Bowers en Wilkins 702 S3 Signature & HTM71 S3 Signature + Marantz Cinema 30

Gestart door CBdicX, november 22, 2024, 09:33:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

En toch nog iets over het laagafval vd B&W vs SVS want ik zet weer mijn vraagtekens bij datgene wat SVS opgeeft, daarmee wil ik niet zeggen dat het niet klopt maar mijn onderbuik zegt dat het combinatie is van marketing en "onder bepaalde voorwaarden"
Kijkende naar de opgegeven specs van de SVS subwoofers waarbij met relatief weinig membraanoppervlak en vermogensafgifte infrasoon laag gehaald zou worden kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ze daarin overdrijven.

Goed om terug te komen op B&W vind ik de specs veel aannemelijker want ook logisch te verklaren.
Neem bv de B&W DM2A met opgegeven Frequency response: 60 - 20,000 Hz (±4 dB) wat gerealiseerd word door een transmissielijn toe te passen, en 60Hz lijkt op papier niet zo diep te gaan maar ieder die de DM2A (uitvoerig!) beluisterd heeft weet gewoon dat het onderste laag wat daar uit komt als uiterst drukvol ervaren word.
 
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Gevoeligheid (rendement) is ook zo'n dingetje, aangezien geen enkele luidspreker lineair is en je meestal niet weet welke frequentie als referentie gebruikt word als het gaat om gevoeligheid kan men (de fabrikant) zeg maar 1 KHz als referentie gebruiken waar dan 88db gehaald word en door middel van toegepaste roomgain daar nog een schep bovenop doen, wat van 20Hz-20KHZ overblijft is dan een heel ander verhaal.

Ik snap dat de meeste consumenten aan deze materie geen boodschap hebben en dat men liever blind vertrouwt op wat de maker hen voorschotelt maar probeer er eens met enige scepsis er naar te kijken, of beter steek veel tijd om erin te verdiepen wat betreft de technische achtergronden.   
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

#182
Ik ben verre van een audiofiel :-D maar verdiep mij wel graag in de techniek.
Iets wat juist audiofielen liever niet doen.

En wat reviewers (veelal betaald door...) te vertellen hebben laat mij volledig koud.

Om maar even de "reviewers" audioholics te betrappen op hun tegenstrijdigheden, op dit moment worden Arendal speakers helemaal de hemel in geprezen met in hun reviews de mastodonten met hun afgronddiepe laagweergave, maar anderzijds moet je wel een x-over instellen van 80Hz  :schater:
Lees ...euh luister vooral door de regeltjes door.

Het is GEEN toeval dat zij en hun buddies (die ook een YT kanaal hebben) bepaalde producten de hemel in prijzen.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

#183
CiteerIk heb het over de reviews die wat ze vertellen staven met meet resultaten.
Die ze je laten zien :wink: Hebben ze in de zelfde ruimte gemeten als die jou en mij  :no:
Maar wat heb je daarvan opgestoken?

edit:
Let op de reactie "ik koop een speaker die lineair is"

En ik citeer mijzelf maar even:
Citeeraangezien geen enkele luidspreker lineair is



Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op februari 21, 2025, 17:16:34En toch nog iets over het laagafval vd B&W vs SVS want ik zet weer mijn vraagtekens bij datgene wat SVS opgeeft, daarmee wil ik niet zeggen dat het niet klopt maar mijn onderbuik zegt dat het combinatie is van marketing en "onder bepaalde voorwaarden"
Kijkende naar de opgegeven specs van de SVS subwoofers waarbij met relatief weinig membraanoppervlak en vermogensafgifte infrasoon laag gehaald zou worden kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ze daarin overdrijven.

Goed om terug te komen op B&W vind ik de specs veel aannemelijker want ook logisch te verklaren.
Neem bv de B&W DM2A met opgegeven Frequency response: 60 - 20,000 Hz (±4 dB) wat gerealiseerd word door een transmissielijn toe te passen, en 60Hz lijkt op papier niet zo diep te gaan maar ieder die de DM2A (uitvoerig!) beluisterd heeft weet gewoon dat het onderste laag wat daar uit komt als uiterst drukvol ervaren word.
 

Hoe zegt men dat ook al weer "meten is weten".
Mijn Wharfedale Elysian 4 zijn op papier 30 Hz – 22 kHz en 24hz -6db.
Wanneer ik met DIRAC en dus de gecalibreerde UMIK-1 een meeting doe kan ik zeggen dat op mijn rechter speaker ik zelfs 22Hz 0db heb, deze staat wel dicht bij het raam (30cm). De linker speaker valt af bij 40HZ en kent bij 26hz een dipje van -11 om dan terug een opvlakkering te hebben van -3db bij 24hz, hier is het wel zo dat aan de linkerzijde een openruimte is.

