Van surround naar stereo, stel dat...

Gestart door ProXius, mei 25, 2008, 08:57:09

Vorige topic - Volgende topic

ProXius

Okai, even wat denken in de toekomst. (Rob, jij mag niet reageren :D )

Het zou best kunnen dat ik over een poosje zelfbouwspeakers ga maken omdat ik daar sinds kort helemaal verslaafd aan ben.

Aangezien ik tegenwoordig veel meer muziek luister dan films, en ik bij films veel sneller tevreden ben, ben ik zachtjes aan het denken aan een grote verandering.

Huidige setup:

Marantz SR7500.
Marantz DV6600 Van Medevoort.
Focal JM Lab 716V fronts, 700CC center.
Straks een PS3

Nu zou ik dus misschien over willen stappen op stereo, of willen upgraden in surround.

Mogelijkheid 1:
Ik verkoop de Focal's en mijn Marantzen... Vervolgens koop ik een SR9200 / SR14 en een mooie CD-speler van Marantz.

Nu blijf ik dus verder gaan op het gebied van surround.
Als ik naar stereo zou gaan is de keuze wat makkelijker.

Het zou dan al snel of een PM15S1 /PM14 worden.  Is de PM15S1 beter?
Het nadeel van de PM15 is voor mij de looks. Ja hij is werkelijk prachtig, maar ik kan dan minder makkelijk gaan voor een, bijvoorbeeld, CD17 als CD-speler. Die past namelijk beter bij de PM14.

Maar dan even een stomme vraag, alle setereo versterkers hebben geen Digitale ingangen. Hoe gaat het geluid dan van mijn DVD-speler (PS3) naar de marantz? De PS3 heeft volgens mij geen audio L+R stekkers. :(

Ik denk dat ik toch wel bij marantz wil blijven, daar ben ik nu zó tevreden over.
Nogmaals, het is in de toekomst kijken hoor, voordat ik aan mijn eigen speakers ga beginnen, moet ik eerst een paar voor mijn pa maken.  :-D

Budget zou zo'n 2100 euro zijn, ongeveer 750-800 euro voor twee speakers, dus blijft er ongeveer 1300-1350 euro over voor versterker en CD-speler.

Ach, soms is het gewoon leuk om verder te kijken.  :-D
Marantz SR9600
Marantz CD5001 (Gehakt mods)
Panasonic BD35
Focal Chorus 716V - 700CC V
D.I.Y. 15" Exodus sub + 400w Reckhorn

MadVillain

De ps3 heeft wel analoge uitgangen. Gisteren toevallig 1tje thuis gehad.

Zelf ben ik helemaal van surround afgestapt omdat ik precies hetzelfde had.
Ik ben nu aan het sparen voor een simpel surround setje van logitech z5500 (kost iets van 220,-)
Omdat ik toch af en te het surround gebeuren mis tijdens een film.

Lapti

word je dan vrolijk van een logitech setje?  :?
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

ProXius

Kijk, dat de PS3 analoog had wist ik niet, mooi.

Een Z5500 heb ik ook gehad, zitten allemaal tangband units in, klinkt zeker niet slecht hoor! (alleen afstemming satalieten en sub is wat lastiger)

Maar hoe zit het nou precies, je hebt een SR14, een PM14, PM15S1 (ook een oude PM15 nog), PM16, PM17, maar wat is nou eigenlijk de juiste volgorde op het geboed van 'goedheid'  Is het zo dat je nu juist moet kijken naar het laagste nummer?  (Maar de PM15S1 is weer nieuwer....) bij de lagere serie is het een stuk makkelijker.  :-D

#Edit:
Volgens mij ga ik het begrijpen:

PM14 is het beste, PM17 daarna, PM16 daarna. De PM15S1 is van de nieuwe generatie, maar is minder mooi als de PM14?
Marantz SR9600
Panasonic BD35

MadVillain

Citaat van: Lapti op mei 25, 2008, 13:43:09
word je dan vrolijk van een logitech setje?  :?

Als ik even kritisch ga zijn bij surround dan kan ik alleen al een hypotheek pakken voor mijn audio hobby  :-D

OT:

De volgorde is imo goed.

ProXius

:-D

Goed, mocht ik dit plan gaan doorzetten wordt het of een SR14 of een PM14.
Een behoorlijk verschil, maar okai.

Eerst ga ik een paar speakers voor mijn pa bouwen.
Als dat ook zo goed bevalt als mijn Needle's, ga ik serieus beginnen aan mijn eigen, ideale speakers.
Waarschijnlijk neem ik dan ook de stap om grotendeels over te gaan op stereo. :)
Marantz SR9600
Panasonic BD35

ProXius

Hmmm, ik zat eens te denken hè.

Ik heb straks een PS3, dus voor bluray, maar de geluidsformaten kan ik nog niet benutten.

