Citaat van: TurboMarco op maart 10, 2025, 09:23:33"meten is weten"
>klik<
Voor de correcte manier van meten is dan een dode kamer nodig dit om het geloof weg te kunnen nemen en dit om te zetten naar feiten.
>dode kamer<
Ik vind dit dubbel...
Ik ga nooit speakers beluisteren in een dode kamer...
Maar in een ruimte, in mijn geval of die van CBdicX in onze woonkamer met al zijn nadelen.
Zoals in de eerste link wordt aangehaald is klankmatige indruk een persoonlijk verhaal die wat mij betreft ook bevestigd wordt door een frequentiemeting. Ik ga niet ontkennen dat reflecties de meeting 'vervalst' maar dat is ook wat we horen, en dat is waarschijnlijk waarom ik tussen 24 en 180HZ een hogere output meet dan de hogere frequenties. En dat lijkt me niet een eigenschap van de speaker, ik had het ook op mijn OPUS 2 en heb het ook op de center, surrounds en Atmos speakers. Van enkele van mijn Wharfedale speakers heb ik hier nog de meetingen die uitgevoerd werden bij Wharfedale UK.
Tevens steekt er certificaat bij dat deze meetgegevens (ook impedantie) bewaard worden bij Wharfedale zodat in de toekomst moets een driver vervangen moeten worden ze een nieuwe driver kunnen fabriceren die matched met de defecte.
Ik mag er dan vanuit gaan dat ze dit gemeten hebben in een dode ruimte.
Verder als ik deze fabrieksmeetingen vergelijk met die van mij, is het grote verschil dat eens onder de 180à200HZ ik met een 10db boost zit op al mijn speakers. Als ik schreef dat ik op 24Hz 0db, had meet ik eigenlijk 10db, maar ik had die boost al in rekening gebracht.
Maar als men hoort dat de ene speaker wel laag heeft en een andere niet in dezelfde ruimte, dan zal je dat ook meten, al gaat het mss om een groot deel reflecties.
En dat is wat CBdicX vaststelde met de centers die hij testte.
Als een speaker geen laag heeft, kan die ook niet voor reflecties zorgen op die lage frequenties, en dat zal je ook meten in een dode ruimte.
Maar akkoord de exacte prestaties zal je maar zien in een dode ruimte.