Een jaar of 4 terug ben ik mij gaan verdiepen in het HT gebeuren. Ik vond men toenmalige surround set maar niks, zeker het laag en dan voornamelijk de sub.
Ik wou eerst zo'n bose lifestyle kopen. Maar ik heb gelukkig mij geïnformeerd op diverse fora.
Ik heb toen een Marantz SR7500 gekocht. Mijn fronts waren nog steeds van die Pioneer 3wegjes die ik als 16 jarig bij mijn all in one pioneer setje had meegekregen.
Ik ben toen naar de winkel gaan luisteren. Ik had een beperkt budget, want had ondertussen ook de DV7600 aangekocht. Ik zocht iets van max 1000€ à 1500€.
Bijna elke winkel wou mij B&W verkopen, rond de 1400€. Ik vond die vreselijk klinken, moest ik daarvoor 1400€ uitgeven. Mijn oor is toen gevallen op de Wharfedale Diamond 9.5. Ik hoorde een drumsolo, de aangesloten versterker was een McIntosh Stereo versterker, ik dacht dat die drum echt voor me stond. En dat voor 500€, ruim onder mijn budget. Ik was verkocht.
Om eerlijk te zijn, ik heb op mijn Marantz SR7500 nooit datzelfde niveau gehaald.
Later heb ik de SR7500 ingewisseld voor de SR8002, ook daar heb ik verschillen waargenomen; sprankelend hoog, midden uitstekend, Laag gecontroleerd. Het laatste kan nu wel komen door het extra vermogen, maar niet het hoog als je het mij vraagt.
Er zijn verschillende factoren die meespelen, de speakers moeten matchen met de versterker. Alles kan maar zo goed zijn als de zwakste schakel. En goed 2 versterkers gebruiken op een feestje, waar gepraat, gedronken wordt en niet aandacht geluisterd wordt...
Voor een echte objectieve test moet je dezelfde muziek op beide sets spelen, en de soort muziek speelt ook een rol. Als ik hier CD's van Tiësto afspeel is het Waw effect er niet, maar neem ik de Dire Straits dan wordt het genieten, zit ik te
van mijn eigen set.