Der NAD M10 V2

Gestart door ArjenAH, juni 19, 2024, 14:42:24

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH en 2 gasten bekijken dit topic.

ArjenAH

#15
Ik ben om, de NAD M10 V2 is in alle opzichten beter, vooral het geluid klinkt, gedetailleerder en gewoon heel prettig om naar te luisteren. De SA30 klinkt in dat opzicht veel rauwer en minder gedetailleerd. Het enige wat ontbreekt in de NAD is een Phone AMP. Maar ik ga dit oplossen door een losse te kopen. Mijn SA30 houd ik als backup systeem, ik ga er geen versterker schakelaar tussen zetten, vanwege het vermeende kwaliteitsverlies.

Op de HDMI poort heb ik mijn TV aangesloten dat werkt perfect, volume kan ik regelen via de TV AB. Mijn CD- speler is aangesloten op een analoge poort, maar daze kan ik ook aansluiten op een digitale COAX-ingang van de NAD om zo de DAC van de cd-speler te omzeilen.

Ik heb Dirac Live uitgevoerd, maar er is een beperking: alleen de frequenties tussen 20Hz en 500Hz worden behandeld, voor de overige frequenties moet er een Dirac Live upgrade aangeschaft worden van 99,- euro...

Het mooie kleuren display ziet er mooi uit, bij het afspelen van muziek wordt de albumhoes weergeven met de titel van het album en titel van het nummer. Bij een analoge input worden er twee VU-meters weergeven wat, een leuk aanzicht heeft.

Ik ben zeer tevreden over het systeem, het is in alle opzichten beter dan de SA30. Vergeleken met de NAD loopt de SA30 een stuk achter, wat bedieningsgemak/functionaliteit  betreft.
Arcam SA30
NAD M10 V2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar Arc
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X | Sony WH-1000M5
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

SB_Marantz

Wat bedoel je precies met rauw?
Al eens aan de scope gehangen?
Misschien wel crossoververvorming...........
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

ArjenAH

Citaat van: SB_Marantz op juni 21, 2024, 11:06:55Wat bedoel je precies met rauw?
Al eens aan de scope gehangen?
Misschien wel crossoververvorming...........
Ik mag aannemen dat je wel het verschil weet tussen rauwe stem en meer zachte stem...
Een scope aanhangen, bedoel je meetapparatuur? Dat heeft toch niet iedereen.
Cross-Oververvorming? je bedoelt in de luidsprekers? Aan deze scheidingsfilters kan je niets veranderen.
Ik zie dat je niet echt met een oplossing komt.
Arcam SA30
NAD M10 V2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar Arc
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X | Sony WH-1000M5
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

JohnWx

Citaat van: ArjenAH op juni 21, 2024, 12:04:28Ik mag aannemen dat je wel het verschil weet tussen rauwe stem en meer zachte stem...
Een scope aanhangen, bedoel je meetapparatuur? Dat heeft toch niet iedereen.
Cross-Oververvorming? je bedoelt in de luidsprekers? Aan deze scheidingsfilters kan je niets veranderen.
Ik zie dat je niet echt met een oplossing komt.

Maar Arjen in alle ernst als een stem veranderd is er iets niet goed kan mij niet voorstellen (zelf eigen hifizaak gehad inkoop/verkoop gedaan en al ruim 35 jaar in de handel) denk dat het beleving is met je enthousiasme van je nieuwe product

Als het zo is kan je het laten horen via een simpel fimpje
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ArjenAH

#19
Hoi John, even serieus mijn oren liegen niet, de NAD klinkt klankmatig gewoon beter, ook de intergratie van mijn subwoofer is beter door de LFE functie die in de NAD zit. (met de SA30 moest dit via de pre-out) Je kan theoretisch een goed systeem bouwen dat technisch perfect werkt ( zoals de SA30) dit hoeft in de praktijk  niet altijd klankmatig goed te klinken. Daarbij komt nog dat dit ook heel persoonlijk is. Ook de combinatie vesterker/luidsprekers moet ook goed matchen, naar mijn idee is de met de NAD beter dan met de SA30.

Kort samengevat een sprong vooruit!




Arcam SA30
NAD M10 V2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar Arc
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X | Sony WH-1000M5
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

JohnWx

Citaat van: ArjenAH op juni 22, 2024, 05:53:04Hoi John, even serieus mijn oren liegen niet, de NAD klinkt klankmatig gewoon beter, ook de intergratie van mijn subwoofer is beter door de LFE functie die in de NAD zit. (met de SA30 moest dit via de pre-out) Je kan theoretisch een goed systeem bouwen dat technisch perfect werkt ( zoals de SA30) dit hoeft in de praktijk  niet altijd klankmatig goed te klinken. Daarbij komt nog dat dit ook heel persoonlijk is. Ook de combinatie vesterker/luidsprekers moet ook goed matchen, naar mijn idee is de met de NAD beter dan met de SA30.

Kort samengevat een sprong vooruit!






Ik ben serieus
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Sterker nog als je deze uit elkaar kan houden bij een blinde test krijg je van mij 10 mille

wel 100% score hebben



https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=16739.0
 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Citaat van: ArjenAH op juni 21, 2024, 12:04:28Ik mag aannemen dat je wel het verschil weet tussen rauwe stem en meer zachte stem...
Een scope aanhangen, bedoel je meetapparatuur? Dat heeft toch niet iedereen.
Cross-Oververvorming? je bedoelt in de luidsprekers? Aan deze scheidingsfilters kan je niets veranderen.
Ik zie dat je niet echt met een oplossing komt.

