De center is de belangrijkste luidspreker...maar is dat wel zo ???

Gestart door dmeerpa, oktober 17, 2024, 11:24:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Geen slecht argument, het kunnen aanpassen van het volume.
Ik speel daar vaak mee!

Frits Denon

Citaat van: TurboMarco op oktober 18, 2024, 19:51:08Het is het welbekende riedeltje van stereo adepten dat ze nooit wat missen, laat het gaan  :wink:

Laatste wat ik hier over te zeggen heb geldt voor alles in het leven, wat je niet kent zal je ook niet missen.

Ik heb een 5.1 set gehad, SR 6009 met Hepta en Rel.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Ik was ooit een stereoadept en had daarnaast ook een surroundset, ik vond surround niet veel bijzonders tot Stadium3 met z'n vingers aan de knoppen zat en we eens goed gingen schuiven.

Een wereld van verschil! het was ineens een totaal andere set, ik wist toen nog niet wat er mogelijk was en met andere woorden ik kende het niet :wink:

Sindsdien zijn hier 9 centerspeakers en nog meer subwoofers voorbij gekomen, ook verschillende rear  surround speakers maar wat L/R speakers betreft ben ik altijd standvastig gebleven want daar heb ik de basis gelegd en ben daar verder op gaan borduren, en nee je hoeft echt niet alle speakers van het zelfde merk/type/soort te hebben.
Naar mijn mening dient iedere speaker zijn specifieke doel, en daar hebben we het hier dan ook over, in dit geval een centerspeaker.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

#18
Citaat van: Marvin op oktober 18, 2024, 23:25:45Geen slecht argument, het kunnen aanpassen van het volume.
Ik speel daar vaak mee!

Als je met alleen fronts de dialogen harder wil, dan gaan ook de surround effecten mee, je hebt tenslotte maar 2 speakers.
Een andere belangrijke is DSP, zoals Marantz met "dialog enhancer" heeft, dat is specifiek bedoeld voor een center.
Daarmee worden de midden tonen versterkt wat verstaanbaarheid kan verhogen.
Zonder center zal dit het gehele timbre van de front speakers veranderen.

NB

Ik heb 2 paar speakers op A en B zitten.
Twee Infinity monitors naast de tv en Mijn Q acoustics een cm of 60 daar naast.
Geeft ook een heel prettig geluid met a en b tegelijk aan.
Gaat niet met andere speakers goed. Met Missions en andere speakers klopte het niet. (uitgeprobeerd)
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

RHK

En wat mij zo als voorbeeld te binnen schiet, waarom is de soundbar ontwikkelt? Voor die mensen die een compacte speaker willen hebben maar toch het bioscoopgeluid willen hebben in hun huiskamer. De soundbar versterkt de dialogen van je filmgeluid. En waar staat die? Juist, onder de tv.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

De 4 hoofd luidsprekers staan hier ook al een tijdje, de subs heb ik ook al vrij lang.
Zit stiekem wel te loeren naar Meyer Sound woofers, maar ik vraag me wel hardop af wat de rest van het blok er van gaat vinden als 4x18inch de 2x15inch gaat vervangen.  :schater:
De tijd zal het leren... :angel:

Maar voor mij persoonlijk is de centerspeaker zeer belangrijk!
Die is na het opnieuw opnemen in de set ook snel weer van klein naar groter gegaan.
En die PA Dual Concentric is ook gewoon een hele fijne centerspeaker, het kost allemaal wat meer tijd, geld en moeite om die HT op hoog niveau te krijgen.

Ik heb tegenwoordig in de slaapkamer een soundbar, voor daar is ie prima.
Die Denon versterker die er stond begon beeld uitval te vertonen.

CBdicX

#22
Citaat van: RHK op oktober 19, 2024, 12:41:09En wat mij zo als voorbeeld te binnen schiet, waarom is de soundbar ontwikkelt? Voor die mensen die een compacte speaker willen hebben maar toch het bioscoopgeluid willen hebben in hun huiskamer. De soundbar versterkt de dialogen van je filmgeluid. En waar staat die? Juist, onder de tv.

En dat niet alleen, de meeste mensen willen (surround) geluid zonder al die speakers en draden door het huis.

Dat dit, op zeer kostbare soundbars na, totaal niets met surround te maken heeft, maakt die gebruikers niets uit, die gaan voor gemak.
Atmos heeft niets te zoeken in een soundbar, dat is marketing.
Er zijn zelfs "Atmos" soundbars op de markt met 2 fullrange drivers, en op de koop toe een (ingebouwde) subwoofer  :-D

LG verkoopt Atmos soundbars met 3.1.3
Geen idee wat ik mij bij die laatste 3 moet voorstellen, Atmos is .2 - .4 of .6

Gelukkig zit er meestal wel een center in soundbars, vaak zijn die niet af te regelen of harder te zetten, ook dat doen alleen de zeer prijzige modellen.

Teleur gestelde gebruikers staan dan in de rij die Atmos en (ingebouwde) subwoofers maar niets vinden.
Of ze zijn zeer tevreden met een Atmos soundbar van 200,00 euro, en noemen zichzelf "audiofiel" .......

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX


TurboMarco

Pak ik mijn verzameling BD's erbij dan is 70% muziek en dan doet de center niet eens altijd mee, dat ligt dus aan de mix.
In het geval van films wat voor het merendeel gestreamd word dan is het centerkanaal volop actief met dialoog, en dat gaat met een center veel beter af dan welke speaker dan ook, immers een center is daar speciaal voor ontworpen.
Kan een willekeurige speaker dialoog weergeven, JA maar is dat optimaal NEE
Het is net zoiets als een grote vloerstaander die prima in staat is om laag weer te geven maar niet zoals een subwoofer dat doet.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

TurboMarco

CiteerAtmos heeft niets te zoeken in een soundbar, dat is marketing.

Net zoals een mobiele telefoon over Atmos beschikt :-D

Vroeger was het een sticker van THX en nu Atmos, zalig zijn de onwetende  :schater:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

RHK

Citaat van: TurboMarco op oktober 19, 2024, 18:37:11Net zoals een mobiele telefoon over Atmos beschikt :-D

Vroeger was het een sticker van THX en nu Atmos, zalig zijn de onwetende  :schater:

Geen woord van gelogen  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Frits Denon

#28
Citaat van: TurboMarco op oktober 19, 2024, 18:30:52Kan een willekeurige speaker dialoog weergeven, JA maar is dat optimaal NEE.  " Waarom niet, werkt in een stereo systeem prima."
Het is net zoiets als een grote vloerstaander die prima in staat is om laag weer te geven maar niet zoals een subwoofer dat doet.     "Ben ik met je eens, maar ik begrijp de analogie met een center speaker niet. 2 vloerstaanders of goede monitoren kunnen het stemgebied heel goed weergeven. Is niet best als dat niet zo is."
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

@Frits,

Als je mij volledig geciteerd had dan heb je het antwoord op de vraag waarom een center beter in staat is om dialogen weer te geven.

ik citeer voor de duidelijkheid mijzelf maar even:

CiteerPak ik mijn verzameling BD's erbij dan is 70% muziek en dan doet de center niet eens altijd mee, dat ligt dus aan de mix.
In het geval van films wat voor het merendeel gestreamd word dan is het centerkanaal volop actief met dialoog,
en dat gaat met een center veel beter af dan welke speaker dan ook, immers een center is daar speciaal voor ontworpen.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303