De set van dmeerpa

Gestart door dmeerpa, januari 28, 2009, 17:48:28

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Citaat van: dmeerpa op november 25, 2024, 15:21:38Net de Marantz Bundle - Room Correction + Bass Control gekocht.

Één eerste vlugge test gedaan (met slechts 1 meetpunt, zouden er eigenlijk 13 moeten zijn). De curve van het laag is veel veel vlakker.
Al lijkt het hard te luid te staan.
Stemmen lijken het onderspit te moet delven tegen muziek en andere filmeffecten.
Anderzijds mis ik die nu wat. Maar door het laag die erg aanwezig is staat het volume mss wel te laag.

De vrij vlakke curve van het laag spreekt me voorlopig enorm aan. Vanaf dit weekend in verlof tot 6 januari. Tijd zat om me te verdiepen in juiste metingen en eventueel aanpassen van de standaard curve of filter zoals het heet in DIRAC Live.

Update:
Het overdreven laag lag aan iets anders. Ik had onder opties mijn XBOX X de sub 6db extra gegeven onder mijn smart option 2. Ik had mijn dirac onder smart option 2 opgeslagen en had dus 6db te veel.

Het is ook wennen, want ik moet volume ook stuk harder zetten.
Bij Audessey had ik alle kanalen wat harder gezet zodat ze de meeste rond de 0db zaten.

Met Dirac kan ik ze in de receiver niet aanpassen.

Dus als ik nu switch zit er zeker 5 a 7,5db verschil op.
Dus een A-B is niet evident.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Zo deze week nuttig geweest, heb de Oehlbach Speaker Wire SP-15 die de SVS Ultra Elevation voeden netjes verwerkt. Heb ze geschilderd in de kleur van de muur en ze met een lijmpistool in de hoek tegen plafond gelijmd. Valt amper op en ik een tevreden man.

Ben ook bezig met achter het TV meubel een zwarte Legrand DLP kabelgoot van 5 op 8 cm te plaatsen, zodat het iets minder een kabelzooi is.
Onder mijn raam rechts komt ook een kabelgoot van 4 op 2cm waar de kabels van de 4 surrounds, de 2 rear heights en de 2 kabels voor zone 2 (keuken). Geen idee of ik de coax mee in de kabelgoot steek. Op termijn is het wel de bedoeling dat er ook een fiberkabel in komt.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

dmeerpa

DIRAC ART

Vorige week, met black vrijdag de upgrade gedaan van Dirac Bass Control naar Dirac ART.
Ik heb het ervaren als een grote verbetering.

Hoe het nu klink kan ik het best beschrijven alsof ik Pure Direct gebruik, maar de onvolmaaktheden van Pure Direct niet meer heb.
Dirac Bass Controlklonk niet slecht, maar je miste die body in het laag, waardoor het impact misste bij muziek.

Met Pure Direct had ik die body wel, maar door akoestische problemen die normaal zijn bij woonkamers, klinkt het laag boomerig en soms storend en vermoeiend op den duur.
Met REW meet ik onder de 150Hz pieken van wel 15db en Pure Direct laat niet toe dat te managen.
Dat doet ART dus wel, resonanties, phase verschillen, etc worden aangepakt, en dankzij de calibratie en target curve kan je zelf kiezen of je meer of minder hoog en/of laag wilt.

Hierdoor kon ik het laag dempen en gaat die curve nu van +5db bij 12Hz naar +0db bij 150hz.
Het resultaat is dat het nu klinkt als Pure Direct maar zonder dat boomerig geluid, maar met een veel strakker laag weergave.
Doordat ik volledige controle heb, kan ik ook op de andere frequenties ingrijpen waar peiken of dallen zij, waar door ook andere frequenties beter klinken.
Dat merk ik door het iet meer detail hoor dan in Pure Direct. Het totaal plaatje klinkt ook minder 'dof'.

Ik heb hele weekend meetingen gedaan met REW en aanpassingen gedaan in DIRAC. Ik had de bedoeling de meetingen te posten maar heb gisteren mijn laptop herinstalleerd en vergeten dat mijn meetingen daarop stonden (en ook mijn custom curves).

