Marantz SA7-S1 aan aarde gekoppeld

Gestart door HiFi gek, juli 20, 2008, 21:26:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

lo

Nope.
Zoals je misschien wel weet zijn alle waterleidingen geaard ivm veiligheid. Kijk bij jou maar eens in je meterkast. :-D

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

Dat begrijp ik. Maar wat nu als je speler/amp aanspraak maakt op de aarding van, of de cv of de leiding, wat gebeurd er dan?
Dan staat daar toch iets van spanning op, of iets dergelijks?

Marvin

Toch zijn de meningen verdeeld, zie dat ik hier ook gereageerd heb. Maar niet inhoudelijk, want ik weet het niet.

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=19475.0

lo

Citaat van: marvin op juni 09, 2010, 19:10:39
Dat begrijp ik. Maar wat nu als je speler/amp aanspraak maakt op de aarding van, of de cv of de leiding, wat gebeurd er dan?
Dan staat daar toch iets van spanning op, of iets dergelijks?

Nee, alles wat in huis is geaard wordt dmv 1 aarpen geaard. Dus alles komt bij elkaar op 1 plaats nl de aansluiting op die bewuste pen.
Daarnaast is het zo dat de aarde altijd de minste weerstand heeft en als er dus stroom naar aarde vloeit dit nooit naar een ander "ding" zal gaan met een grotere weerstand naar aarde.
Nog een ander feit is dat zodra er spanning "weglekt" naar aarde, de aardlekschakelaar dit feilloos signaleert en de spanning uit schakelt.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

Aye aye Captain Stubin, better safe than sorry....  :wink:

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Barrett

Volgens mij heeft het aarden van een cd speler alleen het doel om stoorsignalen af te voeren. Waar die dan ook vandaan mogen komen. In het hele emc gebeuren is de afscherming van een kabel belangrijk want die stoorsignalen gaan aan de buitenkant van de afscherming zitten. (dit alles heb ik eens gelezen) :? :-o
Stoorsignalen worden opgewekt door elektronica. bv. dimmers.
Dus ik vroeg mij af of de afscherming van een luidsprekerkabel ook niet aan aarde moet liggen.

De stoorsignalen zijn hoogfrequent, dus daar heb je bij het aanraken van de waterleiding geen last van.

lo

Citaat van: Barrett op juni 09, 2010, 21:37:02
De stoorsignalen zijn hoogfrequent, dus daar heb je bij het aanraken van de waterleiding geen last van.

Daar heb je gelijk in, maar de discussie ging wat betreft de gevaarzetting volgens mij over het feit dat er mogelijk netspanning op de aarde terrecht zou komen door bijv. een interne storing in het apparaat of welk apparaat dan ook wat geaard is.

Citaat van: Barrett op juni 09, 2010, 21:37:02
Dus ik vroeg mij af of de afscherming van een luidsprekerkabel ook niet aan aarde moet liggen.

Volgesn mij hoeft dat niet persé omdat de LS kabel een signaaldoorgever is van een reeds versterkt bron signaal dus niet of nagenoeg niet meer gevoelig is voor HF signalen. Het doel van het aarden van je componenten is om stoorsignalen die hier in binnen zouden kunnen komen in het circuit waarin de signalen nog geprocest en versterkt worden te elimineren opdat deze dus niet verwerkt naar je versterker worden gestuurd en uiteindelijk als extra toegevoegd signaal naar je speakers gaan.
Je zult ook zien dat (bijna) alle interlinks afgeschermd zijn, en een hele boel LS kabels niet. Als dit inderdaad zo heel erg belangrijk was zouden deze kabels veel vaker afgeschermd worden aangeboden. Naar mijn inzicht.

groet,


lo

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Barrett

Is het niet mogelijk dat er juist stoorsignalen via de aarde, die gekoppeld is aan de cd speler hier in binnendringen. De speler is juist zonder aarde (want dit zit niet op de ac-in van de SA7) voledig door koper afgeschermd.

Zelf vind ik dit moeilijke, maar interessante materie.

Het geluid van mijn cd speler in combinatie met een dacmagic valt even weg als ik ergens het licht schakel.
Daarom doe ik tijdens het luisteren niet een lamp aan of uit. De koelkast zit op een andere groep  :-D

Zal eens proberen de cd en/of de dac extra te aarden

groeten
Mart

Marvin

Anders misschien een netfilter voor de cd-speler en dac, die hoeft geen 1000 euro te kosten...

lo

Citaat van: Barrett op juni 09, 2010, 23:21:32
Is het niet mogelijk dat er juist stoorsignalen via de aarde, die gekoppeld is aan de cd speler hier in binnendringen. De speler is juist zonder aarde (want dit zit niet op de ac-in van de SA7) voledig door koper afgeschermd.

Zelf vind ik dit moeilijke, maar interessante materie.

Het geluid van mijn cd speler in combinatie met een dacmagic valt even weg als ik ergens het licht schakel.
Daarom doe ik tijdens het luisteren niet een lamp aan of uit. De koelkast zit op een andere groep  :-D

Zal eens proberen de cd en/of de dac extra te aarden

groeten
Mart

Mijns insziens niet om dat de behuizing een kooi van faraday is die gekoppeld is aan aarde, voegt dus niets toe maar schermt juist af. Ik zou zeggen probeer het eens zelf. Binnen een paar minuten heb je een chassischroef van je speler aan een randgeaard stopcontact liggen. De reden dat de componenten niet geaard hoeven te zijn is volgens mij om dat ze verplicht allemaal dubbel geisoleerd zijn.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Barrett

Anders misschien een netfilter voor de cd-speler en dac, die hoeft geen 1000 euro te kosten...

Ben al in overleg met Liander...
Volgens mij is het de doelstelling om bij de bron te beginnen. Dit euvel begon toen ik de dac kocht. Daarvoor nooit geen probleem gehad met de cd75.

Vlearmoes

Voor diegene die een antenne/kabel hebben aangesloten;
de meeste apparatuur is met elkaar verbonden dmv interlinks  ook aarde dus
het is bekend dat de antenne een grote ruisbrenger is in een set;

DUS leg je antenne doos aan de aarde !!  :wink:   ipv elk apparaat apart.
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

lo

Daar moet ik eens over nadenken en na-meten:-D Heb ik dus even wat tijd voor nodig :angel:
Geldt dan alleen maar voor mensen die inderdaad een tuner in hun systeem hebben zitten.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.