Zelf heb ik ook 4 kabels gebruikt.
1. was gewone elektrische draad zoals gebruikt voor een bureaulamp.
2. zelfbouw kabel van gevlochten netwerkkabel (UTP Cat 5e).
3. dikke gamma luidsprekerdraad
4. Monster Sigma 2
Ik heb vroeger wat elektriciteit en elektronica gehad op school, en was van gedachte een draad is een draad.
En had nog wat kabel liggen.
Na het lezen van een DIY (doe het zelf) projectje van hoe je een goeie luidsprekerkabel van gevlochten netwerkkabel kon maken. Met dat het niet veel koste, en ik ook wat van die kabel had liggen was dit een mooi projectje. En het resultaat was verbluffend. Zowel vrouw als kinderen hoorden direct dat er iets verbeterd was aan de set. Ook de meet microfoon hoorde verschil. Voordien werd de cross over automatisch op 100Hz gezet, sinds de nieuwe kabel op 80 Hz.
Omdat na meer dan een jaar, de draadeinden oxideerden heb ik toen dikke gamma luidsprekerdraad gekocht, ik hiermee geen verschillen opgemerkt, ook is deze kabel niet lang gebruikt want ik kon een paar maand later een tweedehands Monster Sigma 2 kopen voor een nog geen 250€, als je weet dat die kabel nieuw ooit 2000€ koste. Heb ik die gekocht. Dit gaf wederom een verbetering in het geluid, iets meer detail.
Nu die laatste kabel is met zijn beschermmantel wel 2cm dik, de allereerste kabel was maar 0,75 of 1,5. Wat de oorzaak van de klank verschillen was is mijn nog steeds een raadsel. Betere geleiders, betere isolatie en dus minder storingen van andere apparaten en stroomkabels, beide, geen idee. In mijn geval zijn de drie verschillen ook waargenomen door 3 totaal verschillende soorten kabels.
Of er ook verschil is in klank kleur, geen ervaring mee, maar merendeel zegt wel dat kabels met zilveren kernen wel meer hoog doorgeven