De set van HiFi Gek

Gestart door HiFi gek, januari 25, 2009, 19:47:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

HiFi gek

#195
Citaat van: lo op december 11, 2009, 22:00:19
Hoi Edwin,

Heb je nog kunnen experimenteren met de attenuator knop op je versterker?

Groet,

lo


Ja dat heb ik inmiddels gedaan .

Maar ik ben er na een minuut al mee gestopt , zoals te verwachten is met een terugval van -20db gaat het nogal futloos klinken .
De dynamische kracht in de weergave is er dus uit en de echtheid/realisme van de klank neemt af .                 Hoe ver ik de volume knop dan ook opendraaid maakt niets uit , het juiste geluidsbeeld komt niet meer terug .

Dus dat wordt voor mij dan gewoon een RCA interlink en geen XLR uitvoering .
De aanschaf van een aanzienlijk betere interlink wordt dan waarschijnlijk februari 2010 .



Even ter informatie voor degene die niet weten wat een Attenuator is , dat is hetzelfde zegmaar als de Muting knop op je eigen versterker .
Accuphase gebruikt een Attenuator i.p.v. een Muting .




Groeten  EDWIN  B

MadVillain

Ik hoop dat je mij niet vergeet ivm de kharma  :wink: redface

lo

Citaat van: HiFi gek op december 12, 2009, 12:27:02

Ja dat heb ik inmiddels gedaan .

Maar ik ben er na een minuut al mee gestopt , zoals te verwachten is met een terugval van -20db gaat het nogal futloos klinken .
De dynamische kracht in de weergave is er dus uit en de echtheid/realisme van de klank neemt af .                 Hoe ver ik de volume knop dan ook opendraaid maakt niets uit , het juiste geluidsbeeld komt niet meer terug .

Dus dat wordt voor mij dan gewoon een RCA interlink en geen XLR uitvoering .
De aanschaf van een aanzienlijk betere interlink wordt dan waarschijnlijk februari 2010 .



Even ter informatie voor degene die niet weten wat een Attenuator is , dat is hetzelfde zegmaar als de Muting knop op je eigen versterker .
Accuphase gebruikt een Attenuator i.p.v. een Muting .




Groeten  EDWIN  B

Hoi Edwin,

Jammer het was in ieder geval het proberen toch nog eens waard. Wat ik me nu bedenk is dat het mogelijk met een XLR kabel toch weer anders (wellicht beter) klinkt. Misschien ook nog eens een testje mee doen :-D

Zoals je afgelopen zondag al aangaf zou het voor jou inderdaad niet zo'n probleem zijn om gewoon met RCA te blijven spelen.

Ik heb trouwens nog een leuk nieuwtje, kijk even bij mijn set :-D

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

Citaat van: MadVillain op december 12, 2009, 15:16:52
Ik hoop dat je mij niet vergeet ivm de kharma  :wink: redface


IK weet het niet zeker of ik de Kharma interlink wel weg doe , dat had ik trouwens al eerder aangegeven .

Ik heb trouwens een cd gekocht van .


Nils Petter Molvaer - Hamada    (2009)


Is erg goed , ik had nog nooit van deze groep gehoord , bedankt dat jij mij er op attend maakte .

De NPM  cd   ER vond ik niet goed helaas .




Groeten  EDWIN  B

lo

Ik zou nog een stukje pennen naar aanleiding van mijn luisterbezoek aan "hifigek" Edwin B :yes:

Rond 13.00 aangekomen bij Edwin. Wat bij binnenkomst onmiddellijk opvalt zijn de twee, bijna, manshoge Focal 1037 BE speakers. Indrukwekkend om zo maar eens te zeggen.. Daarnaast zie je gelijk dat Edwin zijn passie enorm serieus neemt, zijn kamer heeft hij helemaal geperfectioneerd rondom zijn systeem.
Na de eerste kennismaking de PM 14 onder in het mooie stereo rack geplaatst, dat kan maar gebeurd zijn!
Vervolgens een Cdtje in de SA7 en eens beginnen met luisteren. Wat direct opvalt is het sprankelende hoog, en de luchtigheid die gerealiseerd wordt. Een grote bijdrage wordt hier mi geleverd door de speakers. Na een aantal minuten gaat Edwin aan de slag om mij de verschillen te laten horen met gordijnen open en dicht. Geloof me je hoort het werkelijk en is dus absoluut geen fabel. Even zo met Edwin's speaker kabels. De niet misselijke kabels liggen eerst koud op de grond, waarna hij ze van de grond haalt met een aantal dempertjes. En ook dit hoor je terug in het geluidsbeeld. Meer gedefinieerd en precies stereo beeld, terwijl de gordijnen meer invloed op de precizie en strakheid (difuusheid) van het totaal plaatje hadden.
Zoals Edwin al had omschreven de polariteit van de PM14 vastgesteld en laten spelen. Het verschil met zijn accuphase was groot. De PM14 was duidelijk minder dynamisch, wolliger, minder kracht en minder helder. Nogmaals de PM14 is een hele goede versterker alleen compleet overklast door de accuphase.
Diverse CD's passeren de revu. We kunnen onze wederzijdse CD's bijzonder waarderen, en dat is toch altijd weer een leuke bijkomstigheid. Het CD'tje van Labryenco (flamenco gitaar) is zo ontzettend mooi, scherp zonder scherp te zijn, dynamisch en krachtig. Werkelijk een top set. De tijd gaat snel als je het naar je zin hebt en regelmatig wisselt tussen versterkers waarbij de ongeloofelijk dikke kabels telkens weer omgestoken moeten worden. Een rot klus eigenlijk. Rond 16:15 weer huiswaarts gekeerd met een bijzondere ervaring rijker. Accuphase maakt erg mooi materiaal. Het enige dilemma waar ik nog mee zat was de mismatch in uitgangsspanning van de SA7 tov accuphase CD spelers. Inmiddels ben ik er achter dat in mijn systeem met de e-450 dit absoluut geen probleem is.
Edwin nogmaals dank voor de gastvrijheid en de gelegenheid om bij jou te komen luisteren

Groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

Een mooi verslag LO .

Precies zoals wij beide het hebben ervaren .



Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

#201
Nieuwste wijziging voor mijn set betreft het herzien en wijzigen van de luidspreker opstelling t.o.v. elkaar en t.o.v. de luister positie .

De opstelling heb ik tevens geoptimaliseerd met wat hulp gereedschap zoals een Laser en een speciaal waterpasje .


Mijn uitgebreide verslag hierover + een aantal foto's kun je lezen in de rubriek : Luidsprekers
Geplaatst onder de topic  ; Het optimaliseren van opstelling boxen met Laser + waterpas  .





Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

#202
Op zaterdag 24-1-2010 heeft Fritz de With mijn nieuwe stekkerblok bij mij thuis afgeleverd .

Fritz had zijn meet apparaat meegenomen waar je magnetiche velden mee op kunt sporen , dit is het apparaatje waar Fritz op YouTube zijn metingen mee verricht en wat dan begint te piepen als die wat opspoort .

We hebben om te beginnen mijn PS-Audio : Quintet Power Center ( netfilter ) helemaal nagemeten van onder tot boven om magnetische velden op te sporen .
Een deel van de behuizing is van aluminium en een deel is van plastic .
De aluminium delen geven geen magnetisch veld door , helaas de plastic delen wel , en de bovenplaat waar de stopcontakten zitten ingebouwd geeft ook magnetisch veld door .
En de PS-Audio is standaard van de fabriek uit niet voorzien van de koperen hulzen , dus ook rond de stekkers van de netsnoeren veel magnetisch veld aanwezig .
Kortgezegt , niet al te best dus wat de PS-Audio betreft .

Dan nu dezelfde metingen , maar dan op het stekkerblok van STS-Digital van Fritz de With .
Dit stekkerblok is om te beginnen revolutionair qua opbouw en dus uniek in zijn soort .
Het is volledig afgeschermt van binnen .
De 6 stopkontakten zijn van het bekende merk Furutech .
De 6 stopkontakten zijn eveneens ook voorzien van koperen hulzen voor extra afscherming , dat zelfde geld ook voor de IEC connector (220v aansluiting) .
Met het meet apparaatje van Fritz konden wij nergens op het gehele stekkerblok ook maar enig spoor van magnetisch veld vinden .
Kortgezegt , dit stekkerblok is wel geslaagt voor de harde praktijk test .

Op mijn aparte audio stroomgroep van Kemp Electronics heb ik een wandkontakt doos van HMS .
Op deze wandkontaktdoos waar vanaf het stekkerblok mijn V/D Hul - The Mainstream netsnoer op wordt aangesloten hebben wij ook meteen een koperen afschermings huls aangebracht en die uiteraard verbonden via een randaarde stekker met aarde .
Dus ook daar heb ik nu geen magnetich veld meer rondhangen , dit is zeer belangrijk omdat die HMS wandkontaktdoos direct achter mijn audiorack aan de muur is gemonteerd .

Na de omgeving van mijn boxen na te hebben gemeten bleek er rond bijde boxen wel een magnetisch veld rond te hangen .
Fritz zag meteen de oorzaak hiervan .
Ik heb naast bijde boxen grote staande halogeen lampen staan , die stralen een groot magnetisch veld uit  terwijl de lampen niet aanstaan ( dus enkel de stekker in het stopkontakt is al voldoende ) , die straling rijkte dus tot ver over mijn boxen heen .
Ook dat is niet bepaald gunstig volgens Fritz , de boxen reageren daar nadelig op .
De ene lamp gebruik ik toch vrijwel nooit , dus daar heb ik nu de stekker losgenomen ( probleem opgelost ) .
De andere lamp gebruik ik wel dagelijks , die heb ik nu een flink eind verschoven ( probleem opgelost ) .

Tevens heb ik de akoestiek nog iets geoptimaliseerd .
Over mijn tv hang ik nu als ik muziek ga luisteren een laken heen om nadelige reflexies van het beeldscherm te voorkomen ( is net iets waar te nemen in het geluidsbeeld ) .
Een meter of 1,5 schuin voor mijn linker box stond altijd een lederen Fauteuil met een behoorlijk reflekterend oppervlak , die heb ik nu een andere plaats gegeven in de woonkamer ver bij mijn set vandaan ( dit is wel goed hoorbaar ) .


Ook hebben wij samen nog geluisterd naar mijn set nadat het stekkerblok van Fritz was aangesloten .
Ten opzichte van de laatste keer dat Fritz hier was geweest is er behoorlijk wat veranderd in mijn set .
De houten African Blackwood blokjes onder de cd speler + versterker .
De boxen anders ingedraaid en wijder uit elkaar geplaatst en volledig waterpas gesteld en exact uitgelaserd op de luisterplek .
Hij kon dan ook een duidelijke verbeteing waarnemen t.o.v. zijn laatste luister bezoek aan mij .
Hij was erg onder de indruk van het prestatie niveau waar mijn set nu inmiddels op is beland .

Ook hebben wij vergeleken wat er gebeurd als er onder mijn speakerkabels de houten blokjes : Padouk geplaatst worden ( dat zijn die roodbruine blokjes ) .
Dat gaf een behoorlijk groot verschil tot ons beide verbazing .
Met de blokjes eronder had ik opeens een aanzienlijk warmere klankkleur en meer fundament in de weergave .
Toen hebben we nog mijn Masterbase blokjes onder de speakerkables gelegt ter vergelijk .
Die Masterbase deed niet veel goeds met het klankbeeld , er kwam een hardheid in het geluid en de warmte ging weer weg .
Op Fritz zijn test demo SACD 12th edition hebben wij ook uitvoerig nr 5 beluisterd , rond 3.00 minuten op deze trek wordt er flink op los gespeeld met een Hammond B3 orgel .
Met de Masterbase onder de kabels klinkt dit orgel duidelijk te scherp en hard , met de houten Padouk blokjes eronder is die scherpte en hardheid volledig weg .
Dus ook de houten blokjes onder de speakerkabels is een succes .

Dan nu iets onverklaarbaars waar ik de oorzaak niet van begrijpt .
Ik heb mijn oude Quadraspire QX50 ontkoppelaars ook ter test onder de netsnoeren gedaan zodat die ook van de vloer af komen .
Vreemd genoeg geeft dat een verslechtering met de QX 50 eronder , maar hang ik de netsnoeren vrij in de lucht op dan ervaar ik die verslechtering weer niet .




Ik zal wat foto's toevoegen van het stekkerblok enzo .





Hier het STS-Digtal stekkerblok .




Hier de nieuwe situatie achter het rack .




Hier de HMS wandkontaktdoos afgeschermd met de koperen huls + aarde kabel met randaarde stekker en de V/D Hul - The Mainstream netsnoer vanaf het stekkerblok .





Hier de Houten blokjes Padouk onder de speakerkabels .







