes Over album. Deze toonde de keerzijde van de medaille op mijn set. Veel te vaak klonk alles te schel, soms deed het pijn aan de oren, zeker het applaus en gefluit op het einde van de track 6 Hotel California.
Deze ochtend terug de Marantz gebruikt als voorversterker en de Vincent als eindversterker, en opnieuw Hotel California gedraaid, zowel vanaf CD als vanaf mijn popcorn. Nog steeds klonk het veel te schel in de oren. Met deze test weet ik dat het niet de CD speler is, ook niet de Vincent voorversterker. Ik hok op mijn speakers, want sinds ik de SR7500 inruilde voor de SR8002 merkte ik dat de set soms flirtte met de grens van te schel. Ik denk dat de Vincent ervoor zorgde dat ik die grens overschreed.
Ik merk dankzij de Vincent dat er nog groei marge is voor mijn set, maar dan zal ik dieper in de buidel moeten tasten dan dat ik wil. Ik draag straks alles terug, en koop de Rotel, deze matched mooi met de Marantz en Wharfedale speakers zonder de voor ons geliefde klankkleur aan te passen.