Hoorbare verschillen tussen versterkers?

Gestart door Snow, september 19, 2008, 18:35:37

Vorige topic - Volgende topic

Snow

Citaat van: Marco op september 21, 2008, 02:07:44
Zeker maakt het iets uit wat het rendement en impedantie verloop vd luidsprekers is voor de versterker,maar voor bijvoorbeeld cd spelers zou dat in theorie niets uitmaken,en wat dat betreft verschillen ook die zelfde meningen als het om hoorbare verschillen gaat.
Een tijdje terug  heb ik meerdere malen een Marantz PM-95 vergeleken met een marantz PM-82 ,in eerste instantie hoorde ik geen verschil tussen beide versterkers ,maar na verloop van tijd kwam ik er achter dat er wel een hoorbaar verschil in zat,daar kwam ik achter tijdens het luisteren op hogere volumes en waar de PM-95 nog steeds muziek liet horen kakte het bij de PM-82 volledig in ,dat is wel te verklaren want de gebruikte luidsprekers hebben een rendement van 83 db ,verder is de impedantie verloop vrijwel recht op 4 Ohm ,ook de frequentie verloop is zo goed als recht ,althans als ik de metingen mag geloven  :wink: ,naar aanleiding van wat testjes mbt klank verschillen tussen versterkers heb ik al eens naar meet rapporten van de B&W  800's gevraagd,die heb ik nog steeds nergens gezien en ik ben nog steeds benieuwd of die luidsprekers aantoonbaar gemakkelijk aan te sturen zijn ,evenals de frequentie verloop ken ik niet  ,dus om zomaar de B&W's als referentie luidspreker te nemen vind ik wel gewaagd.

Wat betreft die revisie van jouw PM-14 ,hoor jij nu wel of geen verschil van voor en na de revisie ? ,daar gaat het volgens mij toch om.

greetz Marco

Ik gebruik die B&W´s helemaal niet als referentiekader. Wat wij opmerkelijk vonden die avond, was dat twee versterkers met zeer grote prijsverschillen, deze luidsprekers in hun greep hadden.Gewoon geen verschil kunnen waarnemen. Wat betreft de PM-14. Welnu als je een week naar je wekkerradio hebt geluisterd dan denk je in eerste instantie dat de klank inderdaad beter is. Na een paar dagen kom je tot de conclusie dat dit niet het geval is. Overigens heb ik m niet laten reviseren voor klankverbetering, maar om het feit dat ie 5-6 jaar oud was. Oh ja , wat is het nut van moeilijk aanstuurbare luidsprekers. Is mij ook niet duidelijk. Maar dat is weer een andere topic.
De stelling was eventuele klankverschillen bij versterkers die een gemakkelijke speaker moeten aansturen. Dus niet de situatie zoals jij ze omschrijft met de PM-95 en PM-82. Volgens mij zijn ze er niet. Veel audioliefhebbers denken daar hetzelfde over. En met hun oren is niks mis mee :-) En dan heb ik het woord Blinde test of ABXtest met opzet vermeden. Dit is eigenlijk weer een andere discussie.

MVG-S

Maurice

Het stond voor mij al heel vroeg in de hobby carriëre vast dat er klankverschillen tussen versterkers zitten. Op 20 jarige leeftijd ben ik er mij voor gaan interesseren maar kon niet geloven dat een versterker echt vershil uitmaakt (beetje elektro kennis).
Vervolgens naar een audiozaak geweest om luidsprekers te beluisteren. Uiteindelijk wist ik wat ik wilde hebben (Dynaudio Contour 1.3, heb ik echter nooit gehad). Vervolgens wilde ik nog een versterker erbij uitzoeken, maar volgens de verkoper moest ik echt zelf luisteren.
Er stonden een aantal versterkers via een schakelkast op de Dynaudio's aangesloten. En zowaar hoorde ik verschillen! Niet zo wereldschokkend als bij luidsprekers, maar toch wel degelijk aanwezig.

Een paar jaar terug met een bevriend stel een leuk setje wezen uitzoeken. Allebei vonden ze mijn hobby overdreven, maar ook zij hoorden verschil tussen versterkers toen!

Ik wilde een andere voorversterker hebben en heb toen de Sphinx Project 2 en de Rotel RC-995 naast elkaar vergeleken op mijn set. Mijn uitgebreide verslag met specifiek de verschillen staat >>>hier<<< vermeld.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

vielzweck

Citaat van: Snow op september 21, 2008, 02:59:46En met hun oren is niks mis mee :-)

MVG-S

Oren begrepen in een relatie tot het beluisteren van muziek,

Hoe dan ook, hoe we het probleem ook analyseren: de oren spelen altijd een van de hoofdrollen (whats in a word).

Als koel meetinstrument kunnen ze enigszins voldoen als referentie voor de eigenaar van die oren.
Voor een ander betekenen ze niets.
Als de eigenaar iets heeft gehoord kan de ander dat alleen maar van hem aannemen, hij kan dan alleen maar geloven dat het zo is.

Zelfs als de ander zegt hetzelfde te horen is er geen enkele mogelijkheid dat te meten (met de oren) je moet het van elkaar aannemen.

De psycholgische kant van het horen kan niet vaak genoeg onderstreept worden en maakt het gehoorde werkelijk subjectief (helemaal niets mis mee).

Dus: als iemand van zichzelf zegt dat er met zijn dan wel iemands anders oren niets mis is dan GELOOF ik dat, iets anders blijft er niet over. (ja ik kan het ook niet geloven natuurlijk).

Als je geen verschil hoort ben je een gelukkig mens want tevreden.
Als je wel verschil hoort ben je een gelukkig mens want een genuanceerde beleving, een subtiele ervaring is ook iets heel moois. :yes:

believers: zij de geloven
non-believers zij die geloven dat ze niet geloven

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

TurboMarco

Citaat van: authorHet is alweer een tijd geleden, toen hebben we B&W ´s 800D (prachtige luidsprekers, volgens de spec.makkelijk aan te sturen) beluisterd
Om evt verschillen te kunnen blootleggen heb je toch een referentiekader nodig ,de benodigde specs van de 800's heb ik nog steeds niet gezien,
Citaat van: authorDe stelling was eventuele klankverschillen bij versterkers die een gemakkelijke speaker moeten aansturen. Dus niet de situatie zoals jij ze omschrijft met de PM-95 en PM-82.
De luidsprekers die ik omschrijf zijn wel degelijk makkelijk aan te sturen ,4 Ohm lineair  :yes:

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

dmeerpa

Een jaar of 4 terug ben ik mij gaan verdiepen in het HT gebeuren. Ik vond men toenmalige surround set maar niks, zeker het laag en dan voornamelijk de sub.

Ik wou eerst zo'n bose lifestyle kopen. Maar ik heb gelukkig mij geïnformeerd op diverse fora.
Ik heb toen een Marantz SR7500 gekocht. Mijn fronts waren nog steeds van die Pioneer 3wegjes die ik als 16 jarig bij mijn all in one pioneer setje had meegekregen.

Ik ben toen naar de winkel gaan luisteren. Ik had een beperkt budget, want had ondertussen ook de DV7600 aangekocht. Ik zocht iets van max 1000€ à 1500€.
Bijna elke winkel wou mij B&W verkopen, rond de 1400€. Ik vond die vreselijk klinken, moest ik daarvoor 1400€ uitgeven. Mijn oor is toen gevallen op de Wharfedale Diamond 9.5. Ik hoorde een drumsolo, de aangesloten versterker was een McIntosh Stereo versterker, ik dacht dat die drum echt voor me stond. En dat voor 500€, ruim onder mijn budget. Ik was verkocht.
Om eerlijk te zijn, ik heb op mijn Marantz SR7500 nooit datzelfde niveau gehaald.

Later heb ik de SR7500 ingewisseld voor de SR8002, ook daar heb ik verschillen waargenomen; sprankelend hoog, midden uitstekend, Laag gecontroleerd. Het laatste kan nu wel komen door het extra vermogen, maar niet het hoog als je het mij vraagt.

Er zijn verschillende factoren die meespelen, de speakers moeten matchen met de versterker. Alles kan maar zo goed zijn als de zwakste schakel. En goed 2 versterkers gebruiken op een feestje, waar gepraat, gedronken wordt en niet aandacht geluisterd wordt...
Voor een echte objectieve test moet je dezelfde muziek op beide sets spelen, en de soort muziek speelt ook een rol. Als ik hier CD's van Tiësto afspeel is het Waw effect er niet, maar neem ik de Dire Straits dan wordt het genieten, zit ik te  :kwijl: van mijn eigen set.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Snow

Quote: "Als de eigenaar iets heeft gehoord kan de ander dat alleen maar van hem aannemen, hij kan dan alleen maar geloven dat het zo is"

Vielzweck, ik begin me toch een beetje ongerust te maken. Wat denk je, zou ik toch niet eens een afspraak met een KNO-arts maken? :-D

En Marco: Mijn PM-11 en de 14 hier thuis uitgebreid vergeleken. Weliswaar vergelijkbare versterkers, maar ik hoor het verschil niet. Die verschillen, waar komen die volgens jou dan vandaan?

