Op 19 en 20 september 2008 vondt er een Accuphase show plaats bij Snijders Rotterdam i.s.m . de Accuphase importeur HIfine in de persoon van Paul Hattink .
In de ene ruimte stond opgesteld een topset .
Als SACD combinatie : DP-800 (sacd loopwerk ) prijs 14.000 euro .
DC-801 (de bijbehorende DA Converter ) prijs 12.000 euro .
Monoblokken : M6000 2 stuks , prijs 24.000 per paar .
Voorversterker : C2410 prijs 9.000 euro .
Beluisert op deze set werden de boxen van .
B&W 804S van 4000 euro per paar .
B&W 802D van 12.000 euro per paar .
Quad . ESL -2905 electrostaten van 9500 euro per paar .
In de andere ruimte stond opgesteld .
Accuphase geïntegreerde klasse A versterker : E-550 van 8.500 euro .
Accuphase cd speler : DP-500 van 5.800 euro ( dus geen sacd ) .
B&W 804S zoals hierboven .
B&W 802D zoals hierboven .
Dit waren dus de twee sets die waren te beluisteren .
Helaas heeft de winkel Snijders twee luisterruimtes die zwaar overdemt zijn zoals : tapijd aan alle muren , tapijd op de vloeren , en zwaar gedemte plafonds .
Hierdoor klinken beide demoruimtes nogal erg doods en laat de ruimtelijkheid in de muziek nogal te wensen over .
Om te beginnen mocht je je eigen cd's beluisteren , zodoende had ik 8 cd's meegenomen die ik erg goed uit mijn hoofd ken .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier de demo met de monoblokken en de sacd combi .
Er werd gedraaid met de B&W 804S , voor mij totaal onbegrijpelijk om hier mee te demonstreren , het leek nergens op .
IK heb deze boxen zelf ook gehad en gelukkig heb ik ze destijds ingeruild op mijn huidige Focal's .
Alles wat ik thuis uit mijn Focal's haal ontbrak met de 804S , desondanks de top apparatuur .
Andere mensen waren ook teleurgesteld en vroegen om de Quad boxen .
Die lieten gelijk aanzienlijk meer informatie horen maar hadden naar mijn gevoel te veel negatieve klankkleur en konden mij ook niet bekoren .
Toen vroeg ikzelf om de B&W 802D ( deze speakers ken ik goed omdat ik ze vorig jaar als demo thuis heb gehad ) .
Dat klonk heel veel beter dan de andere twee speakers , nu was wel iedereen onder de indruk .
Een mooie natuurlijke klankkleur en luchtig en veel micro informatie , het kan dus wel kan met B&W ( Ook die erg dure 802D laat trouwens niet horen wat mijn eigen Focal's wel doen , bij mij thuis tijdens die demo van vorig jaar wel te verstaan ) .
Infeite zal het normaal een heel stuk ruimtelijker klinken met de Accuphase top producten , maar helaas kon dat niet door die belachelijk overdemte ruimte waar het in stond .
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu de kleine Accuphase set .
Ook nu weer zo'n zwaar overdempte ruimte .
Hier stonden de B&W 804S ook op te spelen .
Dat klonk wel heel erg mager in vergelijk met de monoblokken en peperdure sacd loopwerk /da converter .
Na een minuut of twintig werd de B&W 802D erop aangesloten .
Nu was het wel weer genieten , maar de set liet wel overduidelijk horen dat er nu een geïntegreerde klasse A versterker van 35 watt opstond en een normale cd speler van 5.800 euro .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
De grote set liet vooral een mooiere klankkleur (natuurlijker en warmer ) horen , en voegde door de monoblokken veel extra kracht toe bij dynamische muziekstukken en het drie dimentionale geluidsbeeld was beter en het hoog was prettiger van klank .
Ik schat ruw in dat de grote set zo'n 25% meer liet horen dan de kleine set , allebij de sets met de 802D bedoel ik .
Ik had eigenlijk een groter verschil verwacht tussen beide sets gezien het enorme prijs verschil , dit zegt maar weer eens dat de verschillen steeds kleiner worden naar mate de apparatuur duurder wordt .
Voor een beedje meer moet heel erg veel extra geld worden neergeteld , dat werd mij daar wel duidelijk .
Als ik een rijke stinkerd zou zijn had ik het er wel voor over gehad ( niet de B&W 802D ) , maar helaas - ik ben maar een Jan modaal en hou ik het bij dromen .
Groeten EDWIN B