De set van ArjenAH

Gestart door ArjenAH, oktober 22, 2025, 15:59:34

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 14:29:37Bij Dolby Digital 2.0, 5.1 of 7.1 gebruik ik altijd de setting DD+ Neural:X.
Je zou ook nog Auro-3D of Dolby Surround kunnen gebruiken. Deze 3 surround settings gaan het geluid upmixen naar 5.1.4 (of 7.1.4) en ik vind dat hij dat heel goed doet in mijn woonkamer.
Ik geef de voorkeur aan Neural:X klink net iets beter, als was hier een forum lid die Auro-3D verkoos wat bij mij dan weer net het minst klonk (al heb ik dat eigenlijk niet meer geprobeerd sinds ik ART heb).

DIRAC ART (en ik vermoed Live en BC) wordt wel deels gebruikt bij Pure Direct, maar niet om de ruimte te corrigeren, maar wel om voor uw sub integratie.
Kijk maar even als hij op Direct staat en druk op de opie knop, je zal zien dat DIRAC menu er staat en je kan kiezen tussen uw curves en uit zetten.

Nu persoonlijk vind ik het zonde om te hebben geïnvesteerd in DIRAC en zeker te hele bundel om dan Pure Direct te gaan gebruiken. Als dat het beste klinkt, is de vraag had je DIRAC dan wel nodig.
De receiver
Bedankt voor je heldere uitleg. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat Auro Surround optie het beste klinkt bij gewoon TV kijken. Ik wilde alleen aantonen dat je het signaal onveranderd van je provider kan ontvangen. In de Direct modus is de sub actief, als je de optie LFE+Main hebt staan. Dirac is bij de optie Direct of Direct pure altijd uitgeschakeld.
(Waarom je een curve kan kiezen vind ik wel een beetje vreemd)

Bij Netflix natuurlijk als het even kan op Dolby Atmos anders 5.1.

Ik ben heel tevreden met mijn Receiver en geniet van zowel de muziek als de meerkanaals mogelijkheden.
Stereo: Marantz Cinema 30, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One, Pro-ject Phone Box DS3 B

HT: Marantz c30, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro, 5.1.4.

Radio: Wharfedale.

NB

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 16:25:49Ik ben heel tevreden met mijn Receiver en geniet van zowel de muziek als de meerkanaals mogelijkheden.

Dat is het belangrijkste. :mrgreen:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 1 -Dali C 8D- Yamaha CDS303 - Quantis tuner-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sony BlueRay.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

ArjenAH

Heb mij verder verdiept in de settings Stereo en Direct, omdat ik graag naar muziek luister, maar ook naar TV kijk.
Als ik naar muziek luister wil ik puur een 2.1 instelling hebben. Wat ik gedaan heb is in de setup in de 2ch instelling een en ander aangepast. (hierin kan je alles instellen voor een 2.0 of 2.1 configuratie) ik heb hier de instelling op handmatig gezet en de crossover veranderd naar 40hz. (De 702 S3 gaan tot 46hz) De rest heb ik zo gelaten. Het resultaat hiervan is dat het muziek luisteren en film kijken volledig gescheiden zijn. (Zo gauw als er een twee kanaal signaal binnen komt wordt deze instelling gebruikt )

Nu luister ik naar muziek, zonder Surround alleen puur 2.1 Door deze instelling hoor ik weer het mooie karakteristieke geluid van mijn 7.2 S3.  :-)
Stereo: Marantz Cinema 30, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One, Pro-ject Phone Box DS3 B

HT: Marantz c30, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro, 5.1.4.

Voorn

Mooi om te lezen dat je blij bent met de reciever, alles wat ik lees klinkt overtuigend en het was niet je eerste keuze en dan is het toch afwachten of het wel bevalt en dan blijft de andere reciever toch in het achterhoofd zitten misschien.
Cinema 30, UD7007, Sony UBP-X800m2, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center Kef 204c, Heights Front XQ1, Heights Rear Q compact, Subwoofer Rel HT1510

ArjenAH

Citaat van: Voorn op Gisteren om 23:11:56Mooi om te lezen dat je blij bent met de reciever, alles wat ik lees klinkt overtuigend en het was niet je eerste keuze en dan is het toch afwachten of het wel bevalt en dan blijft de andere reciever toch in het achterhoofd zitten misschien.
Ja ben heel tevreden met de Marantz cinema 30. Kan hem natuurlijk niet vergelijken met de Arcam.
Hoe is jouw ervaring met de Marantz cinema 30? Ik heb toch wel een aantal instellingen moeten veranderen om het helemaal naar mijn zin te maken. Maar het is nu helemaal goed  pompom

RHK

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 22:19:04Nu luister ik naar muziek, zonder Surround alleen puur 2.1 Door deze instelling hoor ik weer het mooie karakteristieke geluid van mijn 7.2 S3.  :-)
Je kan ook nog de Pure direct stand gebruiken voor nog beter geluid dan de direct stand   8-)
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

ArjenAH

Citaat van: RHK op Vandaag om 09:50:19Je kan ook nog de Pure direct stand gebruiken voor nog beter geluid dan de direct stand  8-)
Niet eens zo snel aan gedacht, maar je hebt gelijk 8-)

ArjenAH

Citaat van: RHK op Vandaag om 09:50:19Je kan ook nog de Pure direct stand gebruiken voor nog beter geluid dan de direct stand   8-)
Moet toch zeggen dat als je de modus Pure Direct aan zet, de sub niet werkt in 2ch configuratie.
het wordt puur 2.0.
Ik heb het op Internet opgezocht omdat alle displays uit gaan, en het zo niet kan controleren.

RHK

Citaat van: ArjenAH op Vandaag om 10:33:15Moet toch zeggen dat als je de modus Pure Direct aan zet, de sub niet werkt in 2ch configuratie.
het wordt puur 2.0.
Ik heb het op Internet opgezocht omdat alle displays uit gaan, en het zo niet kan controleren.

Als je in de Pure Direct stand op je AB de set-up toets indrukt, wordt het display zichtbaar en kan je in het luidsprekermenu verschillende instellingen doen.
Ik heb zelf op de Rel sub de high level aansluiting in gebruik, krijgt dus het uitgang signaal van de frontspeakers van de versterker mee via de L+R speakerterminals .(volledig bereik). Zo kan je in stereo weergave op pure direct de sub naadloos op de 702S3 integreren. Aanvulling: je kan ook in het speakermenu voor sub "ja"kiezen.
Zo te zien kan dat met de SVS ook, maar die ken ik verder niet.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

RHK

Heb je een PM gestuurd
5.2.2

ArjenAH

Voorn

Citaat van: ArjenAH op Vandaag om 07:04:03Ja ben heel tevreden met de Marantz cinema 30. Kan hem natuurlijk niet vergelijken met de Arcam.
Hoe is jouw ervaring met de Marantz cinema 30? Ik heb toch wel een aantal instellingen moeten veranderen om het helemaal naar mijn zin te maken. Maar het is nu helemaal goed  pompom

Mijn ervaring met de cinema 30 is ook helemaal goed... Ik kan kort vertellen waar ik vandaan kom. Ik had stereo en surround apart dmv een switch tussen 2 versterkers. Ik had een sr6010 en een pm8005 waar ik tussen schakelde. Later heb ik de 6010 ingeruild voor een 6015 en dat was een enorme vooruitgang voor stereo en daardoor gebruikte ik de pm8005 veel minder vaak. Mijn maat had daarentegen een sr7012 en b&w 702s3 en was later naar een sr 8015 overgegaan, dat gaf zo'n groot verschil in kwaliteit en vermogen dat ik dat ook wou. Het is dan een cinema 30 geworden, maar ik ben er van overtuigd dat ze voor 90% hetzelfde zijn, ik denk dat het verschil in beeldverwerking zit en volgens mij kan de 8015 geen dirac, maar kwa vermogen en plaatsing denk ik dat ze gelijk zijn. Het verschil bij mij tussen de 6015 en de cinema is enorm en ik vind het ook prettig om lekker met mijn instellingen te spelen. Voor stereo vind ik pure erg lekker, maar met auddesey en net te veel sub er in als ik visite heb vind ik ook helemaal top. Ik vind deze versterker voor stereo ook echt prettiger als de pm8005 vanwege al die mogelijkheden. Ook met films waar soms veel muziek in voorkomt heb ik heel regelmatig zo'n hifi ervaring in surround en dat is echt een niveau hoger als de 6015 die ik nog steeds erg goed vind. Bij mijn maat eigenlijk ook zon groot verschil tussen de 7012 en de 8015, echt dat is ook zo'n mooie versterker! Maar goed ik ben een Marantz man en ik weet echt wel dat er meer is en ook prijsklasse verschil enzo. Voor mij is nu de cinema30 echt de top en ik ben klaar met mij zoektocht... kwam luidsprekers heb ik nog wel wat op mijn lijstje staan, maar dat komt wel.
Cinema 30, UD7007, Sony UBP-X800m2, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center Kef 204c, Heights Front XQ1, Heights Rear Q compact, Subwoofer Rel HT1510

ArjenAH

ArjenAH

Citaat van: Voorn op Vandaag om 11:27:50Mijn ervaring met de cinema 30 is ook helemaal goed... Ik kan kort vertellen waar ik vandaan kom. Ik had stereo en surround apart dmv een switch tussen 2 versterkers. Ik had een sr6010 en een pm8005 waar ik tussen schakelde. Later heb ik de 6010 ingeruild voor een 6015 en dat was een enorme vooruitgang voor stereo en daardoor gebruikte ik de pm8005 veel minder vaak. Mijn maat had daarentegen een sr7012 en b&w 702s3 en was later naar een sr 8015 overgegaan, dat gaf zo'n groot verschil in kwaliteit en vermogen dat ik dat ook wou. Het is dan een cinema 30 geworden, maar ik ben er van overtuigd dat ze voor 90% hetzelfde zijn, ik denk dat het verschil in beeldverwerking zit en volgens mij kan de 8015 geen dirac, maar kwa vermogen en plaatsing denk ik dat ze gelijk zijn. Het verschil bij mij tussen de 6015 en de cinema is enorm en ik vind het ook prettig om lekker met mijn instellingen te spelen. Voor stereo vind ik pure erg lekker, maar met auddesey en net te veel sub er in als ik visite heb vind ik ook helemaal top. Ik vind deze versterker voor stereo ook echt prettiger als de pm8005 vanwege al die mogelijkheden. Ook met films waar soms veel muziek in voorkomt heb ik heel regelmatig zo'n hifi ervaring in surround en dat is echt een niveau hoger als de 6015 die ik nog steeds erg goed vind. Bij mijn maat eigenlijk ook zon groot verschil tussen de 7012 en de 8015, echt dat is ook zo'n mooie versterker! Maar goed ik ben een Marantz man en ik weet echt wel dat er meer is en ook prijsklasse verschil enzo. Voor mij is nu de cinema30 echt de top en ik ben klaar met mij zoektocht... kwam luidsprekers heb ik nog wel wat op mijn lijstje staan, maar dat komt wel.
Je hebt het mooi voor elkaar man! Bij mij kwam het wat later. ik was al dik in de zestig voordat mijn eerste echte goede installatie kocht. Nu dan de Top een Marantz Cinema 30. ben er erg tevreden over, zoals jij al zei de vele mogelijkheden.
We kunnen er van genieten!

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 22:19:04Heb mij verder verdiept in de settings Stereo en Direct, omdat ik graag naar muziek luister, maar ook naar TV kijk.
Als ik naar muziek luister wil ik puur een 2.1 instelling hebben. Wat ik gedaan heb is in de setup in de 2ch instelling een en ander aangepast. (hierin kan je alles instellen voor een 2.0 of 2.1 configuratie) ik heb hier de instelling op handmatig gezet en de crossover veranderd naar 40hz. (De 702 S3 gaan tot 46hz) De rest heb ik zo gelaten. Het resultaat hiervan is dat het muziek luisteren en film kijken volledig gescheiden zijn. (Zo gauw als er een twee kanaal signaal binnen komt wordt deze instelling gebruikt )

Nu luister ik naar muziek, zonder Surround alleen puur 2.1 Door deze instelling hoor ik weer het mooie karakteristieke geluid van mijn 7.2 S3.  :-)

Paar kantekeningen.... Ik had laatst ook geprutst met de weergave van stereo wanneer DIRAC uit stond. Zo had ik low pass filter aangepast gespeeld met small/large voor de fronts en gespeeld met LFE vs LFE+Bass. Als ik nadien DIRAC weer inschakelde klonk het anders (minder goed in mijn geval). Ik kreeg het met aanpassen van de settings nadien niet meer goed. Gelukkig volstond het om het filter gewoon opnieuw op te laden.

Ik denk dan ook dat DIRAC deze settings aanpast. Ga je ze nadien manueel wijzigen is uw filter niet optimaal met minder resultaat.
Mogelijks dien je het eerst aan te passen en dan DIRAC laten inmeten, maar de kans is groot dat DIRAC eigenwijs is, en altijd zijn settings opdringt.

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 16:25:49In de Direct modus is de sub actief, als je de optie LFE+Main hebt staan. Dirac is bij de optie Direct of Direct pure altijd uitgeschakeld.
(Waarom je een curve kan kiezen vind ik wel een beetje vreemd)
Vreemd ik kan gewoon bij Direct en Pure Direct op de optie-knop van de remote duwen en kan daar DIRAC aan en af zetten.
En ik hoor ook het verschil. Ze lijkt me dan (logischerwijs) geen curve te volgen, ook niet de andere speakers te gebruiken als ondersteuning, maar enkel betere integratie met de subs. Nooit op gelet maar mogelijks swicthed hij dan van 2.0 naar 2.1 (of 2.2) en gebruikt hij de cross van DIRAC.

Het is allemaal uiteindelijk wat experimenteren en uitproberen, en zelf kiezen wat jij het best vindt klinken.
Sindes enkele weken heb ik ook mijn DIRAC curve klaar voor mijn stereo weergave.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25