Groeten  EDWIN  B






Marantz 81

gisteravond ben ik bij edwin wezen luisteren omdat hij mij had aangeboden om cd,s te komen luisteren uit het singer songwriter en jazz  genre omdat ik daar niet echt in thuis ben , uiteindelijk waren het aantal beluisterde cd,s niet zoveel omdat we meer aan het praten waren en edwin graag de verschillen wilde laten horen met zijn aangebrachte tweaks

ik was al 2 keer eerder bij edwin geweest ,en hij heeft de laatste tijd veel veranderd

maar het viel me gelijk op dat het totale geluidsbeeld plaatsing en de klank nog beter is geworden  notworthy je zou haast zeggen kan niet omdat ik de vorige keren ook al zo onder de indruk was ,maar het is echt zo   :yes:

en was ook nogal opvallend wat voor verschil het gaf als hij de houten blokjes onder zijn speaker kabels vandaan haalde viel mij met name op dat de lage tonen doffer en minder natuurlijk werden ,wat een kracht en stabiliteit heeft die Accuphase zeg  :kwijl:

verder was het een gezzelige avond ,en heb ik weer 4 mooie cd,s om aan te schaffen waarvan 3x SACD


groeten Arjan  byebye

TurboMarco

#204
Citaat van: HiFi gek op januari 24, 2010, 13:26:01



Na de omgeving van mijn boxen na te hebben gemeten bleek er rond bijde boxen wel een magnetisch veld rond te hangen .
Fritz zag meteen de oorzaak hiervan .
Ik heb naast bijde boxen grote staande halogeen lampen staan , die stralen een groot magnetisch veld uit  terwijl de lampen niet aanstaan ( dus enkel de stekker in het stopkontakt is al voldoende ) , die straling rijkte dus tot ver over mijn boxen heen .
Ook dat is niet bepaald gunstig volgens Fritz , de boxen reageren daar nadelig op .
De ene lamp gebruik ik toch vrijwel nooit , dus daar heb ik nu de stekker losgenomen ( probleem opgelost ) .
De andere lamp gebruik ik wel dagelijks , die heb ik nu een flink eind verschoven ( probleem opgelost ) .


De luidsprekers zijn toch niet magnetisch afgeschermd dus is het toch niet meer dan normaal dat deze een magnetisch strooiveld laten zien,en dat een stroomkabel in de nabijheid nadelig zou zijn voor de boxen lijkt mij nonsens.....hou maar eens een luidspreker tegen een tv aan dan snap je wat ik bedoel.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

#205
Citaat van: HiFi gek op januari 24, 2010, 13:26:01
Op zaterdag 24-1-2010 heeft Fritz de With mijn nieuwe stekkerblok bij mij thuis afgeleverd .

Fritz had zijn meet apparaat meegenomen waar je magnetiche velden mee op kunt sporen , dit is het apparaatje waar Fritz op YouTube zijn metingen mee verricht en wat dan begint te piepen als die wat opspoort .

We hebben om te beginnen mijn PS-Audio : Quintet Power Center ( netfilter ) helemaal nagemeten van onder tot boven om magnetische velden op te sporen .
Een deel van de behuizing is van aluminium en een deel is van plastic .
De aluminium delen geven geen magnetisch veld door , helaas de plastic delen wel , en de bovenplaat waar de stopcontakten zitten ingebouwd geeft ook magnetisch veld door.
En de PS-Audio is standaard van de fabriek uit niet voorzien van de koperen hulzen , dus ook rond de stekkers van de netsnoeren veel magnetisch veld aanwezig .
Kortgezegt , niet al te best dus wat de PS-Audio betreft .

=====================================================================================

Vind niet dat je kan stellen dat de PS-audio niet best is.
Wat is hun doel of hun filosofie ?
Ik ben ook van mening dat sommige ook iets willen horen wat er niet is.
Heb nu een paar keer een test gedaan met een set bij een importeur (Fritz weet dan wel welke) die een andere filosofie hanteerde en waarbij hun stekkers en kabels en stroomvoorzieningen juist een voor mij beter resultaat gaven zonder koperen hulsen achterop de cd speler en versterker en afgeschermde stroomvoorziening.
Had ook weer blokjes bij me maar daar hoorde ik weer geen verschil in de set wat ik wel bij Fritz hoorde.

Ik heb waarnemingen gedaan waarvan ik dacht he dat is gek er gebeurt iets met het geluid.
Dan moet je zelf weer de vraag stellen is het met of zonder tweaks nou meer of minder dan de werkelijkheid of zoals de opname meneer het bedoeld heeft ?

Ik ben van mening dat je in een huis ook moet leven en kunnen leven zonder dat er een deken of een lamp verschoven hoeft te worden.

