De center is de belangrijkste luidspreker...maar is dat wel zo ???

Gestart door dmeerpa, oktober 17, 2024, 11:24:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op Gisteren om 17:41:41Tja de ene akoestiek is de andere niet, dat is in de eerste plaats iets om rekening mee te houden.

Om even in te gaan op Paul z'n vragen:
Doordat een center over een subwoofer beschikt kunnen de bass/mid drivers veel lager gefilterd worden en de subwoofer hoeft dan niet zo hoog gefilterd worden, vooral dat laatste zorgt voor een veel homogener geluid want een subwoofer doet het over het algemeen slecht in het bass bereik, of je moet over een 16-20 cm subwoofer beschikken.
Ook beschikt een full-range center over een relatief grote kastvolume waardoor bass/midden tonen minder boomy klinken.

In het geval van ECHT grote centerspeakers zitten daar meerdere grote (20cm) woofers in gecombineerd met mid/high drivers, dus een 3 weg systeem.
Of zoals het YT filmpje laat zien een actieve subwoofer zodat overnamefrequenties tussen laag/mid zeer laag komt te liggen met een zeer goed resultaat.

In mijn eigen situatie loopt het centerkanaal ...dus met de subwoofer op dat kanaal een piek van 30 Hz en met een dip aan 50 Hz, dat is het gevolg van een staande golf en de natuurlijke afval van de centerspeaker.
De dip aan 50 Hz kan ik d.m.v de EQ die in de subwoofer zit recht trekken, het overige mag Dirac doen.
Het kan zijn (ik ken jouw akoestiek niet) dat jouw subwoofer veel te hoog gefilterd word waardoor het geluidsbeeld aangetast word, een subwoofer mag je eigenlijk niet horen maar ga je pas missen wanneer deze niet meedoet.

Mijn center is, vind ik toch niet de kleinste. Het is een 3weg met een gesealde kast van 25 liter. Bestaande uit 2 woofers van 170mm, een center dome van 75mm en een dome tweeter van 25mm.
De baskast is een 15", dus 38cm en met een 525 Watt bashversterker.

Zoals in mijn vorige post vermoed ik dat het verschil puur de kwaliteit is tussen de Elysian, die presteert op niveau van een 25000€ kostende B&W en de Wharfedale Opus reeks.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Stadium III

Paul mijn vermoeden is dat je akoestiek de grootste problemen geven in je ruimte
THX norm zegt me niks ik ga liever van een sweep af van 20 tot 120 hz wat er in de ruimte gebeurt
Audyssey heeft het nogmaals bij mij niet beter gemaakt
Los daarvan zijn speakers van 25.000 euro in een zeer vervelende akoestiek ruimte nog steeds niks
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

CiteerZoals in mijn vorige post vermoed ik dat het verschil puur de kwaliteit is tussen de Elysian, die presteert op niveau van een 25000€ kostende B&W en de Wharfedale Opus reeks.

Maar diezelfde Elysian presteerd ook op het niveau van een 1500,- kostende Def tech DM30

Ik denk dan dat de 25k kostende B&W in ieder geval zwaar overrated is  :yes:

Daarbij een gesloten kast vergelijken met een gepoorte is appels met peren vergelijken
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Marvin

In een woonkamer, met álle akoestische beperkingen, daar zou ik geen luidspreker van 25.000 euro neerzetten.
Knal dan 10.000 euro in akoestische maatregelen, laat dat inmeten en zorg voor panelen op de juiste plek.
Misschien dat een dik gordijn aan de linker kant al heel wat goeds doet.

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Al vaker gemeld en uitgelegd, de acoustic van de kamer maakt en breekt iedere speaker, van welke prijsklasse dan ook.

In de gemiddelde Nederlandse huiskamer met open keuken, uitbouw ect. is een drama voor hoe speakers zich qua geluid gaan gedragen.
En dan inderdaad een dure speaker neerzetten in zo'n vreemd gevormde galmbak is vragen om (acoustische) problemen, en is zonde van het geld.

Ruimte correctie kan wel wat problemen weg " toveren", maar dat tast de basis weer aan zoals de speaker ontworpen is.
Dat wat de fabrikant bedacht heeft qua klankkleur wordt door ruimte correctie afgevlakt.

Wat dan overblijft voor je dure speaker is een luisterruimte maken, een strakke rechthoek met bass traps om de reflecties/ruimte dood te maken, perfect in het midden gaan zitten en genieten van Stereo of Surround.

Helaas heeft 90% van de mensen een galmende doorzon woning met open keuken, een in de weg lopende partner op een stenen vloer, plantjes, stoelen en tafels op de verkeerde plek......

dmeerpa

Ik denk dat men nu wel wat zaken door elkaar haalt.

De akoestiek is voor elk van mijn 12 luidsprekers dezelfde, ze staan immers in dezelfde ruimte (ok los van hun plaatsing).
De Elysians spelen super (na de manuele aanpassingen op de Audyssey curve), geen klagen of opmerkingen over. Kan de ruimte beter, tuurlijk maar blijft in de eerste plaats een woonkamer, ja zelfs zonder WAF.

Mijn punt gaat puur over dat de center niet de details weergeeft zoals mijn fronts wel doen. Zit de akoestiek daar voor iets tussen kan wel, al lijkt me niet dat het laag de reden is dat ik bv de galm niet hoor zoals ik al aanhaalde. En wat ik bedoel de galm moet er net wel zijn en is niet een ongewenst effect.

Wat ik wel nog kan doen, ik heb op heden enkel de Audyssey curve voor de fronts gecorrigeerd via REW metingen, ik kan dat ook wel eens proberen met de center te corrigeren om een betere curve te bekomen.



De Elysians kosten trouwens geen 25000€, zelf heb ik iets meer dan 5K gegeven. En die spelen een stuk beter dan de Opus 2 die ik heb. Ik had een gepassioneerd muziekliefhebber die is komen luisteren naar de Opus'en. Hij zou ze kopen voor 1500€. En wou uit nieuwsgierigheid de Elysian's horen (had ik beter nooit gedaan), hij was verkocht, en besloot dan maar de volle pot te betalen voor de Elysians die toen in promo stonden.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

Ter info voor deze centerspeaker kwestie, heb je Apple tv+, luister dan naar de studio opnames van Bruce Springsteen genaamd "Letter to You". In deze opname komt de detaillering en stemkwaliteit van de Bruce er heel mooi uit via de center. Althans, bij mij zeker.
Dmeerpa jij hebt een LG, En LG heeft streamingsweken en kun je tot eind december gratis via je LG account aanmelden bij Apple+ en gratis kijken. (goede Dolby Atmos opname).
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*