Dus ik wijd de verschillen tss mijn 2 fronts aan de akoestiek, maar de rechterspeaker zit wel heel dicht bij wat de fabrikant opgeeft en dan te weten dat met kamer op de fronts en sub een staande golf heeft bij 18Hz die alles met 20db doet kelderen.
Mijn vroegere luister ervaringen waren altijd dat KEF en B&W in het laag tekort schoten zelfs de B&W 802 Nautilus kon me niet overtuigen met zijn 27 Hz – 35 kHz (-6db).

Mijn SVS Ultra Elevation zijn op papier 48Hz to 40kHz (+/-3 dB), ik zit hier op alle 4 met 45Hz 0db...

Dus ja ik geloof de cijfers van deze SVS Ultra Evolution Pinnacle wel.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 19, 2025, 12:04:36Ok, kogel is door de kerk, B&W is geannuleerd !!

Het blijkt nu dat B&W deze blauwe versie gewoon zelf niet op voorraad heeft, wel de Datuk.
Zoals eerder gezegd, wat een .... bedrijf.
Vermoed omdat de kleur zoals geleverd niet lijkt op wat B&W op het Net heeft staan, en dat dat nu net het probleem is.
Het "blauw" is veel donkerder, bijna zwart, en niet midden blauw zoals als in de foto's.

Maar goed, na 13 weken komt er eindelijk een eind aan mijn B&W verhaal,
ik krijg een volledige credit, de Center gaat retour en ook die wordt volledig gecrediteerd.

Nieuwe setup gaat worden:

SVS Ultra Evolution Pinnacle en de SVS Ultra Evolution Center

waarover later meer........




En wanneer worden ze verwacht...ben misschien wel nieuwsschieriger dan jij  pompom
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Citaat van: dmeerpa op maart 09, 2025, 11:44:56Hoe zegt men dat ook al weer "meten is weten".
Mijn Wharfedale Elysian 4 zijn op papier 30 Hz – 22 kHz en 24hz -6db.
Wanneer ik met DIRAC en dus de gecalibreerde UMIK-1 een meeting doe kan ik zeggen dat op mijn rechter speaker ik zelfs 22Hz 0db heb, deze staat wel dicht bij het raam (30cm). De linker speaker valt af bij 40HZ en kent bij 26hz een dipje van -11 om dan terug een opvlakkering te hebben van -3db bij 24hz, hier is het wel zo dat aan de linkerzijde een openruimte is.

Dus ik wijd de verschillen tss mijn 2 fronts aan de akoestiek, maar de rechterspeaker zit wel heel dicht bij wat de fabrikant opgeeft en dan te weten dat met kamer op de fronts en sub een staande golf heeft bij 18Hz die alles met 20db doet kelderen.
Mijn vroegere luister ervaringen waren altijd dat KEF en B&W in het laag tekort schoten zelfs de B&W 802 Nautilus kon me niet overtuigen met zijn 27 Hz – 35 kHz (-6db).

Mijn SVS Ultra Elevation zijn op papier 48Hz to 40kHz (+/-3 dB), ik zit hier op alle 4 met 45Hz 0db...

Dus ja ik geloof de cijfers van deze SVS Ultra Evolution Pinnacle wel.


"meten is weten"

>klik<

Voor de correcte manier van meten is dan een dode kamer nodig dit om het geloof weg te kunnen nemen en dit om te zetten naar feiten.

>dode kamer<
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op maart 10, 2025, 09:23:33"meten is weten"

>klik<

Voor de correcte manier van meten is dan een dode kamer nodig dit om het geloof weg te kunnen nemen en dit om te zetten naar feiten.

>dode kamer<

Ik vind dit dubbel...

Ik ga nooit speakers beluisteren in een dode kamer...
Maar in een ruimte, in mijn geval of die van CBdicX in onze woonkamer met al zijn nadelen.
Zoals in de eerste link wordt aangehaald is klankmatige indruk een persoonlijk verhaal die wat mij betreft ook bevestigd wordt door een frequentiemeting. Ik ga niet ontkennen dat reflecties de meeting 'vervalst' maar dat is ook wat we horen, en dat is waarschijnlijk waarom ik tussen 24 en 180HZ een hogere output meet dan de hogere frequenties. En dat lijkt me niet een eigenschap van de speaker, ik had het ook op mijn OPUS 2 en heb het ook op de center, surrounds en Atmos speakers. Van enkele van mijn Wharfedale speakers heb ik hier nog de meetingen die uitgevoerd werden bij Wharfedale UK.
Tevens steekt er certificaat bij dat deze meetgegevens (ook impedantie) bewaard worden bij Wharfedale zodat in de toekomst moets een driver vervangen moeten worden ze een nieuwe driver kunnen fabriceren die matched met de defecte.
Ik mag er dan vanuit gaan dat ze dit gemeten hebben in een dode ruimte.
Verder als ik deze fabrieksmeetingen vergelijk met die van mij, is het grote verschil dat eens onder de 180à200HZ ik met een 10db boost zit op al mijn speakers. Als ik schreef dat ik op 24Hz 0db, had meet ik eigenlijk 10db, maar ik had die boost al in rekening gebracht.

Maar als men hoort dat de ene speaker wel laag heeft en een andere niet in dezelfde ruimte, dan zal je dat ook meten, al gaat het mss om een groot deel reflecties.
En dat is wat CBdicX vaststelde met de centers die hij testte.
Als een speaker geen laag heeft, kan die ook niet voor reflecties zorgen op die lage frequenties, en dat zal je ook meten in een dode ruimte.
Maar akkoord de exacte prestaties zal je maar zien in een dode ruimte.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

Je begint zelf met "meten is weten" en nu vind je het dubbel :-o

Goed als jij een verkeerde meting prefereert boven een juiste dan is het dan maar zo.

Wanneer jouw bass/midrange drivers defect zijn kan je die gewoon bij diezelfde Speakerland bestellen hoor, ik kan je de typenummers van de betreffende Scan Speak Discovery's wel geven.

edit: voilà de modellen

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15m-4624g00.pdf
https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8534g00.pdf
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Toch nog even dit,

CiteerEn dat is wat CBdicX vaststelde met de centers die hij testte.

Ik stelde vast dat hij die center van B&W verkeerd had opgesteld, het is dan vanzelfsprekend dat Dirac of iets dergelijks dat niet recht kan breien.
Dus verkeerde opstelling en een meting waarbij ik terecht m'n twijfels over heb kan je niet afdoen als zijnde een eigenschap van B&W.

Wat betreft de specs van SVSsubwoofers en mijn twijfels die ik uitte zou doodeenvoudig teniet gedaan kunnen worden wanneer ik inzage heb in de TS parameters van de gebruikte drivers, maar aangezien ik deze niet kan vinden beroep ik mijn uitspraak op basis van natuurkundige wetten.   
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op maart 10, 2025, 19:01:30Je begint zelf met "meten is weten" en nu vind je het dubbel :-o

Goed als jij een verkeerde meting prefereert boven een juiste dan is het dan maar zo.

Wanneer jouw bass/midrange drivers defect zijn kan je die gewoon bij diezelfde Speakerland bestellen hoor, ik kan je de typenummers van de betreffende Scan Speak Discovery's wel geven.

edit: voilà de modellen

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15m-4624g00.pdf
https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8534g00.pdf

Ik zeg ook niet, of bedoel niet dat ik verkeerde meting prefereert boven een juiste. Wel dat ik deze die ik meet in mijn 'verkeerde' ruimte wel lijken te bevestigen dat wat de fabrikant opgeeft is wat zij hebben gemeten in een dode ruimte.

Verder ben ik overtuigd dat een verkeerde meeting, in dezelfde ruimte, wel verschil in weergave bij een bepaalde frequentie zal tonen tussen 2 speakers die je ook gaat zien in een dode ruimte. Dus ja voor mij kan je dan zien dat een ene speaker meer bass weergave heeft dan een andere.
Welke van de topic starter in een dode ruimte meten zoals fabrikant opgeeft laat ik in het midden. Vandaar ook het 'dubbel' gevoel.

De midrange drivers die je stuurt, passen fysisch al niet in mijn center, deze hebben een licht gebogen front.
Maar ookde impedantie curve is ver van gelijk. Op 20K zit die rond de 5,5ohm en rond 1,3K is deze ook meer dan 15Ohm om op 2,5K aan 5ohm te zitten. en dan bij 4K 10ohm te zijn. Dezelfde midrange drivers steken ook in mijn surrounds, alleen is het frontplaat anders.

Citaat van: TurboMarco op maart 10, 2025, 19:56:03Toch nog even dit,

Ik stelde vast dat hij die center van B&W verkeerd had opgesteld, het is dan vanzelfsprekend dat Dirac of iets dergelijks dat niet recht kan breien.
Dus verkeerde opstelling en een meting waarbij ik terecht m'n twijfels over heb kan je niet afdoen als zijnde een eigenschap van B&W.

Wat betreft de specs van SVSsubwoofers en mijn twijfels die ik uitte zou doodeenvoudig teniet gedaan kunnen worden wanneer ik inzage heb in de TS parameters van de gebruikte drivers, maar aangezien ik deze niet kan vinden beroep ik mijn uitspraak op basis van natuurkundige wetten.   

Dat van de verkeerde opstelling van de center door TS had ik niet gelezen. Bedoel je daarmee dat zijn Yamaha subwoofer de oorzaak was van de verkeerde cross-over?

Toen ik indertijd mijn SVS PB12+ kocht (die met 525W Bash amp) was er een video waar men een meeting deed buiten in openlucht met microfoon op 1m afstand, die de frequentie response van SVS bevestigeden, men haalde zelfs 120db bij 12Hz en dat met een 12" driver.
Ik heb geprobeerd deze terug te vinden, maar tevergeefs kon ze niet meer vinden.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

CiteerIk zeg ook niet, of bedoel niet dat ik verkeerde meting prefereert boven een juiste. Wel dat ik deze die ik meet in mijn 'verkeerde' ruimte wel lijken te bevestigen dat wat de fabrikant opgeeft is wat zij hebben gemeten in een dode ruimte.

Verder ben ik overtuigd dat een verkeerde meeting, in dezelfde ruimte, wel verschil in weergave bij een bepaalde frequentie zal tonen tussen 2 speakers die je ook gaat zien in een dode ruimte. Dus ja voor mij kan je dan zien dat een ene speaker meer bass weergave heeft dan een andere.
Een meting in een doorsnee ruimte (dus geen dode ruimte) meet je het geluid wat uit je speakers komt inclusief akoestische eigenschappen van de ruimte maar nooit de frequentie karakteristiek van de luidsprekers zelf, en de hoeveelheid bass weergave wat bedoel je daar precies mee?

CiteerDe midrange drivers die je stuurt, passen fysisch al niet in mijn center, deze hebben een licht gebogen front.
dat klopt want deze zitten in jouw fronts.

CiteerDat van de verkeerde opstelling van de center door TS had ik niet gelezen. Bedoel je daarmee dat zijn Yamaha subwoofer de oorzaak was van de verkeerde cross-over?
Nee de subwoofer staat daar los van.
De center stond op een dressoir/kast? waarbij het deel van die dressoir toch een heel eind uitsteekt vanaf de baffle van de center, dus wanneer deze center niet goed opgesteld staat meet je ook de ongewenste reflecties.
En dat de topicstarter een houtje touwtje manier bedenkt om roomcorrectie om de tuin te leiden is gewoon hilarisch, want in feite hou je dan alleen jezelf voor de gek.


CiteerToen ik indertijd mijn SVS PB12+ kocht (die met 525W Bash amp) was er een video waar men een meeting deed buiten in openlucht met microfoon op 1m afstand, die de frequentie response van SVS bevestigeden, men haalde zelfs 120db bij 12Hz en dat met een 12" driver.
Ik heb geprobeerd deze terug te vinden, maar tevergeefs kon ze niet meer vinden.
Geen enkele 12" home audio woofer haalt 12Hz @ 120db, zelfs voor car audio is dat haast een onmogelijke taak zeker i.c.m slechts 525 Watt
Maar zet voor de gein eens een 20Hz sinus op die subwoofer en ga dan eens kijken hoeveel spl je dan haalt? en zo ook hoe lang het duurt eer dat de spreekspoel begint te branden.

edit: onderstaande toegevoegd

SV Sound PB12-Plus   CEA Test Performance   
Frequency   Maximum Peak SPL @ 1 Meter    RMS @ 2 meter with DSP Correction
20 Hz   114.4 dB    107 dB
25 Hz   117.0 dB    109.5 dB
32 Hz   119.0 dB    111.5 dB
40 Hz   121.4 dB    114.3 dB
50 Hz   122.8 dB    115.3 dB
63 Hz   122.8 dB    115.3 dB

bron

De test is uitgevoerd conform CEA 2010, in een dode ruimte krijg je uiteraard heel andere waardes waardoor de cijfers er minder rooskleurig uit komen te zien.





Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

CiteerDe midrange drivers die je stuurt, passen fysisch al niet in mijn center, deze hebben een licht gebogen front.
Maar ookde impedantie curve is ver van gelijk. Op 20K zit die rond de 5,5ohm en rond 1,3K is deze ook meer dan 15Ohm om op 2,5K aan 5ohm te zitten. en dan bij 4K 10ohm te zijn. Dezelfde midrange drivers steken ook in mijn surrounds, alleen is het frontplaat anders.
Ook die units zijn eenvoudig te vinden bij diverse Ebay en Aliexpress aanbieders, echter niet bij zaken zoals Speakerland aangezien die geen Chinese OEM speakers verkopen.
In het geval van de midrange dome's koop je dan losse diafragma's wat tevens enorm in de kosten scheelt (ca 8,- per stuk)
De laag/mid model 2096 units kosten ca 40,- per stuk.

CiteerTevens steekt er certificaat bij dat deze meetgegevens (ook impedantie) bewaard worden bij Wharfedale zodat in de toekomst moets een driver vervangen moeten worden ze een nieuwe driver kunnen fabriceren die matched met de defecte.
Ik ben reuze benieuwd wat je zou betalen wanneer je deze units via Wharfedale koopt.


Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4