HDAM... goed of niet?

Gestart door mahansz, september 08, 2008, 21:29:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

mahansz

Ik heb in een paar reviews van de cd-17 (mkII) gelezen dat het loont om de volume van de analoge uitgang juist niet (!) op maximaal te zetten, maar op de helft. Dit omdat de interne versterking (HDAM - hyper dynamic amplifier modules ofzoiets, uit mijn hoofd hoor  :lol: ) van de speler de zwakste schakel zou zijn.
Dit dus gedaan en simpelweg de volume van de versterker omhoog geschroefd en merk inderdaad een positief verschil! Het geluid is nu iets meer gebalanceerd en het geeft een rustiger geheel.

Nu propt Marantz die HDAM's overal in (kijk maar eens naar de specs van je eigen apparaten, er zal er vast ergens één of meer inzitten), maar heeft iemand ervaring met deze versterking? Is ie inderdaad niet zo goed?
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

ps. vaak kan je dit volume alleen dempen met de afstandsbediening van de cd-speler.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Maurice

Ik denk eigenlijk dat dit opgaat voor elke versterker. Geen enkele versterker presteert net zo goed op vol volume als op half volume, aangezien er dan allerlei stress op gaat treden (vervorming, verlies van dynamiek). Heb het eigenlijk nooit zo vergeleken met mijn eigen cd-speler (cd-6000 ose).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Paul

Op mijn CD-10 zit dit niet, mag ik dit dan als een + punt beschouwen ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

mahansz

Als je de speler trouwens weer uit en aan zet, gaat ie gewoon weer op maximaal  nopompom  weet iemand of/hoe je dat kan verhelpen?
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

gerard

Citaat van: mahansz op september 09, 2008, 10:17:34
Als je de speler trouwens weer uit en aan zet, gaat ie gewoon weer op maximaal  nopompom  weet iemand of/hoe je dat kan verhelpen?

Aanlaten?  :roll:

Als je niet had geweten dat je het kon veranderen, had je het ook niet gemist..   :angel:
Mijn dv6600 heeft geen hdam, kan dus niets instellen, misschien maar beter ook anders blijf ik bezig.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

mahansz

Citaat van: gerard op september 09, 2008, 22:54:53
Aanlaten?  :roll:

Als je niet had geweten dat je het kon veranderen, had je het ook niet gemist..   :angel:
Mijn dv6600 heeft geen hdam, kan dus niets instellen, misschien maar beter ook anders blijf ik bezig.


da's in mijn geval niet zo, ik ben namelijk aan het kijken naar een nieuwe speler: dit omdat ik af en toe het gevoel had dat mijn tuner (st-17) beter klonk dan mijn speler... :? Maar door dit trucje vind ik wel dat ie beter is gaan spelen (en met mij meerderen, zie hear.nl recensies).
Wat ik trouwens zo raar vind, is dat ie dus standaard echt in het rode gebied afgesteld staat (letterlijk, wordt weergegeven met balkjes)  :? :?
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

gerard

Citaat van: mahansz op september 09, 2008, 23:51:08
.... dat mijn tuner (....) beter klonk dan mijn speler... :?

Bij de wat betere radio zenders (oa. klassiek en jazz) klinkt mijn tuner (rega radio3) ook beter dan mijn dv6600vm allesspeler. Vooral nu ik meer met kabeltjes aan het experimenteren ben merk ik dat ik een dieper/ruimtelijker beeld via de tuner kan krijgen dan met de dv6600... :? had ik ook niet verwacht..
Ik ben er trouwens wel bij mee dat de tuner zo geweldig klinkt want ik luister zeer veel naar de radio.

Wel vreemd dat jouw speler idd standaard in een "overstuurd"/vervormend gebied staat te werken.

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Jantje

Ik had er al eens wat over gelezen maar ik had gedacht dat het flauwekul zou zijn. Vanochtend de proef maar even op de som genomen, en inderdaad, warempel het klinkt een stukje beter. Het geheel is wat rustiger en de bass klinkt wat strakker voor mijn gevoel. Ik heb mijn handleiding er op na geplozen, maar het lijkt niet alsof je het volume vast kunt zetten voor wanneer je de speler uitzet. Als iemand hier wel een foefje voor weet zou ik het graag horen.

Wat voor kleur CD17MKII heb je, een zilveren? De mijne geeft namelijk een volledige blauwe balk aan voor het volume, en geen rode streepjes zoals jij aangeeft.
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

mahansz

Citaat van: Jantje op september 10, 2008, 10:54:04
Wat voor kleur CD17MKII heb je, een zilveren? De mijne geeft namelijk een volledige blauwe balk aan voor het volume, en geen rode streepjes zoals jij aangeeft.

Ik heb een champagne, rechts in het display wordt er een verticale balk weergegeven als ik m harder/zachter zet. Waarschijnlijk heb je een nieuwe met een blauw display, die het weer wat anders weergeeft?

Wel interessant he! Ik heb nog nooit zo goedkoop een upgrade gedaan :lol: :lol: :lol:
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Jantje

Citaat van: mahansz op september 10, 2008, 12:18:11
Ik heb een champagne, rechts in het display wordt er een verticale balk weergegeven als ik m harder/zachter zet. Waarschijnlijk heb je een nieuwe met een blauw display, die het weer wat anders weergeeft?

Wel interessant he! Ik heb nog nooit zo goedkoop een upgrade gedaan :lol: :lol: :lol:

Ik heb een zwarte, met inderdaad een blauwe display. En inderdaad, het is een zeer goedkope, maar toch effectieve upgrade. Net tijdens een nummer van The Rolling Stones hoorde ik een paar dingetjes die ik nog niet eerder had gehoord. Misschien komt het ook wel door het feit dat ik er zo specifiek naar luister, maar het maakt inderdaad een verschil. :wink:
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

ll0ll

Dus wacht even, hebben we het hier over het line-out volume van de cd speler? Want ook bij mijn cd14 kan ik de volume afstellen.
Moet ik hem zachter zetten? Hoe zacht?
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

mahansz

Citaat van: ll0ll op september 10, 2008, 12:59:04
Dus wacht even, hebben we het hier over het line-out volume van de cd speler? Want ook bij mijn cd14 kan ik de volume afstellen.
Moet ik hem zachter zetten? Hoe zacht?

ha die ll0ll, 'k had al zo'n vermoeden dat je wel op dit topic zou reageren  :wink: :lol:
Maar klopt, het gaat om het line out volume van de cd-speler: zelf zet ik hem iets over de helft, volume van je versterker wat hoger en voila!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

Citaat van: Jantje op september 10, 2008, 10:54:04
Ik heb mijn handleiding er op na geplozen, maar het lijkt niet alsof je het volume vast kunt zetten voor wanneer je de speler uitzet. Als iemand hier wel een foefje voor weet zou ik het graag horen.


da's balen... had gehoopt dat het wel in de gebruiksaanwijzing zou staan (die van mij is kwijt). Als iemand hier een foefje voor heeft, graag!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

MadVillain

Ik heb het trucje eens uitgeprobeert met m'n cd14 en  :schater:het werkt! Hij staat op -15dB, max is -30dB.

Vind het iets dieper dan normaal klinken