MVG.-S

Dennis E36

Even een vergelijking in het kort:

Snow zegt dat verschillen voor 99% in de luidsprekers zit;

Opstelling 1 (van mij) : PM7001, SA7001 en Bose 601 Series III
Opstelling 2 (pa)       : PM16, CD17mkII en Bose 601 Series III

Waarom klinkt opstelling 2 rustiger en gedetailleerder dan opstelling 1???????

Zijn het dan aan onze oren liggen of zou het toch hoofdzakelijk aan de componenten liggen.....
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

sr7000

Ik kan ook bevestigen, dat er verschillen zitten in versterkers. (waarom zouden fabrikanten anders de moeite nemen om meerdere modellen uit te brengen)
Alle versterkers die ik tot nu toe heb gehad hadden hun eigen karakter.

dmeerpa

Met één ding kan ik akkoord gaan, dat er veel meer verschil zit tussen speakers, en dat het misschien bij versterkers minimaal is.
Anderzijds iedereen (allé bijna iedereen  :wink:) vindt dat Marantz warm klinkt, is dat dan geen verschil met andere merken versterkers ?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Snow

Citaat van: dmeerpa op september 21, 2008, 15:54:00
Met één ding kan ik akkoord gaan, dat er veel meer verschil zit tussen speakers, en dat het misschien bij versterkers minimaal is.
Anderzijds iedereen (allé bijna iedereen  :wink:) vindt dat Marantz warm klinkt, is dat dan geen verschil met andere merken versterkers ?
Bij mij in de buurt woont iemand die heeft als hobby zelfbouw van buizen- en hybrideversterkers. Een techneut. Volgens hem kan hij vantevoren nooit zeggen hoe die versterkers uiteindelijk gaan klinken. Ook zegt hij dat alle transistorversterkers hetzelfde klinken. Ik heb ook wel eens citaat gehoord: Versterkers en CD spelers maken geen geluid, luidsprekers wel.

vielzweck

Citaat van: Snow op september 21, 2008, 14:41:24
Quote: "Als de eigenaar iets heeft gehoord kan de ander dat alleen maar van hem aannemen, hij kan dan alleen maar geloven dat het zo is"

Vielzweck, ik begin me toch een beetje ongerust te maken. Wat denk je, zou ik toch niet eens een afspraak met een KNO-arts maken? :-D

MVG.-S

Niet doen joh  :lol:

Die twijfel is de essentie van mijn bijdrage maar het is mijn twijfel  :yes: :yes:
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

ll0ll

Ik heb een decennia lang een pm80mk2 gehad, die klonk warm en rijk, met een mooie bass, ik heb sinds dik 2 jaar nu een pm17mk2, die klinkt een stuk gedetailleerder, maar de bass is minder warm, wat killer. Die laatste vind ik overigens over het algemeen beter klinken dan de pm80mk2. :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

sr7000

Dit soort dingen zijn makkelijk te testen: Ik heb momenteel twee versterkers thuis staan. Naast elkaar gezet en met dezelfde cd-speler en en boxen getest. En ze klonken dus verschillend.

TurboMarco

Citaat van: Snow op september 21, 2008, 14:41:24

En Marco: Mijn PM-11 en de 14 hier thuis uitgebreid vergeleken. Weliswaar vergelijkbare versterkers, maar ik hoor het verschil niet. Die verschillen, waar komen die volgens jou dan vandaan?

MVG.-S
Voeding reserves en meer vermogen om luidsprekers onder controle te houden.

greetz Marco
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Maurice

Citaat van: Marco op september 21, 2008, 19:43:41
Voeding reserves en meer vermogen om luidsprekers onder controle te houden.

greetz Marco
Ook schakelingen moeten veel uitmaken, zowel vermogens- als volume, toonregelingen, processoren etc.
Ik heb zelfs gelezen van een buizenamp bouwer over klankverschillen in condensatoren (Triode Dick).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude