Hier volgt het luister verslag tussen mijn Accuphase E-408 en de Marantz PM14mk2 ki van forumlid LO .
Om 13:00 uur belde Leo aan bij mij met zijn versterker netjes ingepakt in de originele doos en een tas vol diverse cd's .
Om te beginnen hebben we de Marantz eerst correct uitgepoold met het netsnoer , zodat je weet in welke stand de steker in de wandkontakt doos moet , hoogste waarde is fout , de laagste waarde is juist .
Wat je meet is in feite de lekspanning naar aarde als ik het goed verwoord , dat doe je met een digitale multimeter op de stand wissel spanning .
De Marantz kwam bij mij in het audiorack te staan evenals de Accuphase dus .
En als we wisselden van versterker namen we steeds hetzelfde netsnoer hiervoor , mijn Siltech : Ruby Hill G6 (satt) .
Deze 2 punten zijn erg belangrijk met een direct vergelijk omdat je dan een konstante gelijke factor hebt .
Het heeft dus geen enkele zin om te testen met 2 verschillende merken en type netsnoeren , en 1 versterker in het rack en de ander op de vloer heeft ook geen zin i.v.m. de ontkoppeling .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan nu de verschillen tussen beide versterkers .
Het gaf eigenlijk niet verrassend het verschil wat ik ook in mijn gedachte had .
Zoals ik het toen destijds ervaarde met de test tussen mijn vorige PM14mk2 ki en mijn huidige E-408 zo ervaarde ik de verschillen nu ook ongeveer .
Het valt vooral op dat de dynamische kracht van de Accuphase groter is , en dan met name in het laag , maar ook met bijv gitaarwerk en ander soort dynamische uithalen zit er meer pit achter .
Bij de Marantz mis je ook de luchtigheid die de Accuphase wel hebt .
De Marantz heeft een wat donkere klankkleur terwijl de Accuphase meer helderder en wat sprankelender klinkt .
De acccuphase heeft een wat breeder stereobeeld .
En zangstemmen op de Accuphase klinken levens echter .
De verschillen zijn uiteraard niet schokkend groot maar waren wel duidelijk waarneembaar voor mij en voor Leo .
We hoorden beide eigenlijk dezelfde verschillen tussen de beide versterkers en dat is belangrijk .
Is de Marantz dan slecht volgens mij , nee zeker niet gezien zijn nieuwprijs , maar de Accuphase gaat wel een aantal stappen verder .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We hebben geluisterd van 13:00 tot 15:30 uur en een behoorlijk aantal cd's gedraaid , geen enkele sacd gedraaid deze keer .
Leo bedankt dat je mij de mogelijkheid hebt gegeven om de PM14mk2 ki nog eens te beluisteren in mijn huidige set samenstelling .
Groeten EDWIN B