Op zaterdag 24-1-2010 heeft Fritz de With mijn nieuwe stekkerblok bij mij thuis afgeleverd .
Fritz had zijn meet apparaat meegenomen waar je magnetiche velden mee op kunt sporen , dit is het apparaatje waar Fritz op YouTube zijn metingen mee verricht en wat dan begint te piepen als die wat opspoort .
We hebben om te beginnen mijn PS-Audio : Quintet Power Center ( netfilter ) helemaal nagemeten van onder tot boven om magnetische velden op te sporen .
Een deel van de behuizing is van aluminium en een deel is van plastic .
De aluminium delen geven geen magnetisch veld door , helaas de plastic delen wel , en de bovenplaat waar de stopcontakten zitten ingebouwd geeft ook magnetisch veld door .
En de PS-Audio is standaard van de fabriek uit niet voorzien van de koperen hulzen , dus ook rond de stekkers van de netsnoeren veel magnetisch veld aanwezig .
Kortgezegt , niet al te best dus wat de PS-Audio betreft .
Dan nu dezelfde metingen , maar dan op het stekkerblok van STS-Digital van Fritz de With .
Dit stekkerblok is om te beginnen revolutionair qua opbouw en dus uniek in zijn soort .
Het is volledig afgeschermt van binnen .
De 6 stopkontakten zijn van het bekende merk Furutech .
De 6 stopkontakten zijn eveneens ook voorzien van koperen hulzen voor extra afscherming , dat zelfde geld ook voor de IEC connector (220v aansluiting) .
Met het meet apparaatje van Fritz konden wij nergens op het gehele stekkerblok ook maar enig spoor van magnetisch veld vinden .
Kortgezegt , dit stekkerblok is wel geslaagt voor de harde praktijk test .
Op mijn aparte audio stroomgroep van Kemp Electronics heb ik een wandkontakt doos van HMS .
Op deze wandkontaktdoos waar vanaf het stekkerblok mijn V/D Hul - The Mainstream netsnoer op wordt aangesloten hebben wij ook meteen een koperen afschermings huls aangebracht en die uiteraard verbonden via een randaarde stekker met aarde .
Dus ook daar heb ik nu geen magnetich veld meer rondhangen , dit is zeer belangrijk omdat die HMS wandkontaktdoos direct achter mijn audiorack aan de muur is gemonteerd .
Na de omgeving van mijn boxen na te hebben gemeten bleek er rond bijde boxen wel een magnetisch veld rond te hangen .
Fritz zag meteen de oorzaak hiervan .
Ik heb naast bijde boxen grote staande halogeen lampen staan , die stralen een groot magnetisch veld uit terwijl de lampen niet aanstaan ( dus enkel de stekker in het stopkontakt is al voldoende ) , die straling rijkte dus tot ver over mijn boxen heen .
Ook dat is niet bepaald gunstig volgens Fritz , de boxen reageren daar nadelig op .
De ene lamp gebruik ik toch vrijwel nooit , dus daar heb ik nu de stekker losgenomen ( probleem opgelost ) .
De andere lamp gebruik ik wel dagelijks , die heb ik nu een flink eind verschoven ( probleem opgelost ) .
Tevens heb ik de akoestiek nog iets geoptimaliseerd .
Over mijn tv hang ik nu als ik muziek ga luisteren een laken heen om nadelige reflexies van het beeldscherm te voorkomen ( is net iets waar te nemen in het geluidsbeeld ) .
Een meter of 1,5 schuin voor mijn linker box stond altijd een lederen Fauteuil met een behoorlijk reflekterend oppervlak , die heb ik nu een andere plaats gegeven in de woonkamer ver bij mijn set vandaan ( dit is wel goed hoorbaar ) .
Ook hebben wij samen nog geluisterd naar mijn set nadat het stekkerblok van Fritz was aangesloten .
Ten opzichte van de laatste keer dat Fritz hier was geweest is er behoorlijk wat veranderd in mijn set .
De houten African Blackwood blokjes onder de cd speler + versterker .
De boxen anders ingedraaid en wijder uit elkaar geplaatst en volledig waterpas gesteld en exact uitgelaserd op de luisterplek .
Hij kon dan ook een duidelijke verbeteing waarnemen t.o.v. zijn laatste luister bezoek aan mij .
Hij was erg onder de indruk van het prestatie niveau waar mijn set nu inmiddels op is beland .
Ook hebben wij vergeleken wat er gebeurd als er onder mijn speakerkabels de houten blokjes : Padouk geplaatst worden ( dat zijn die roodbruine blokjes ) .
Dat gaf een behoorlijk groot verschil tot ons beide verbazing .
Met de blokjes eronder had ik opeens een aanzienlijk warmere klankkleur en meer fundament in de weergave .
Toen hebben we nog mijn Masterbase blokjes onder de speakerkables gelegt ter vergelijk .
Die Masterbase deed niet veel goeds met het klankbeeld , er kwam een hardheid in het geluid en de warmte ging weer weg .
Op Fritz zijn test demo SACD 12th edition hebben wij ook uitvoerig nr 5 beluisterd , rond 3.00 minuten op deze trek wordt er flink op los gespeeld met een Hammond B3 orgel .
Met de Masterbase onder de kabels klinkt dit orgel duidelijk te scherp en hard , met de houten Padouk blokjes eronder is die scherpte en hardheid volledig weg .
Dus ook de houten blokjes onder de speakerkabels is een succes .
Dan nu iets onverklaarbaars waar ik de oorzaak niet van begrijpt .
Ik heb mijn oude Quadraspire QX50 ontkoppelaars ook ter test onder de netsnoeren gedaan zodat die ook van de vloer af komen .
Vreemd genoeg geeft dat een verslechtering met de QX 50 eronder , maar hang ik de netsnoeren vrij in de lucht op dan ervaar ik die verslechtering weer niet .
Ik zal wat foto's toevoegen van het stekkerblok enzo .
Hier het STS-Digtal stekkerblok .
Hier de nieuwe situatie achter het rack .
Hier de HMS wandkontaktdoos afgeschermd met de koperen huls + aarde kabel met randaarde stekker en de V/D Hul - The Mainstream netsnoer vanaf het stekkerblok .
Hier de Houten blokjes Padouk onder de speakerkabels .
Groeten EDWIN B