Citaat van: jwx op mei 15, 2011, 10:14:50
ben anti dat soort dingen omdat ik van de oude stempel ben opgevoed in audioland maar ik krijg steeds meer het gevoel dat het wel degelijk wat toevoegd alleen zit ik weer met de vraag wie bepaald wat de juiste waardes zijn wat is de referentie ?
De muziekindustrie. In het huidige digitale tijdperk zijn afspraken gemaakt inzake de geluids(re)productie. Denk aan Dolby, DTS, THX. Technisch liggen de normen vast, zodat hard- en softwareproducenten hier rekening mee kunnen houden. Of iedere muziekproducent zich hier aan houdt, is een ander aspect.
De muzikale 'referentie' bepaalt de eindmixer. Hij (of zij) bepaalt hoe het geluid van de muziekproductie zou moeten klinken. Als dan vervolgens ook de technische normen worden gehonoreerd om het geheel op de muziekdrager op te slaan, dan kom je tot een eindresultaat dat hoorbaar beter is, omdat de hard-/software om de muziek weer te geven weet wat het te doen heeft.
Als je vervolgens toch een vette bas hoort, dan is dat de keuze van de eindmixer, niet een fout in je installatie. Een regelmatig voorkomend probleem is te veel geluid in de surroundkanalen. Ook dat is een keuze (of mixerfout) van de producent. Als je installatie goed is afgesteld, zul je deze effecten ook beter horen. Een gevolg is dat de èchte goede opnames ook daadwerkelijk kippevel geven.
Audyssey is ontstaan in de hometheaterwereld. Voor films geldt een referentienorm van 75 spl. Audyssey regelt het systeem zo af dat bij 0dB op je avr dat referentieniveau wordt bereikt.
Ron