Wat als ik nou het volgende doe, ik verkoop mijn huidige set, en koop er een Onkyo TX-SR705 voor terug.
Waarschijnlijk gaat de geluidskwaliteit dan een pak omlaag, omdat ik mijn marantz gewent ben.

Kan ik dan gewoon een pm17 kopen, en hier mijn fronts op aansluiten? Dan gebruik ik in feite dus de pm17 als pre-out op de fronts. Wat ik me alleen afvraag.... Als ik op de pm17 dan een cd17 aansluit, kan ik dan de TX-SR705 uitzetten?

Dan zou ik dus bij films de nieuwe geluidsformaten kunnen maken, met het beste geluid over mijn fronts....
En met een CD, gewoon kunnen genieten van prachtig stereo geluid van de pm17.

Als ik het goed heb, ga ik er dan op beide vlakken op vooruit!

#Edit:
Belachelijk zeg!
In Amerika is hij te koop voor een eurotje of 320.... in NL moeten we hem kopen voor 700.  :-o
Marantz SR9600
Panasonic BD35

ProXius

Marantz SR9600
Panasonic BD35

vielzweck

Inmiddels is je vraag door 125 mensen gelezen.

Ik heb geen verstand van dat moderne spul mijn marantzen draaien nog op turf.
Ik ben echter wel benieuwd welk antwoord je gaat krijgen  :yes:

succes :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Maurice

Citaat van: ProXius op mei 28, 2008, 10:54:51
Hmmm, ik zat eens te denken hè.
Wat als ik nou het volgende doe, ik verkoop mijn huidige set, en koop er een Onkyo TX-SR705 voor terug.
Waarschijnlijk gaat de geluidskwaliteit dan een pak omlaag, omdat ik mijn marantz gewent ben.
Dat wordt inderdad anders  :yes:

Citeer
Kan ik dan gewoon een pm17 kopen, en hier mijn fronts op aansluiten? Dan gebruik ik in feite dus de pm17 als pre-out op de fronts. Wat ik me alleen afvraag.... Als ik op de pm17 dan een cd17 aansluit, kan ik dan de TX-SR705 uitzetten?
Jep, dat kan, maar dat wil je niet  :no:
Zo heb je volgens mij twee aparte sets op dezelfde luidsprekers aangesloten en dat kan fout gaan. Marco heeft wel een bepaalde schakeling, alleen weet ik zo niet hoe.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Lees ook even >>> dit topic <<< eens door. Wordt een soortgelijk probleem geschetst!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

ProXius

Hey Maurice,
Maar ik kan de fronts toch gewoon op de PM17 (o.i.d) zetten, en de rest op de Onkyo?
Dan de PM17 via de pre-outs verbinden met de Onkyo.

Dat moet toch lukken?

Of benut ik dan bij CD's de klasse van de PM17 niet?
Marantz SR9600
Panasonic BD35

robbie

Citaat van: Maurice op mei 29, 2008, 13:46:16
Lees ook even >>> dit topic <<< eens door. Wordt een soortgelijk probleem geschetst!

Ik heb nu een SR7001 receiver. In combinatie met mijn Mordaunt Shorts een schitterend surround geluid. Ook in stereo klinkt mijn set machtig.
Maar toch ff een vraag: zou ik door gebruik te maken van de PM7001, aangesloten op de pre out van de SR7001, nog aan stereoklank kunnen winnen?

drees62

Citaat van: robbie op mei 29, 2008, 20:35:56
Ik heb nu een SR7001 receiver. In combinatie met mijn Mordaunt Shorts een schitterend surround geluid. Ook in stereo klinkt mijn set machtig.
Maar toch ff een vraag: zou ik door gebruik te maken van de PM7001, aangesloten op de pre out van de SR7001, nog aan stereoklank kunnen winnen?

Ik denk dat je dan toch al voor de KI versie moet gaan, dan nog is het maar de vraag of je er op vooruit gaat. De SR 7001 is gewoon een prima ding, ook in stereo (source-direct).
In het Duitse blad Audio hebben deze twee modellen allebei 85 punten gekregen voor het stereogedeelte. Volgens hun ga je er dus zeker niet op vooruit!

robbie

Citaat van: drees62 op mei 29, 2008, 21:52:43
Ik denk dat je dan toch al voor de KI versie moet gaan, dan nog is het maar de vraag of je er op vooruit gaat. De SR 7001 is gewoon een prima ding, ook in stereo (source-direct).
In het Duitse blad Audio hebben deze twee modellen allebei 85 punten gekregen voor het stereogedeelte. Volgens hun ga je er dus zeker niet op vooruit!

Ok! Vroeg het me gewoon af.
Ik hoef ook niet zo nodig de audio te verbeteren op dit moment. Ben dik tevreden.
Kan ik mijn geld misschien beter stoppen in een nieuw lcd-scherm:-) Heb op dit moment een Samsung LE40a656 in bestelling staan, dus dan komt de videokwaliteit ook wat meer op niveau.