DIRAC ART
Vorige week, met black vrijdag de upgrade gedaan van Dirac Bass Control naar Dirac ART.
Ik heb het ervaren als een grote verbetering.
Hoe het nu klink kan ik het best beschrijven alsof ik Pure Direct gebruik, maar de onvolmaaktheden van Pure Direct niet meer heb.
Dirac Bass Controlklonk niet slecht, maar je miste die body in het laag, waardoor het impact misste bij muziek.
Met Pure Direct had ik die body wel, maar door akoestische problemen die normaal zijn bij woonkamers, klinkt het laag boomerig en soms storend en vermoeiend op den duur.
Met REW meet ik onder de 150Hz pieken van wel 15db en Pure Direct laat niet toe dat te managen.
Dat doet ART dus wel, resonanties, phase verschillen, etc worden aangepakt, en dankzij de calibratie en target curve kan je zelf kiezen of je meer of minder hoog en/of laag wilt.
Hierdoor kon ik het laag dempen en gaat die curve nu van +5db bij 12Hz naar +0db bij 150hz.
Het resultaat is dat het nu klinkt als Pure Direct maar zonder dat boomerig geluid, maar met een veel strakker laag weergave.
Doordat ik volledige controle heb, kan ik ook op de andere frequenties ingrijpen waar peiken of dallen zij, waar door ook andere frequenties beter klinken.
Dat merk ik door het iet meer detail hoor dan in Pure Direct. Het totaal plaatje klinkt ook minder 'dof'.
Ik heb hele weekend meetingen gedaan met REW en aanpassingen gedaan in DIRAC. Ik had de bedoeling de meetingen te posten maar heb gisteren mijn laptop herinstalleerd en vergeten dat mijn meetingen daarop stonden (en ook mijn custom curves).
Over 12 dagen vertrek ik voor 23dagen naar Costa Rica, en moet nog vanalles voorbereiden, ik vrees geen tijd te hebben om alles nog over te doen voor de reis. Belangrijkste is dat ik vrij tevreden ben hoe het nu klink. De REW meetingen tonen aan dat een 2de sub wel nog kan helpen om onvolmaaktheden aan te pakken in het sublaag.
Nu ik leerde ook iets bij dit weekend, en dat ik REW gebruiken om een custom curve te maken die pieken die er nog zijn na calibratie aan te pakken.
Ik ben bijna zeker dat hetzelfde principe kan gehanteerd worden voor personen met een miniDSP.
Hier vind je mijn topic waar ik schrijf hoe je dit kan doen.