Geluid uit DLS R-66 (geen laag)

Gestart door KRISGS, oktober 07, 2008, 19:39:25

Vorige topic - Volgende topic

liefhebbertje

Citaat van: Mexicaanse Hond op december 14, 2009, 10:03:50
Nu sla je een beetje door. De aanname "dat kan nooit wat zijn voor die prijs" blijkt maar al te vaak bewaarheid te worden en kan dus niet worden gekwalificeerd  als "altijd fout".  :-)

Mijn stelling is dat van aannames (dus zonder feiten) uit gaan in principe altijd fout is.
Dat de aanname in het geval van "dat kan nooit wat zijn voor die prijs" vaak bewaarheid blijkt te worden doet daar niets aan af.

Natuurlijk begrijp ik wat je bedoelt, maar....Keep an open mind!

Mexicaanse Hond

Citaat van: liefhebbertje op december 14, 2009, 10:15:35
Mijn stelling is dat van aannames (dus zonder feiten) uit gaan in principe altijd fout is.
Dat de aanname in het geval van "dat kan nooit wat zijn voor die prijs" vaak bewaarheid blijkt te worden doet daar niets aan af.

Natuurlijk begrijp ik wat je bedoelt, maar....Keep an open mind!

Natuurlijk begreep ik ook wat jij bedoelde, maar ik wilde je even testen. Je bent goedgekeurd.  :-P
Maar je mag natuurlijk niet aan topic-jacking doen, liefhebbertje.  :wink:

Dennis E36

Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor Liefhebbertje. Voor die € 200,- een
setje vloerstaanders....dat moet in vehouding met de kosten "goed" klinken. Ik denk
alleen zelf dat het voor de topicstarter geen optie is....
DLS vergelijken met Eltax....ik weet dat je voor de naam vaak ook een fiks
bedrag neertelt, maar Eltax vs DLS...zeg nou zelf...hier hoef IK niet over na
te denken.

Ook al zou ik het geld voor de DLS speakers niet hebben...liet ik de Eltax gewoon staan.

Ik weet ook dat m.n. in de car-audio de regel vaak is "more bass, better sound" en ik
vermoed dat dat bij die Eltax ook het geval is... "more bang for the buck"

Op de VAD show hoor je ook vaak; "die set klonk echt te gek...voelde je die bas".
Dan denk ik  violent1
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

liefhebbertje

Citaat van: Mexicaanse Hond op december 14, 2009, 10:18:11
Natuurlijk begreep ik ook wat jij bedoelde, maar ik wilde je even testen. Je bent goedgekeurd.  :-P
Maar je mag natuurlijk niet aan topic-jacking doen, liefhebbertje.  :wink:

O.K. pompom
Nu weer verder On topic!

TurboMarco

Ik ken Eltax  :-) ,en redelijk goed ook.
Eltax heeft vrij goedkope series die niet eens zo slecht klinken ,maar mij valt op dat deze goedkope series tov de duurdere Eltax series dat de kasten behoorlijk onderhevig aan resonanties zijn,daar hebben ze dus op bespaard ,de productie,inkoop,en verkoop prijzen van de luidspreker units op zich verschillen niet zoveel van elkaar,maar de gebruikte kastmaterialen en filters wel,DLS heeft met de R-55/R-66 niet bespaard op de kasten,deze zijn mooi stevig gebouwd met voldoende bracing wat ten goede komt aan het geluid,het is toch zo dat de membramen moeten resoneren en niet de behuizing.
Ik vind dan ook dat je een Eltax van €500,- kan en moet vergelijken met een DLS van €500,-,want ook die duurdere Eltaxén zijn goed gebouwd  :yes: ,de rest is smaak .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Mexicaanse Hond

Citaat van: Marco op oktober 10, 2008, 11:33:07
Staan de speakers niet uit phase aangesloten?

Misschien zelfs inwendig. Heb ik ook eens gehad bij een stel luidsprekers.

xander32

Citaat van: liefhebbertje op december 14, 2009, 10:09:10
Dat van die marges klopt sowieso. Tel daarbij nog op het extra betalen voor de naam van een duur merk (de gebakken lucht...) en een groot deel van de prijs is daar mee verklaard.

Voor de rest zou ik zeggen: Doe eens gek!
Ga eens luisteren. Als je er zo overtuigd van bent dat het rommel is kan je je misschien toch (leed)vermaken en ben je er ook weer eens uit. :angel:

Het kan natuurlijk ook zijn dat je het een beetje pijnlijk idee zou vinden dat dergelijke goedkope speakers wellicht beter (misschien zelfs wel goed...) klinken dan dat je zou verwachten, terwijl je zelf zo veel hebt uitgegeven voor je eigen installatie.
Ja dat begrijp ik dan ook wel weer....
Ik hoef niet zelf te gaan luisteren daar ik in Nederland woonachtig ben, wat ik er mee bedoel: indien betreffende speakers echt zo`n goede prijs-kwaliteitverhouding zou hebben was deze al lang meer bekend geweest bij al die zuinige hollanders. En wanneer dat gebeurd kan je er op wachten dat een merk snel aan populariteit gaat winnen en vervolgens binnen no time andere prijzen(lees: meer commerciele, d.w.z. hogere) gaat hanteren 8-).

Sander.

xander32

Citaat van: Marco op december 14, 2009, 11:30:17
Ik ken Eltax  :-) ,en redelijk goed ook.
Eltax heeft vrij goedkope series die niet eens zo slecht klinken ,maar mij valt op dat deze goedkope series tov de duurdere Eltax series dat de kasten behoorlijk onderhevig aan resonanties zijn,daar hebben ze dus op bespaard ,de productie,inkoop,en verkoop prijzen van de luidspreker units op zich verschillen niet zoveel van elkaar,maar de gebruikte kastmaterialen en filters wel,DLS heeft met de R-55/R-66 niet bespaard op de kasten,deze zijn mooi stevig gebouwd met voldoende bracing wat ten goede komt aan het geluid,het is toch zo dat de membramen moeten resoneren en niet de behuizing.
Ik vind dan ook dat je een Eltax van €500,- kan en moet vergelijken met een DLS van €500,-,want ook die duurdere Eltaxén zijn goed gebouwd  :yes: ,de rest is smaak .
stupid

Er zijn in die Heimat door tijdschriften al meerdere testen geweest met verschillende super voordelige speakers a la Eltax maar ook no-name speakers die daar soms gewoon in de supermarkt verkocht worden. Resultaat van de testen kan je heel kort samenvatten: meer shine dan zijn. Van buiten lijkt het heel wat (indrukwekkende zuilen met vaak 3 of zelfs meer grote bass-units) maar wanneer deze worden los gehaald en je de gebruiklt drivers en opbouw van de filters ziet is het :-( :no:. Het zelfde geld voor de meetresultaten: daar worden even indrukwekkende cijfers opgegeven door de leveranciers maar bij metingen gedurende tests :cry:.
Het geluid laat zich vaak samenvatten als: relatief veel bas en veel hoog maar totaal uit balans en een weergave van de mid zoek je er ter vergeefs. Allicht prima voor een Silvester-party maar m.i. minder geschikt om er echt voor gaan te zitten en van een cd-tje te genieten.

De hier opgevoerde DLS speakers zijn m.i. van een ander kaliber dan de Eltax; als je de opbouw / gebruikte materialen ziet, de prijs is desondanks nog zeer vriendelijk maar wel het 5-voudige van de Eltax zuilen. Deze kan je m.i. dan ook niet serieus gaan vergelijken.

Sander.

liefhebbertje

Citaat van: xander32 op december 14, 2009, 12:08:03
Ik hoef niet zelf te gaan luisteren daar ik in Nederland woonachtig ben, wat ik er mee bedoel: indien betreffende speakers echt zo`n goede prijs-kwaliteitverhouding zou hebben was deze al lang meer bekend geweest bij al die zuinige hollanders. En wanneer dat gebeurd kan je er op wachten dat een merk snel aan populariteit gaat winnen en vervolgens binnen no time andere prijzen(lees: meer commerciele, d.w.z. hogere) gaat hanteren 8-).

Sander.

Sorry hoor, ik wil niet Off topic, maar moet toch nog even reageren! redface

Het probleem met Eltax is o.a. dat dit merk ook door prijsstelling van een Conrad, Mediamarkt e.d. min of meer kapot is gemaakt en dat Eltax evenals meerdere bedrijven veel last heeft (gehad) van de recessie, waardoor productie, marketing e.d. op een laag pitje zijn komen te staan.

Er zijn dus nu nauwelijks verdelers van Eltax en zo krijgen de nieuw uitgebrachte speakers eigenlijk niet de aandacht die ze verdienen.
Maar als je praat over prijs/kwaliteitsverhouding, dan hoef je dat niet van mij aan te nemen, maar wel van "What Hifi" die een aantal speakers van Eltax, o.a. de Monitor III en van de Liberty serie, met 4 en 5 sterren heeft beoordeeld.
Ik bedoel maar....

Edit: typo

liefhebbertje

@xander32

Zie reactie hierboven.
In What Hifi staan diverse goede reviews van Eltax! (o.a. Monitor III en Liberty serie)

xander32

Citaat van: liefhebbertje op december 14, 2009, 12:43:13
@xander32

Zie reactie hierboven.
In What Hifi staan diverse goede reviews van Eltax! (o.a. Monitor III en Liberty serie)
Klopt, waarvan de meest recente alweer 5 a 6 jaar terug is. Wat ik er echter wel uit kan halen is dat betreffende speakers veel waar voor het geld leveren :yes:.

Leuk he, zo`n discussie :wink:.

Sander.

RonaldW

Helemaal mee eens !
Na een scheiding met weinig (lees geen) budget heb ik een paar Eltax Monitor III aangeschaft.
Kunnen ze op tegen andere merken die meer kosten ?
Niet altijd, maar als je de prijs evenredig doorrrekent zijn nagenoeg alle concurrenten van Eltax te duur.
Hele goede speakers voor weinig geld, ik ben ervan overtuigd dat als je deze speakers breed weg zou
zetten in de consumenten markt dit voor veel mensen een stap gaat worden naar een hoger segment
waar de meesten op dit forum naar luisteren.
Eltax klinkt in idere geval vele malen beter als wat er in een consumentenmarkt word verkocht
en ik had ze niet willen missen !
Maar nu wil ik ze ook niet meer ruilen tegen mijn relatief bejaarde Jamo's concert V !
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

liefhebbertje

Citaat van: RonaldW op december 14, 2009, 13:35:10
Helemaal mee eens !
Na een scheiding met weinig (lees geen) budget heb ik een paar Eltax Monitor III aangeschaft.
Kunnen ze op tegen andere merken die meer kosten ?
Niet altijd, maar als je de prijs evenredig doorrrekent zijn nagenoeg alle concurrenten van Eltax te duur.
Hele goede speakers voor weinig geld, ik ben ervan overtuigd dat als je deze speakers breed weg zou
zetten in de consumenten markt dit voor veel mensen een stap gaat worden naar een hoger segment
waar de meesten op dit forum naar luisteren.
Eltax klinkt in idere geval vele malen beter als wat er in een consumentenmarkt word verkocht
en ik had ze niet willen missen !
Maar nu wil ik ze ook niet meer ruilen tegen mijn relatief bejaarde Jamo's concert V !

Kijk, dat is wat ik bedoel! :yes:
Ervaringen uit de praktijk.

Daarom kan Eltax in een aantal gevallen toch een goed alternatief zijn.

xander32

Citaat van: liefhebbertje op december 14, 2009, 13:53:51
Kijk, dat is wat ik bedoel! :yes:
Ervaringen uit de praktijk.

Daarom kan Eltax in een aantal gevallen toch een goed alternatief zijn.
Volgens mij zijn wij er bijna :-D.

Een goed alternatief voor ¿¿¿

Sander.

liefhebbertje

Citaat van: xander32 op december 14, 2009, 14:41:35
Volgens mij zijn wij er bijna :-D.

Een goed alternatief voor ¿¿¿

Sander.

Komt het toch allemaal nog goed... pompom