Je weet dus niet wat dat is maar dat geeft niet . Het is zichtbaar te maken met een simpele 1 khz sinus .
Dat zie je dus een soort van haak in de overgang van de positieve naar de negatieve helft van de sinus. En dat hoor je. Het kan een defect betreffen of een slecht ontwerp. Het is wel het meest hoorbaar in het midden en hogere gebied van het frequentiespectrum. Ook kan het oscillatie betreffen. Maar dat is vaak hoogfrequenten niet hoorbaar.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Emiel77

Interessant onderwerp op zich, maar laten we niet vergeten dat Arjen nu happy is met het geluid.

SA30 is een klasse G ontwerp met ik meen tot zeg 30W per kanaal klasse A, normaal luister volume naar mijn mening.
M10 is een klasse D ontwerp, dat ondertussen behoorlijk volwassen is geworden.

Mijn onderbuikgevoel zegt me dat in dat verschil wel eens het grootste verschil kan liggen.
Daarnaast kan het ook nog eens best zijn dat de M10 meer (piek)reserves heeft om de gebruikte 704's aan te sturen.

Gewoon even mijn gedachten, ken beide versterkers niet, ook al geen fan van alles maar meten en dood analyseren :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

RHK

30 Watt in klasse A geeft een behoorlijke goede geluidskwaliteit en volume. Ik hoefde mijn oude PM met klasse A maar een 1/3 open te zetten en dat stond het hard zat, meer dan normaal luistervolume. En meten is weten.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

JohnWx

Citaat van: Emiel77 op juni 22, 2024, 23:50:09Interessant onderwerp op zich, maar laten we niet vergeten dat Arjen nu happy is met het geluid.

SA30 is een klasse G ontwerp met ik meen tot zeg 30W per kanaal klasse A, normaal luister volume naar mijn mening.
M10 is een klasse D ontwerp, dat ondertussen behoorlijk volwassen is geworden.

Mijn onderbuikgevoel zegt me dat in dat verschil wel eens het grootste verschil kan liggen.
Daarnaast kan het ook nog eens best zijn dat de M10 meer (piek)reserves heeft om de gebruikte 704's aan te sturen.

Gewoon even mijn gedachten, ken beide versterkers niet, ook al geen fan van alles maar meten en dood analyseren :-D

Absoluut maar hang er geen waarheid aan of wat dan ook


Je zet mensen weg die de verschillen niet horen die ook niet te meten zijn of te horen in een abX test
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Emiel77

Citaat van: JohnWx op juni 23, 2024, 12:30:13Absoluut maar hang er geen waarheid aan of wat dan ook

Die vlieger gaat ook op voor metingen...
Als men daar waarheden aan gaat ophangen wordt een groot spectrum van verschillen in het menselijk gehoor van persoon tot persoon teniet gedaan.

Uiteindelijk is de persoonlijke beleving van geluid / muziek van belang, meningen van anderen en of metingen... niet interessant.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

RHK

Citaat van: Emiel77 op juni 23, 2024, 22:03:01Die vlieger gaat ook op voor metingen...
Als men daar waarheden aan gaat ophangen wordt een groot spectrum van verschillen in het menselijk gehoor van persoon tot persoon teniet gedaan.

Uiteindelijk is de persoonlijke beleving van geluid / muziek van belang, meningen van anderen en of metingen... niet interessant.

Bij de ontwikkeling van audiosoftware zoals Audyssey en Dirac gebruikt men metingen.
En toch ook wel apart dat men bij een audicien een gehoormeting doet voor de juiste keuze van een geschikt gehoorapparaat. Meten is weten.
Maar ja, gezien jouw mening, heeft ieder mens zijn beperkingen.  8-) 
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

JohnWx

Citaat van: Emiel77 op juni 23, 2024, 22:03:01Die vlieger gaat ook op voor metingen...
Als men daar waarheden aan gaat ophangen wordt een groot spectrum van verschillen in het menselijk gehoor van persoon tot persoon teniet gedaan.

Uiteindelijk is de persoonlijke beleving van geluid / muziek van belang, meningen van anderen en of metingen... niet interessant.

Meting is gewoon natuurkunde


We hebben een kort termijn geheugen van 7 sec. Alles daarna is een level lager
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ArjenAH

#29
Wat is de standaard? Een optimale theoretische meting? In de testlabs van de fabrikanten worden metingen gedaan met... wat voor akoestiek? luidsprekers? bekabeling? etc. Dit pakt in de thuissituatie heel anders uit. Wat in de testlabs optimaal is, hoeft in de huiskamer niet zo te zijn.

Daarom is zelf luisteren met je eigen installatiequitrusting in je eigen thuissituatie zo belangrijk en is de enigste mannier om tot een goede beoordeling te komen.

Dirac Live meet je in je thuissituatie niet in testlabs, daarom is Dirac Live meting wel belangrijk en objectief.

Als je je alleen maar blindstaart op allerlei technische meetresultaten van fabrikanten, zonder het zelf te  beoordelen in je eigen thuissituatie, dan ben je voglens mij op het verkeerde pad...

Ja meten is weten, maar wel met je eigen installaieuitrusting en in eigen thuissituatie!

Arcam SA30
NAD M10 V2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar Arc
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Sonos Sub
Koptelefoon Audeze LCD X | Sony WH-1000M5
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus