Bowers en Wilkins 702 S3 Signature & HTM71 S3 Signature + Marantz Cinema 30

Gestart door CBdicX, november 22, 2024, 09:33:59

Vorige topic - Volgende topic

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Citaat van: dmeerpa op maart 09, 2025, 11:44:56Hoe zegt men dat ook al weer "meten is weten".
Mijn Wharfedale Elysian 4 zijn op papier 30 Hz – 22 kHz en 24hz -6db.
Wanneer ik met DIRAC en dus de gecalibreerde UMIK-1 een meeting doe kan ik zeggen dat op mijn rechter speaker ik zelfs 22Hz 0db heb, deze staat wel dicht bij het raam (30cm). De linker speaker valt af bij 40HZ en kent bij 26hz een dipje van -11 om dan terug een opvlakkering te hebben van -3db bij 24hz, hier is het wel zo dat aan de linkerzijde een openruimte is.

Dus ik wijd de verschillen tss mijn 2 fronts aan de akoestiek, maar de rechterspeaker zit wel heel dicht bij wat de fabrikant opgeeft en dan te weten dat met kamer op de fronts en sub een staande golf heeft bij 18Hz die alles met 20db doet kelderen.
Mijn vroegere luister ervaringen waren altijd dat KEF en B&W in het laag tekort schoten zelfs de B&W 802 Nautilus kon me niet overtuigen met zijn 27 Hz – 35 kHz (-6db).

Mijn SVS Ultra Elevation zijn op papier 48Hz to 40kHz (+/-3 dB), ik zit hier op alle 4 met 45Hz 0db...

Dus ja ik geloof de cijfers van deze SVS Ultra Evolution Pinnacle wel.

"meten is weten"

>klik<

Voor de correcte manier van meten is dan een dode kamer nodig dit om het geloof weg te kunnen nemen en dit om te zetten naar feiten.

>dode kamer<
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op maart 10, 2025, 09:23:33"meten is weten"

>klik<

Voor de correcte manier van meten is dan een dode kamer nodig dit om het geloof weg te kunnen nemen en dit om te zetten naar feiten.

>dode kamer<

Ik vind dit dubbel...

Ik ga nooit speakers beluisteren in een dode kamer...
Maar in een ruimte, in mijn geval of die van CBdicX in onze woonkamer met al zijn nadelen.
Zoals in de eerste link wordt aangehaald is klankmatige indruk een persoonlijk verhaal die wat mij betreft ook bevestigd wordt door een frequentiemeting. Ik ga niet ontkennen dat reflecties de meeting 'vervalst' maar dat is ook wat we horen, en dat is waarschijnlijk waarom ik tussen 24 en 180HZ een hogere output meet dan de hogere frequenties. En dat lijkt me niet een eigenschap van de speaker, ik had het ook op mijn OPUS 2 en heb het ook op de center, surrounds en Atmos speakers. Van enkele van mijn Wharfedale speakers heb ik hier nog de meetingen die uitgevoerd werden bij Wharfedale UK.
Tevens steekt er certificaat bij dat deze meetgegevens (ook impedantie) bewaard worden bij Wharfedale zodat in de toekomst moets een driver vervangen moeten worden ze een nieuwe driver kunnen fabriceren die matched met de defecte.
Ik mag er dan vanuit gaan dat ze dit gemeten hebben in een dode ruimte.
Verder als ik deze fabrieksmeetingen vergelijk met die van mij, is het grote verschil dat eens onder de 180à200HZ ik met een 10db boost zit op al mijn speakers. Als ik schreef dat ik op 24Hz 0db, had meet ik eigenlijk 10db, maar ik had die boost al in rekening gebracht.

Maar als men hoort dat de ene speaker wel laag heeft en een andere niet in dezelfde ruimte, dan zal je dat ook meten, al gaat het mss om een groot deel reflecties.
En dat is wat CBdicX vaststelde met de centers die hij testte.
Als een speaker geen laag heeft, kan die ook niet voor reflecties zorgen op die lage frequenties, en dat zal je ook meten in een dode ruimte.
Maar akkoord de exacte prestaties zal je maar zien in een dode ruimte.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

Je begint zelf met "meten is weten" en nu vind je het dubbel :-o

Goed als jij een verkeerde meting prefereert boven een juiste dan is het dan maar zo.

Wanneer jouw bass/midrange drivers defect zijn kan je die gewoon bij diezelfde Speakerland bestellen hoor, ik kan je de typenummers van de betreffende Scan Speak Discovery's wel geven.

edit: voilà de modellen

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15m-4624g00.pdf
https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8534g00.pdf
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Toch nog even dit,

CiteerEn dat is wat CBdicX vaststelde met de centers die hij testte.

Ik stelde vast dat hij die center van B&W verkeerd had opgesteld, het is dan vanzelfsprekend dat Dirac of iets dergelijks dat niet recht kan breien.
Dus verkeerde opstelling en een meting waarbij ik terecht m'n twijfels over heb kan je niet afdoen als zijnde een eigenschap van B&W.

Wat betreft de specs van SVSsubwoofers en mijn twijfels die ik uitte zou doodeenvoudig teniet gedaan kunnen worden wanneer ik inzage heb in de TS parameters van de gebruikte drivers, maar aangezien ik deze niet kan vinden beroep ik mijn uitspraak op basis van natuurkundige wetten.   

5.1.4

LG77C4