B&W 685 en vergelijkbaren monitors

Gestart door bertheeren, oktober 12, 2008, 22:37:42

Vorige topic - Volgende topic

bertheeren

Nu net een mooie marantz receivers gekocht, dus het speurwerk naar een goed stel speakers kan beginnen. Nu kom ik erachter dat het moeilijk is om met een monitor speaker een warm en vol geluid te krijgen.
Kef IQ3 vond ik bijvoorbeeld alles behalve warm, kil zelfs. Terwijl de IQ7 best aardig klonkt, helemaal niet kil. Opzich moet het wel kunnen, als ik via de pc een warme sound processor aanzet, komt er uit mijn akai speakertjes toch een warm geluid. Alleen moet de volume knop verder open. Ik heb een paar vraagjes

-Klopt het dat laag rendement speakers warmer zijn van klank dan hogen? gezien veel vermogen opgeslurpt wordt in extra laag? Wat ook blijkt met mijn pc(volume moet verder open)

-Wat zijn mogelijke alternatieven voor B&W 685? Max 300 euro per speaker.

De receiver is een sr-6001 met piekvermogen van 100watt per kanaal. Rendement speelt dus niet echt een rol.

Alvast bedankt!

SB_Marantz

Rendement staat los van de klankkleur van de speakers.

Het enige goede advies is zelf te gaan luisteren.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Monitor Audio silver RS1 is een mooie luidspreker voor € 250,- per stuk.

edit: prijs is ondertussen € 275,-   :?   tja, ik kom niet zo vaak meer in de (internet)winkels :wink:
Lees ook eens kieskeurig revieuws.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

dmeerpa

Wharfedale Evolution² 10, 300€ het stuk.

Persoonlijk vind ik de instap reeks van de Kef IQ ook wat kil klinken.
Ik denk doordat ze laag missen.

Wharfedale vind ik warm klinken. Heb zelf de Diamond reeks gehad (instap reeks), en die klonken al warm. Nu de Wharfedale Opus (Top reeks) en vind dit voor zijn geld een zeer goeie speaker.

Maar wat ik graag hoor hoor jij misschien niet graag, en andersom, dus zowiezo zelf eens gaan luisteren.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

bertheeren

bedankt voor de tips.
Geld dat warme ook voor wharfedale monitors? Of enkel bij de vloerstaanders?

bertheeren

Gister de B&W 685 gehoord. Klonk zeer goed, vol, goed laag, rustig hoog enz
Deze stonden op een cambridge audio set. Zal er veel verschil zijn als ik deze speaker op mijn marantz zet?

Nu alleen wharfedale nog

dmeerpa

De monitors gebruiken de dezelfde speakers vanuit hun vloerstaanders.
Enkel het laag moet inboeten, maar dat zal je hebben met elke monitor.

Let wel op er zit een enorm verschil tussen stereo en multi-channel receivers.
Ik heb mijn eerste Wharfedale's (Diamond 9.5) gehoord op een McIntosh stereo versterker, ik heb nooit hetzelfde eruit gehaald op mijn surround receiver, ik weet dat ik toen een drum solo gehoord heb, ik dacht echt dat die drum voor me stond, en dit op een speakers die 250€ het stuk kosten. Ik had toen ook al B&W gehoord, vraag me niet dewelke ik spreek ook al van een jaar of 4 terug, van 500 à 750 het stuk, die niet eens in de buurt kwamen, ik vond de klank zo slecht dat ik er geen 1000 of 1500€ voor over had.

Over de B&W 685 hoor ik veel goeds, zelf nog niet gehoord, misschien dat ik voor de fun ze wel eens ergens ga beluisteren, want tot nu toe konden de goedkopere B&W mijn niet bekoren.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

bertheeren

oké, welk type (marantz?) surround receiver was dat?
marantz vanaf mid-end(6001 heb ik zelf) zou heel erg goed in stereo presteren . . . .

De nieuwe B&W 6 reeks zou nogal veranderd zijn, er zitten nu technieken uit de 8 reeks in.

dmeerpa

X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

bertheeren

Als alles meezit ga ik zaterdag mn speakers kopen. Keuze wordt tussen de B&W685 en de wharfedale evo, zoals al bekend was. Ga daarvoor naar cinedream in antwerpen. Hebben ze ook Focal staan, wat ik ook even ga proberen maar ik verwacht dat dit niet de speaker wordt die ik zoek. Zouden nogal fel klinkende zijn.

@dmeerpa: wat maakt voor jouw, B&W een slecht klinkende speaker?