Volgens mij brengt dat alleen maar meer onrust mee in het luisteren en ruis tussen je oren.  
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

Mooi verslag gemaakt Edwin pompom
Geniet ervan :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Bearke65

Citaat van: jwx op januari 24, 2010, 16:56:40
=====================================================================================

Vind niet dat je kan stellen dat de PS-audio niet best is.
Wat is hun doel of hun filosofie ?
Ik ben ook van mening dat sommige ook iets willen horen wat er niet is.
Heb nu een paar keer een test gedaan met een set bij een importeur (Fritz weet dan wel welke) die een andere filosofie hanteerde en waarbij hun stekkers en kabels en stroomvoorzieningen juist een voor mij beter resultaat gaven zonder koperen hulsen achterop de cd speler en versterker en afgeschermde stroomvoorziening.
Had ook weer blokjes bij me maar daar hoorde ik weer geen verschil in de set wat ik wel bij Fritz hoorde.

Ik heb waarnemingen gedaan waarvan ik dacht he dat is gek er gebeurt iets met het geluid.
Dan moet je zelf weer de vraag stellen is het met of zonder tweaks nou meer of minder dan de werkelijkheid of zoals de opname meneer het bedoeld heeft ?

Ik ben van mening dat je in een huis ook moet leven en kunnen leven zonder dat er een deken of een lamp verschoven hoeft te worden.

Volgens mij brengt dat alleen maar meer onrust mee in het luisteren en ruis tussen je oren. 

Hoi Marco

Ik denk niet dat Edwin letterlijk zegt dat de PS Audio slecht is ... is ie ook niet, heb hem zelf en  vergeleken met veel andere stekkerblokken en die is echt veel beter dan het gemiddelde ...
Ik denk dat Edwin bedoelt dat op het punt van afscherming de PS minder presteert dan het blok van Fritz.

Maar ... ik sluit me volledig aan bij de inhoud van je mail: Ik denk dat je op moet passen met het doen van dit soort publiekelijke uitspraken. Je suggereert namelijk nogal wat, terwijl het hier gaat om twee apparaten die elk een heel eigen ontwerpfilosofie kennen. Ik begrijp inmiddels dat de afscherming van RFI en EMI heel belangrijk is bij het blok van Fritz, terwijl volgens mij de filtering van troep op het lichtnet bij de PS Audio op een andere, wellicht betere manier, wordt opgepakt.

Tja, wat is beter? In mijn ervaring is het zo met tweaks dat alles zeer afhankelijk is van de setsamenstelling. Wat bij de één goed presteert hoeft bij iemand anders geen effect te hebben of kan  zelf contraproductief zijn.

Daarbij: last but not least: door met een te hoog tempo te tweaken en tunen dreig je je eigen referentiepunt kwijt te raken. Voordat je hersens zijn gewend aan een subtiele verandering moeten ze het referentiepunt bij een volgende tweak weer aanpassen. Aangezien daar altijd een zeker tijd overheen gaat (ik hanteer altijd de periode van een minstens een week) is het uitermate moeilijk de feitelijke verandering in het geluidsbeeld -als gevolg van continue opvolgende tweaks- objectief te kunnen waarderen. Dus: eigenlijk weet je op een gegeven moment niet meer wáár je naar luistert ... nog los van de (luister)onrust die het veroorzaakt.

Mijn advies: neem meer tijd tussen het uitvoeren van de tweaks en beperk je tot het doen van één tweak per keer. Ik heb gemerkt dat je daarmee veel beter in staat bent om een zo objectieve beschrijving te geven van de aard van de VERANDERING (dus niet per definitie een VERBETERING) van het geluidsbeeld.

Last but not least: vergeet ook vooral niet naar muziek te luisteren in plaats van muziekWEERGAVE ....

Have fun!

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

cheese

Last but not least: vergeet ook vooral niet naar muziek te luisteren in plaats van muziekWEERGAVE ....

deze opmerking houd mij al een tijd bezig........ik vind dat ik soms al te veel met de muziekweergave bezig ben en niet de muziek zelf......

maar als ik dan zie wat ik doe om een mooi geluid te krijgen is dat nog kinderspiel met sommige op dit forum......en mijn vraag is dan ook zijn sommige niet te veel met de weergave bezig? of is dat ook gewoon een onderdeel van de hobby?

En lieve mensen begrijp mij goed dit is puur uit interesse en absoluut niet om ergens een goed of slecht aan te hangen of een oordeel te vellen.

gr kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

WimPeu

Als je je set op het niveau van Edwin of Fritz hebt kun je je eigenlijk alleen nog maar verbeteren met tweaks (alhoewel  :wink:) en als Fritz dan een hele trucendoos met tweaks tevoorschijn tovert dan snap ik dit wel.  :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES