Marantz ZR-6001 speaker setup probleem

Gestart door Diane, juli 25, 2008, 21:48:31

Vorige topic - Volgende topic

Diane

Wij hebben een nieuwe ZR-6001 met 2 Paradigm Monitor 7 speakers en eerlijk gezegd, het geluid valt tegen. Het geluid vervormt ook snel, al bij een volume van 37...

In de handleiding staat beschreven dat je in het menu de front speakers op Large of Small kunt instellen. Echter, deze menuoptie wordt gewoon overgeslagen bij onze ZR6001. Eerst krijg je de optie of er een Sub is, dan springt ie meteen naar de center speaker en daarna de rear surrounds....

Iemand enig idee hoe dit kan?

Diane

Of je leest de handleiding.... Excuses! Heb het al gevonden.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Diane

Citaat van: Stadium III op juli 25, 2008, 22:57:22
Wat was de oorzaak ?

Als de optie "sub" op nee staat, dan staan de front speakers automatisch op "Large". Stond in de kleine lettertjes. ;)

Maar goed, daar is het vervormen nog niet opgelost, zo blijkt. Hopelijk is het het inspelen van de speakers, of zou de ZR6001 met 95 watt per kanaal niet genoeg vermogen leveren?

Overigens klinkt de receiver minder vol via de tuner dan via de TV ingang, waar het geluid van UPC digitale TV doorheen gaat.

gerard

95w per kanaal lijkt me meer dan genoeg. Ik heb je luisprekers even opgezocht, mooie speakers!
Hoog rendement 91 dB , 8 ohm. Daar moet je versterker best hard mee kunnen spelen.
Ik had de SR4600 (80w/kanaal) daar kon ik prima tot volume op "nul" mee draaien zonder vervorming.

Kun je de vervorming omschrijven?

Misschien "vervormd" je geluid door een geluidsinstelling, probeer het eens op pure direct.
Handleiding nog even verder doorspitten :wink: en de verschillende instellingen uitproberen.

De tuner klinkt sprankelender/helder. Via de TV is het meestal doffer en een wat zwaarder geluid.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Diane

Thanks voor de tip! Nu we een cd afspelen op audio exclusive en pure direct klinkt het wel een stuk beter.
In het middengedeelte klinkt het goed, helder, afgerond en mooi. De bass lijkt echter te vervormen naarmate je het volume hoger zet. Via de afstandsbediening kun je dit laten variƫren, maar echt tevreden ben ik nog niet. Nog even goed de handleiding doorspitten dus, hopelijk is dit met simpele instellingen te verhelpen.

Nu is het ook wel zo dat we net zijn verhuisd en in deze (nog) kale betonnen bunker is de akoestiek natuurljik niet optimaal. In de luisterruimte in de winkel is de akoestiek vele malen beter natuurlijk en ook de speakers zijn hier goed ingespeeld. We hebben wel de speakers beluisterd op de Marantz versterker om goed te kunnen vergelijken. Ook hebben we nog een cheap kabeltje tussen de versterker en de dvd speler, wellicht helpt het ook om hier een goede tussen te zetten.

Stadium III

Kleed idd je ruimte eerst maar eens aan

Verder kan bekebaling ook wel iets helpen maar het grootste zit in de reciever en speakers

Op pure/source direct luisteren is ook een mooie optie
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Inderdaad eerst maar eens de kamer helemaal aankleden. Met 91dB heb je al niet veel vermogen nodig, dus dit mag het probleem niet zijn.
Maar probeer het vervormen van het laag eens te omschrijven? Is dit kraken? Bonken? Blazen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Kabels zullen niet veel veranderen, je zal kleine verbeteringen waarnemen, je het dan eerder omschrijven als net iest helderder, mooier.

De akoustiek kan wel wat doen, nadat ik verhuisd ben naar een appartement die bestaat uit betonnen muren klinkt mijn bass ook anders, maar ik noem het zeker niet vervormd, ik vind ze soms te uitdrukkellijk aanwezig.

Zoals je het momenteel omschrijft zou ik durfen zeggen dat de speakers stuk zijn (opgeblazen)
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Diane

Stuk?  :-o  :? Dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk aangezien we ze afgelopen woensdag hebben opgehaald en ze dus gloedjenieuw zijn.  Ze hebben donderdag voor het eerst gespeeld, dus stuk? Neuh... da kan ech nie volgens mij... Bovendien: als ze wel stuk zijn, krijgen we gewoon twee nieuwe uiteraard!

We hebben nu iets aan de instellingen veranderd, waardoor het wel een stuk beter klinkt. De bass is bij sommige nummers nog wel iets te overheersend. Echter, onze woonkamer is vrij groot (en heeft ook open trappen naar boven en naar beneden).

Diane

In eerste instantie hadden we een beetje het idee dat de set (Marantz + speakers) misschien niet helemaal compatible was, maar dat blijkt wel mee te vallen.  :-)

Maurice

Citaat van: Diane op juli 27, 2008, 09:56:04
Stuk?  :-o  :? Dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk aangezien we ze afgelopen woensdag hebben opgehaald en ze dus gloedjenieuw zijn.  Ze hebben donderdag voor het eerst gespeeld, dus stuk? Neuh... da kan ech nie volgens mij... Bovendien: als ze wel stuk zijn, krijgen we gewoon twee nieuwe uiteraard!
Laat de speakers dan maar rustig spelen. Het geluid zal nog wel veranderen zodra ze meer ingespeeld raken. De wooferranden zijn van rubber, en die zijn in het begin nog vrij stug. Door de vele bewegingen worden ze vanzelf soepeler en gaat het laag vanzelf beter klinken.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Diane

We zijn erachter dat we waarschijnlijk een te lange COAX kabel in huis hebben liggen waardoor de radio ontvangst een beetje slecht is, geluid lijkt daardoor te vervormen.

Digitale radio, Cd's en DVD klinken nu steeds beter, dus geen klachten meer gelukkig.  :-D

Vlearmoes

Een te lange coax is niet zo erg   
zorg dat je goede vol metalen stekers gebruikt dus niet met zo`n plastiek kapje dat scheeld enorm
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v