Is de eerste keer dat ik echte speakers ga kopen. Na jaren miniset speakers, all-in-one rommel en pc boxjes. . Volgens de experts is de bedoeling van een goede set, dat je als het ware meegonemen wordt met de muziek, dat het niet meer wat geluid uit een boxje is, maar echt heel intens en ruimtelijk aanwezig is. Ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat klinken!

dmeerpa

Tjong jong nu vraag je me wat. Het is denk ik 4 jaar geleden dat ik de B1W heb gehoord. Ik had net de SR7500 gekocht, en gebruikte nog van die Pioneer 3 weg boxen bestaande uit vezelplaat en die 2 keer niks wezen. Dooor kinderhandjes waren deukjes gedrukt in de units zelf.
Mijn budget was na de recente aankoop beperkt tot 1000€ en ten allerhoogste 1500€.
Ik heb toen vanalles beluisterd in die prijsklasse, ook enkele B&W, om nu nog te zeggen wat er mis mee was is moeilijk, maar ik weet wel dat het rond de 1400-1500€ was, de duurste die ik beluisterd heb, en dat ik bij mezelf zei, moet ik daar 1400€ voor neertellen, no-way. Als je dan enkele dagen later de Wharfedale diamond 9.5 hoort voor 499€ dan vond ik de B&W nog minder hun geld waard. Nu in die 4 jaar ben ik me echt gaan verdiepen (en verslaafd geraakt) aan de audio en video wereld. Ik weet ondertussen dat een versterker/receiver ook moet matchen met de speakers, dat de akoestiek er ook veel toe doet, dus misschien klopte dit toen allemaal niet.
Maar ik heb mijn keuze van toen nooit beklaagt.

Anderhalf jaar geleden ging ik door omstandigheden niet op reis, en deed de kans zich voor om een 5.0 speakerset van de top gamma van Wharfedale te kopen, en ik heb dit dan ook gedaan (was trouwens bij Cinédream).

Een keuze dat ik me ook nog steeds niet beklaag. Zijn er voor dat geld betere speakers, waarschijnlijk wel, maar ik vind ze lekker klinken, en ze zien er nog leuk uit ook. En dat is wat voor mij telt.

Neem zaterdag een lading CD's mee, en luister op je gemak naar alle speakers. Ik heb er ook mijn SR8002 gekocht. Ik had wel mijn eigen CD speler mee, omdat ze dacht ik geen CD spelers verkopen. De vriendin en ik hebben toen een luisterruimte gedurende bijna 2 uur mogen gebruiken, de verkoper (Nicolas) had ons de remote gegeven en liet ons begaan. Ondertussen laten ze je gerust en kan je zelf kiezen.

Ik moet één deze dagen ook naar Cinédream, de verlichting van mijn remote heeft het gisteren begeven, misschien ze we elkaar zaterdag.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

bertheeren

Mooi is dat, net gebeld met cinedream, wel wharfedale te beluisteren, niet B&W. Wel op voorraad overegens.
Weet iemand in de buurt van cinedream nog ergens een winkel met B&W 685 fatsoenlijke(zonder schakelpanelen als bij de mediamarkt) te beluisteren?

drees62

Citaat van: bertheeren op november 09, 2008, 16:15:45
Als alles meezit ga ik zaterdag mn speakers kopen. Keuze wordt tussen de B&W685 en de wharfedale evo, zoals al bekend was. Ga daarvoor naar cinedream in antwerpen. Hebben ze ook Focal staan, wat ik ook even ga proberen maar ik verwacht dat dit niet de speaker wordt die ik zoek. Zouden nogal fel klinkende zijn.

Zoals vaker gezegd, het gaat om de match. En laat Focal nu net heel mooi matchen met Marantz. Ik geef je zeker als tip om er toch even naar te luisteren, waarbij met name de 816 (W: met units uit de duurdere electra-serie) een echte aanrader is. Ik vind Focal juist niet fel en kan er uren lang met veel plezier naar luisteren.

bertheeren

Focal heb ik nog niet gehoord(alleen reviews). Ga ze zeker even proberen bij cinedream!
bedankt voor de tip!

dmeerpa

http://www.alphahighend.be
Pelikaanstraat 126
2018 Antwerpen

http://www.hificorner.be
Sint-Katelijnevest 9-12
2000 Antwerpen
&
Jozef Verbovenlei 54
2100 Antwerpen
&
Paalstraat 128
2900 Schoten

Nog meer audio zaken in Antwerpen: http://www.audioforum.be/dealers-region-7.html
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K