Over 12 dagen vertrek ik voor 23dagen naar Costa Rica, en moet nog vanalles voorbereiden, ik vrees geen tijd te hebben om alles nog over te doen voor de reis. Belangrijkste is dat ik vrij tevreden ben hoe het nu klink. De REW meetingen tonen aan dat een 2de sub wel nog kan helpen om onvolmaaktheden aan te pakken in het sublaag.

Nu ik leerde ook iets bij dit weekend, en dat ik REW gebruiken om een custom curve te maken die pieken die er nog zijn na calibratie aan te pakken.
Ik ben bijna zeker dat hetzelfde principe kan gehanteerd worden voor personen met een miniDSP.

Hier vind je mijn topic waar ik schrijf hoe je dit kan doen.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K

Marvin

Lekker bezig, hoop werk, knap hoor!

RHK

En toch weer bijzonder, op pure direct draai ik stereo zonder enkele roomcorrectie met de Rel High level aansluiting als toevoeging en dan klinkt het prima. Laat maar weer zien dat akoestiek en apparatuur ook weer het verschil maken. Althans , dan heb ik geluk met mijn huiskamer als luisterruimte.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Marvin

Er zal vast ruimte zijn om het nog verder te perfectioneren, misschien dat het gebruik van een EQ me de rust heeft gegeven, als het niet naar m'n zin is dan pas ik het gewoon aan.
Niet alle muziek is hetzelfde opgenomen, dus een perfect systeem voor alles is er niet.
Dus dat pas ik aan als het me niet kan bekoren. 

dmeerpa

Citaat van: RHK op Gisteren om 19:20:44En toch weer bijzonder, op pure direct draai ik stereo zonder enkele roomcorrectie met de Rel High level aansluiting als toevoeging en dan klinkt het prima. Laat maar weer zien dat akoestiek en apparatuur ook weer het verschil maken. Althans , dan heb ik geluk met mijn huiskamer als luisterruimte.

Zoals @Marvin al aanhaalde is er veel verschil in opnames, maar ook bij de gebruikte instrumenten.
Pure Direct klonk hier zeker niet slecht of mag ik zeggen prima zolang er niet teveel laag was.

Ik heb een woonkamer in L vorm, en de meetingen van mijn subwoofer tonen een heel grillige curve.
Tussen de 12 en 20Hz heb ik zelfs een diep dal dat zelfs ART er niet uit krijgt.
Ik kan mijn sub tweaken tussen 12, 16 en 20Hz. Daarmee kan ik het dal en de kloof verkleinen maar ik verlies dan wel output op 12Hz.
Heelaas kan ik vandaag de sub nergens anders kwijt. Ik heb toen ik nieuwe laminaat ging leggen geprobeerd om ze aan de andere kant van de woonkamer te plaatsen (mocht dat lukken kon ik onder de vloer een kabelgoot voorzien voor de subwooferkabel. Maar die lompe bak stond paste estetisch totaal niet op die plek.
Een kleinere 2de sub zou misschien wel lukken (alleen zou ik die dan draadloos moeten verbinden), en is de vraag of die de gebreken van de grote zou kunnen opvullen.

Nu de vraag is of ik überhaupt veel mis onder die 20 of beter 21.2Hz volgens REW.

Nu DIRAC ART maakte me ook wel duidelijk dat er niet alleen in het laag nog beter kon.
En als ik nu switch tussen stereo (ART) en Pure Direct en het verschil hoor, moet ik zeggen dat Pure Direct eigenlijk niet zo prima was dan ik altijd al dacht.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K

RHK

Ja, aan de huiskamervorm kan je niks veranderen, dan is de nieuwe Dirac ART wellicht een uitkomst. Ik denk dat Dirac bij mij voor film ook nog wel wat zou kunnen verbeteren, maar dat weet ik pas als ik het uitprobeer. Voor nu is de Audyssey config. bij mij voor film behoorlijk goed en stereo in pure direct zonder correctie uitstekend.
Dus ik ga voorlopig niet knoeien en laat het zo. 8-)
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2