Citaat van: Emiel77 op juni 22, 2024, 23:50:09Interessant onderwerp op zich, maar laten we niet vergeten dat Arjen nu happy is met het geluid.
SA30 is een klasse G ontwerp met ik meen tot zeg 30W per kanaal klasse A, normaal luister volume naar mijn mening.
M10 is een klasse D ontwerp, dat ondertussen behoorlijk volwassen is geworden.
Mijn onderbuikgevoel zegt me dat in dat verschil wel eens het grootste verschil kan liggen.
Daarnaast kan het ook nog eens best zijn dat de M10 meer (piek)reserves heeft om de gebruikte 704's aan te sturen.
Gewoon even mijn gedachten, ken beide versterkers niet, ook al geen fan van alles maar meten en dood analyseren
Grappige woordspelingen.....
Natuurlijk gaat het er om dat de eigenaar tevreden is.
Verder haakte ik in op een mogelijke oorzaak van de rauwe weergave.
Dan klopt er iets niet en om dat op te sporen zal er simpelweg gemeten moeten worden.
De boel dood speculeren is natuurlijk heel wat anders dan analyseren.
xraytonyb op youtube stikt de moord van de meetapparatuur en hij heeft een video gemaakt waarin hij een versterker enorm aan de tand voelt.
En veel dieper gaat dan een fabrikant die maar al te vaak alleen wat basisspecs neerkwakt.
Als ik even bij Marantz blijf geeft de toenmalige fabrikant veel meer ter zake doende specs op dan toen het overnomen werd door honkie tonkie.
Zelfs de fasedraaing staat er op de specsheet en dat doet ter zake in tegenstelling tot b.v. de dempinsfactor.
Desalniettemin zijn en blijven de luidsprekers in DE akoestiek veruit de belangrijkste schakel.
Daarin zitten de meeste fouten: Het passieve filter, fasefouten, looptijdverschillen , frequentieverloop en zo kan ik nog wel een paar kilometer doorgaan.
Zie pagina 8.
http://akdatabase.com/AKview/albums/userpics/10004/Model%20500%20SM.pdf